Sākot sadarbību ar jauniem klientiem apsardzes nodrošināšanai birojos, mājokļos un citos objektos, diezgan bieži dzirdam jautājumus par sistēmas kvalitāti, tādējādi var secināt, ka negatīvā pieredze ir izplatīta. Apsardzes uzņēmumiem mēģinot samazināt izmaksas, klients iegūst sistēmu, kas strādā ļoti formāli un ir viegli apejama.
Ieekonomējot pāris desmitu latu, nevar garantēt sistēmas drošumu, faktiski tas nozīmē, ka īpašums netiek sargāts. Galvenais iemesls visbiežāk ir nevis pašas iekārtas zemā kvalitāte, bet tās uzstādīšanas neprofesionalitāte, tas nozīmē, ka trūkst ne tikai atbilstošu apsardzes darbinieku zināšanu, bet arī laika ieguldījuma, izvērtējot signalizācijas sistēmas izvietošanas iespējas. Kvalitatīvs pakalpojums vidēji ir tikai par 10-30 latiem dārgāks, kas, pēc tam aprēķinot klienta zaudējumus nenostrādājušas sistēmas dēļ, visticamāk, ir niecīga summa.
Tāpat kā citās nozarēs, arī apsardzes tirgū daudzi komersanti izvēlas strādāt pelēkajā zonā, lai varētu piedāvāt zemākas cenas, kas, protams, atsaucas arī uz kvalitāti un attiecīgi nozares reputāciju kopumā. Lai gan pašlaik godīga apsardzes komersanta pakalpojuma cena ir augstāka nekā pelēkajiem darboņiem, paredzams, ka starpība samazināsies un jau samazinās divu iemeslu dēļ. Tie ir, pirmkārt, darbinieku prasīgums pret darba devēju, otrkārt, plānotā minimālās algas celšana valstī.
Fiziskās apsardzes segmentā lielākās pakalpojuma izmaksas veido tieši darbinieku alga, un šī pozīcija ir galvenā, kurai negodprātīgie darba devēji pieķeras, lai varētu piedāvāt lētāku pakalpojumu. Rekrutējot jaunos darbiniekus, pārliecināmies, ka viens no biežākajiem apsvērumiem mainīt darba devēju ir tieši nevēlēšanās saņemt algu aploksnē, jo iedzīvotāji sāk novērtēt sociālās garantijas, ko dod nodokļu nomaksa. Jaunie darbinieki uzdod tādus jautājumus kā, piemēram: «Kas būs ar atvaļinājumu?», «Kādas būs garantijas saslimšanas gadījumā?» un pat «Vai pašam būs jāpērk formas tērps?». Uzņēmēji, kuri algas maksā aploksnē, visbiežāk nevis pieprasa apsardzes darbiniekam iegādāties formas tērpu, bet ir daudz rafinētāki - darba apģērbs tiek piešķirts, bet pēc tam tā cena tiek ieturēta no algas.
Tomēr, palielinoties darbinieku prasībām pret darba devējiem, straujāk pieaugs pelēkās zonas cenas. No tā iegūs visi godprātīgie komersanti, kā arī klienti.
Lai gan zemākā cena joprojām ir būtisks faktors, izvēloties pakalpojumu, arī iedzīvotāji sāk aizdomāties, kā cena veidojas, un izvēlas kvalitāti, nevis lētumu.
Savukārt juridiskie klienti vairs nav gatavi investēt vienkārši apsardzē, bet tikai konkrētā rezultātā. Par to liecina pastiprinātā interese par drošības auditiem, kas palīdz saprast, vai apsardze vispār nepieciešama, kādi ir uzņēmuma riski un ko var novērst ar apsardzi, bet ko - ar apdrošināšanu.
* GRIFS AG valdes loceklis