Shēma ir mums jau labi pazīstamā: kautrīga studente Anastasija Stīla, kuras galvenais talants ir sarkšana un lūpas košļāšana, un superskaists, superbagāts un superpašpārliecināts miljardieris Kristjens Grejs, kurš nobriedušajā 27 gadu vecumā valda pār pasakainu biznesa impēriju, aizraujas ar īpatnējiem seksa veidiem... un, protams, neizskaidrojamu iemeslu dēļ no pirmā acu uzmetiena ir Anastasijas nevainīgās neveiklības apburts.
Stīvens Kings reiz rakstīja, ka labā šausmu romānā pats galvenais ir iespēju robežās paildzināt to daļu, kurā lasītājs vēl nezina, kas īsti būs biedējošais faktors, jo, tiklīdz tas atklājas, izrādās, ka lasītāja iztēle jau ir tālu pārsniegusi jebko, ko rakstnieks varētu tai piedāvāt. «Tas, kas ir aiz durvīm kāpņu augšgalā, nekad nav tik biedējošs kā pašas durvis vai kāpnes.» Šo pašu principu varētu pielāgot arī erotiskajam romānam, jo, lai cik vētraini arī darbotos autora iztēle - lasītājs novērtēs galvenokārt to, cik ilgi būs ticis kaitināts ar gaidīšanu, jo iznākums vismaz lielos vilcienos jau ir zināms.
Diemžēl no šī viedokļa Greja piecdesmit nokrāsas neapšaubāmi zaudē, jo... grāmatas popularitāte balstās galvenokārt uz tās kā erotiskā romāna slavu. Tātad jautājums pat nav: «Kas gaida aiz durvīm?» Jautājums ir: «Kad tās atvērsies?» Atveras tās aptuveni romāna otrajā piektdaļā, bet līdz tam lasītājam jāpārcieš paprāvs teksta apjoms, kas izskatās kā izkāpis no jaunas, ar īpašu iztēli neapveltītas sievietes pirmsmiega fantāzijām par tēmu «kā es nejauši iepazinos ar miljonāru».
Skolnieces fantāzijas nebeidzas ar guļamistabas durvīm. Patiesībā tur tās tikai beidzot sākas. Taču, pirms iet vaļā BDSM stila pikantērijas, uzmanību, lasītāj: tev vēl būs jāpārcieš vairākas lapas «līguma»: tajā Grejs uzstāda savus kopošanās noteikumus, kuros aprakstīti ne tikai gaidāmo seksuālo darbību paveidi, bet arī Pakļautās turpmākie uztura, ģērbšanās, skaistumkopšanas, sporta un privātās dzīves ierobežojumi. (Diemžēl gaidīt, ka topošā seksa verdzene šo «līgumu» saplēsīs un iesviedīs «Pavēlniekam» ģīmī, nozīmētu pavērst romānu pavisam citās žanriskajās kategorijās.)
Kritika jau pasteigusies nodēvēt Greja piecdesmit nokrāsas par «pornogrāfisko Krēslu». Žilbinošais miljardieris Grejs, kura āriene un vārds liekas aizgūti no Vailda slavenā varoņa, ir bezvampīru pasaulē nolaidies Edvarda Kalena dvīņubrālis: tikai šeit seksualitāte vairs nav aizplīvurota kā asinskāre, bet vienādota ar to. Nav zudis arī dzīvnieciskais šarms: Grejs, šķiet, vispār nerunā - viņš murmina, dveš, rūc un izdod citādus trokšņus. Jā, un pēc seksa sērīgi spēlē klavieres. Tāpat kā Edvards. Savukārt nemitīgi sarkstošā, pionieriski «vienmēr gatavā» un, pēc pašas domām, neizskatīgā Anastasija (kuru, neraugoties uz šo pārliecību, šķiet iekārojam visi viņas tuvumā esošie vīriešu dzimuma pārstāvji) ir ideālais upuris Bella Svona pat bez īpašām izmaiņām. Un kopējo triloģijas vēstījumu sieviešu auditorijai var ietvert vienā teikumā: ja ļausi bagātam vīrietim sevi izrīkot, izsekot un regulāri iekaustīt, viņš beigu beigās vēlēsies tevi precēt. Punkts un āmen.
Vēl viena paralēle ar Krēslu: autores vārdu krājums ar šekspīrisku daudzveidību neizceļas. Vietnes amazon.com lasītāji saskaitījuši, ka abi varoņi pirmās grāmatas laikā 41 reizi izbola acis, Anastasija košļā lūpu 35 reizes, Kristjens savelk lūpas 16 reižu, varoņi paceļ uzacis 50 reižu. 80 reižu romānā tiek dots vārds Anastasijas zemapziņai (kura runā kursīvā, turklāt arī bola acis un košļā lūpu), 58 reizes - kādai noslēpumainai meitenes «iekšējai dievietei». Ana 92 reizes izdveš «sasodīts», 125 reizes sarkst, 199 reizes murmina, 195 reizes čukst, 46 reizes noelšas un 124 reizes sarauc pieri. Orgasmus labāk neskaitīsim. Tie varoni piemeklē vai no katras Kristjena ieelpas.
Īpaši drosmīgi jaunlaulātie šo romānu, iespējams, varēs izmantot kā sava veida rokasgrāmatu. Ne jau velti ASV Piecdesmit nokrāsas esot izraisījušas pat vietēja mēroga demogrāfisko sprādzienu. Nu ko, varbūt arī Latvijai ir cerība.