Noslēpumainajam komponistam Johanam Gotfrīdam Mītelim veltītas 10. Baroka mūzikas dienas Rēzeknē Ein Zuhause fᅢᄐr Mᅢᄐthel/Māja Mītelim, kas no 9. līdz 14. septembrim Rēzeknē, Nautrēnos un Rīgā piedāvās gan kamermūzikas koncertus, lekcijas un tikšanās, gan pat operas pirmizrādi.
Johana Sebastiāna Baha pēdējais skolnieks un kādreizējais Rīgas Sv. Pētera baznīcas ērģelnieks Johans Gotfrīds Mītelis (1728-1788) bija ievērojamākais baroka laika komponists Rīgā, tomēr nav zināma pat māja, kurā viņš dzīvoja, un zudusi arī kapa vieta Katlakalnā, bet Mīteļa ērģeles gāja bojā Otrā pasaules kara laikā. Taču viņa muzikālais mantojums ir īpašs - skaitā nedaudzie skaņdarbi pārsteidz ar oriģinalitāti, labu gaumi un smalkumu. Tā ir mūzika gardēžiem. Tomēr tā vēl nav atradusi vietu Latvijas mūzikas ainavā. Šīgada festivāla programma grib radīt Mītelim šo vietu Latvijā - Māju Mītelim, stāsta festivāla mākslinieciskā vadītāja, čelliste Ilze Grudule, kura kopā ar Šveices mūziķu ansambli Kesselberg Ensemble savulaik uzsāka Baroka mūzikas dienu tradīciju Rēzeknē. Viņa atceras, ka festivāls aizsākās ar šī ansambļa koncertiem piecās baznīcās Latgalē. Īpaši atmiņā palicis patvāris, kas tika celts galdā mūziķiem pēc koncerta baznīcas pagalmā.
«Katru reizi piedāvājam kaut ko nedzirdētu, neredzētu. Ne tikai Rēzeknē, bet arī Latvijā un pat pasaulē. Arī šogad uzdrīkstamies piedāvāt kaut ko pavisam neparastu: operu pasticcio! Pat daudzi mūziķi nezinās teikt, kas tas ir. Tā ir opera, kas veidota pēc īsti barokālas receptes, saliekot kopā ārijas, kas burtiskā nozīmē ir «no citas operas» un var katra dzīvot savu dzīvi, taču, saliktas kopā, izveido jaunu operu - šajā gadījumā operu Māja Mītelim, stāstu par izcilā komponista dzīvi XVIII gadsimta Rīgā un viņa mājām cilvēku apziņā šodien,» paskaidro Ilze Grudule. Rēzeknes režisores Māras Zaļaiskalns skatījums uz skaņraža personību atklās viņa dzīves lielāko drāmu: vai un kā rakstīt mūziku, ja tavs skolotājs ir bijis ģeniālais Bahs un ja tavu mūziku publika ne uzreiz sagaida ar ovācijām.
Itāļu kulinārijā par pasticcio sauc gaļas un pastas sacepumu. Ilze teic, ka «tāds ļoti labi atbilstu latviešu gastronomiskajai gaumei. Tā kā esam Šveices grupa, mūsu «sacepumā» būs arī vairāki šveiciski akcenti: Alpu rags orķestrī un divu šveiciešu mūsdienu komponistu Burkharda Kinclera un sampleru mākslinieka Vinsenta Flikigera sacerējumi, kas tapuši, iedvesmojoties no Mīteļa mūzikas». Šo operu Kesselberg Ensemble veidojis tieši festivālam Rēzeknē, sadarbībā ar vietējiem spēkiem. Pirmizrādes - 13. septembrī Latgales vēstniecības Gors Lielajā zālē un 14. septembrī (plkst. 18.00) Rīgā, mūzikas namā Daile.
Kamermūzikas koncertos Ciemos pie Mīteļa (9. septembrī Nautrēnu Romas katoļu baznīcā un 10. septembrī Gora Mazajā zālē) ietverta Mīteļa un to komponistu mūzika, kas veidoja viņa izsmalcināto skaņu pasauli: viņa skolotāja J. S. Baha, kā arī laikabiedru Karla Filipa Emanuēla Baha un Georga Tēlemaņa opusi. Ar šo programmu Kesselberg Ensemble jau uzstājies starptautiskos festivālos Bāzelē, Monako un Prāgā.