Iespējams, patērētāju noskaņojums uzlabojies, pateicoties valdības un mediju publiskās komunikācijas toņa maiņai no ļoti depresīva uz cerīgāku, skaidro GfK Baltic izpilddirektore Iluta Skrūzkalne. Indeksa pieaugumu galvenokārt ietekmējis negatīvo gaidu kritums. Vērā ņemams pozitīvo gaidu pieaugums vērojams tikai iedzīvotāju spējā veikt uzkrājumus. Tiesa, summa, ko cilvēki var uzkrāt, rodoties nevis no palielinātiem ieņēmumiem, bet gan no taupīga patēriņa. «Tas liecina, ko joprojām ir bažas par rītdienu,» saka I.Skrūzkalne.
Gada sākumu par piemērotu brīdi jaunas automašīnas iegādei tad uzskatīja gandrīz 30% aptaujāto, tagadējo - 42%. Līdzīgi ir ar nekustamā īpašuma pirkšanu - gada sākumu par labāko laiku dzīvokļa vai mājas iegādei tolaik uzskatīja nedaudz virs 30% respondentu, pašreizejo brīdi - virs 50%.
Taču ko rāda realitāte - cilvēki tikai izsakās pozitīvi vai arī «balso» ar maciņiem? Jaunos auto vairāk nepērk, kaut cenas samazinātas krietni. Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Aksels Rubulis, skaidro, ka dīleri ir gatavi atteikties no peļņas cerībā nopelnīt ar servisa pakalpojumiem, turklāt noliktavu krājumi «iesaldē» naudu. Pirmkārt, lai arī domas dalās, vai auto iegādei var piesaistīt finansējumu, līzings ir kļuvis dārgāks. Otrkārt, cilvēki daudz piesardzīgāk raugās uz naudas - savas vai bankas - izdošanu. Vēl būtiski - tiem, kas arī gribētu jaunu auto, grūti pārdot iepriekšējo. Lietoto auto pārdošana gan aug, turklāt cenas samazinās. Swedbank Līzinga vadītājs Daniils Ruļovs gan zināja teikt, ka vispieprasītākajai lietoto auto grupai - līdz 4000 eiro - cena pat augusi.
Pieaug arī darījumi ar dzīvokļiem - kopš aprīļa ik mēnesi ir 5-10% kāpums, stāsta Latio Dzīvokļu un savrupmāju tirdzniecības nodaļas vadītāja Vija Gailīte. Tikai 5% darījumu tiek finansēti ar kredītu, pārējie - skaidrā naudā. Pircēji stāstījuši, ka vai nu ažiotāžas ap bankām dēļ izņēmuši depozītus, vai pārdevuši mežu u.tml. Tomēr viņa pieļauj, ka neskaidrās situācijas valstī dēļ pircēji var kļūt piesardzīgāki. Parādījusies arī otra problēma - samazinoties cenām, tirgū sarūk piedāvājumu skaits - pārdot nolemj tikai galējas nepieciešamības gadījumā.