Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +9 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 5. novembris
Lote, Šarlote

Pētījums: patriotisms kaitē biznesam

«Tirgojām ziepes trijos mazos veikaliņos Latvijā un tad pēc pieprasījuma sapratām, ka mēs varam vairāk,» par savu produktu ceļu uz eksportu saka Stendera ziepju fabrikas vadītājs Jānis Bērziņš. Viņa un citu ražotāju nišas produktu veiksmes stāsti apliecina ekonomistu Alfa Vanaga un Mortena Hansena pētījuma secinājumu - katrai valstij jāražo tas, kas tai sanāk vislabāk, bet pārējais jāimportē, nevis jāmēģina saražot viss sev nepieciešamais.

Labāk tirgoties

Nīderlande saražo tikai 16% no tās iedzīvotājiem nepieciešamās pārtikas un ir viena no bagātākajām valstīm Eiropā. Rumānija dažās produktu grupās sevi apgādā pat ar 93% nepieciešamā un ir viena no nabadzīgākajām. Baltijas Starptautiskā ekonomikas politikas studiju centra izpilddirektors A.Vanags un Rīgas Ekonomikas augstskolas Ekonomikas nodaļas vadītājs M.Hansens savā pētījumā pierādījuši, ka daudz izdevīgāka ir specializēšanās atsevišķos produktos un aktīva savstarpēja tirgošanās ar citām valstīm. Taču pastāv arī pretējs viedoklis - investīciju kompānijas Axio Capital vadītājs Andis Riekstiņš žurnālā Lietišķā Diena rakstījis: «Ja gribam valsti dabūt laukā no krīzes, par precēm un pakalpojumiem tērētā nauda nedrīkst aizplūst ārvalstu uzņēmēju kabatās.»

Latvijas salīdzinošās priekšrocības produktu ražošanā ir vidējas uz citu Eiropas valstu fona, taču tās nemākam izmantot. Piemēram, Latvijā ir izdevīgi ražot graudus, taču tie netiek pārstrādāti produktos ar pievienoto vērtību, piemēram, brokastu pārslās. Taču arī Latvijā ir specializēti un konkurētspējīgi produkti ar pievienoto vērtību.

Atšķirībā no Stendera produktiem Rīgas piena kombināta meitasuzņēmuma Limbažu piens ražotais Monterigo siers jau sākotnēji tika iecerēts kā eksporta produkts. Tagad tā eksporta apjomi ir 20 reizes lielāki, nekā pārdošanas apjomi Latvijā. Siers tiek vests uz Itāliju, Krieviju un Japānu. Rīgas piena kombināta sabiedrisko attiecību vadītāja Līga Rimšēviča pauž, ka ražot nišas produktus ir izdevīgi, taču tiem ir jābūt kvalitatīviem un ar stabilu ilgtermiņa noieta tirgu. J. Bērziņš piebilst, ka nišas produktu priekšrocība Latvijas gadījumā ir arī tā, ka «tajos jāiegulda vairāk izdomas, nevis materiālo resursu».

Trūkst investīciju

Lielākā Latvijas pārtikas nozares problēma ir zemā produktivitāte ražošanā, kas ir apmēram 50% no Eiropas Savienības vidējā līmeņa, kamēr produktīvākajās valstīs tās ir apmēram 150-270% no vidējā rādītāja. Pētnieki atzina, ka ražīgumam un produktu konkurētspējai visvairāk traucē investīciju trūkums, taču arī patērētāju patriotiskums to neveicina. Ja pircēji ir gatavi pirkt produktus tikai tāpēc, ka tie ir vietējie, ražotāji nav ieinteresēti padarīt tos maksimāli konkurētspējīgus. Vairākas aptaujas apliecinājušas, ka Latvijas pircēji apzināti dod priekšroku vietējiem produktiem kvalitātes un ekonomikas atbalstīšanas dēļ.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?