Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Piespēlē grāmatu!

Maijā pirms 25 gadiem, tātad gadu pēc 4. maija deklarācijas, pilnā sparā ritēja Latvijas valsts atjaunošanas process, lai gan šodien, paskatoties atpakaļ, baltiešu centieni un cerības 1991. gada pirmajā pusē šķita iestrēgstam Rietumu nostājā, ka attiecības ar Padomju Savienību viņiem jāatrisina pašiem un nekas vairāk par morālu atbalstu Baltijai sniegts netiks.

Tomēr Baltija, pat Lietuvai un Igaunijai politiski mūžam nopakaļus vilkusies Latvija, kala brīvestības plānus, kuru netraucētu piepildīšanos grūti iztēloties, ja nebūtu bijis 1991. gada augusta puča, un kuru saturā 1918. gada 18. novembra Latvijas Republikas atjaunošana laimīgā kārtā pārmāca pilnīgi jaunas valsts radīšanas mēģinājumus. Tā 1991. gada 27. aprīļa Dienas pirmo lapu rotāja virsraksts ar cerību pilnu vaicājumu: Neatkarīga Latvijas valsts - jau pēc gada? Latvijas Tautas frontes gatavību pieņemt neatkarības atjaunošanas koncepciju atreferēja Ilmārs Punka: «Latvijas valsts atjaunošanas projektā, ko akceptēja LTF valde, tiek ierosināts pabeigt pārejas periodu uz patstāvīgu Latvijas valsti 1992. gada pirmajā pusē. Tādēļ pēc projekta autoru domām ir nepieciešams atcelt LPSR konstitūciju, kuru jāaizstāj ar attiecīgiem pārejas perioda likumiem. Tāpat ir nepieciešama Latvijas Republikas pilsonības atjaunošana un pastāvīgā Latvijas iedzīvotāja statusa izveidošana.» (Tas šodien lai ir kā atgādinājums tiem, kuri tagad apgalvo, ka Tautas fronte solījusi pilsonību visiem, kas uz to brīdi bija paguvuši iekāpt vilcienā Vladivostoka-Rīga.)

Tuvāk 4. maijam - 1991. gada 2. maijā - SestDiena intervēja cilvēku, kura vārds tobrīd nekādi nesaistījās ar īpašām simpātijām pret Krieviju - dievinātu komponistu un nacionāli noskaņotu politiķi Imantu Kalniņu. Intervētāja muzikoloģe Ingrīda Zemzare, izdabūjusi no Kalniņa atzīšanos, ka arī viņš nav izvairījies no nodevām padomju režīmam (Kalniņš tikai piebilda - šajos darbos centies izvairīties no īpaši stulbiem vārdiem), komponistam lika izvērtēt okupācijas gadu kultūrpienesumu, jautādama:

«Vai tomēr Latvijai un latviešu nacionālajai kultūrai tik grūtajos gados šīs bezgalīgi apsmietās «sociālisma priekšrocības» nepalīdzēja izdzīvot un radīt mākslā kaut ko paliekošu un vērtīgu? Salīdzini šo Latvijā zināmos siltumnīcas apstākļos kultivēto mākslu - tā, par spīti ideoloģiskajiem spaidiem, galu galā ir tikpat spēcīga, nē, īstenībā daudzviet spēcīgāka, nekā ārpus Latvijas sūrajā savas eksistences cīņā tapusī.»

«Nē, tas nav tas iemesls,» atbildēja Kalniņš. «Gluži vienkārši iedarbojās dabiskās aizsargsistēmas. Tas ir tas pats, ka kara laikā vairāk puikas dzimst. Briesmu brīžos tauta atražo to, kas vajadzīgs tās pastāvēšanai. Latviešu tautai bija šis brīdis, un viņa izdzīvoja ar savu mākslu un savu kultūru. Cita ceļa nebija.»

Intervētājas zināmas bažas par latviešu jaunrades potenciāla nošļukšanu apstākļos, kad pasaule paveras, pauda nākamais jautājums:

«Vai nav tā, ka tev patiesībā negribas rakstīt neko nopietnu, ka esi nonācis pie populārās atziņas: viss jau ir uzrakstīts, pilna pasaule labas mūzikas un mākslas?»

Profesionāli mūziķi laiku pa laikam nonāk pie šāda secinājuma, piekrita Kalniņš. «Bet mūsu secinājumi mainās dzīves pieredzes laikā. Pēc desmit gadiem būs citi. Svarīgi, ka māksla un mūzika ir nepārtraukts process. Tas neapstāsies tāpēc, ka es vai kāds cits nerakstīs. Man personiski mūzikas modelis aprobežojas ar XIX gadsimtu. Nesmejies. Tur jau arī uz beigām ir mutanti - neredzētas eksotiskas formas, kas īsti izplaukst XX gadsimtā. Es cienu dabisko, Dieva likto vienkāršību un kārtību, kurā ietilpst arī mans liktenis.

Tu esi fatālists?

Jā, es ticu predestinācijai. Zini, mans liktenis vienmēr ir bijis man labvēlīgs. Viņš man atsevišķos dzīves posmos ir piespēlējis vai nu kādu grāmatu, vai ko citu, kas man ir palīdzējis tikt galā ar manām problēmām, ar diskomforta sajūtu. Pats galvenais taču ir harmonija. Tiklīdz tās nav, ieslēdzas analīzes mehānisms: kāpēc man ir slikti? Es domāju, kāpēc es nerakstu mūziku, un jūtu, ka negribu. Vēl vairāk - man pat ir tāda kā alerģiska sajūta no domas vien par komponēšanu. Tātad ir pareizi, ka dzīve man tagad liek strādāt Augstākajā Padomē. Es jūtos labāk, nekā ar varu komponējot.»

Šis Kalniņa ieteikums var noderēt radošam cilvēkam, kurš jūtas slikti, saņēmis atbalstu tāda kultūrprojekta tapšanai, kura tēma viņam patiesībā ir vienaldzīga, bet par kuru bijis vieglāk dabūt naudu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?