Lai kāds būtu Autodienas verdikts par Toyota RAV4, sākotnējais automašīnu krājums tika izķerts pāris nedēļās, un nu uz tikko pasūtītu RAV4 jāgaida pieci mēneši.
«Neparedzējām, ka būs tik liels pieprasījums. Tāpēc pasūtījuma apjomu noteicām piesardzīgi,» atzīst Amserv Motors tirdzniecības vadītājs Ints Pērkons. Piesardzībai droši vien bija pamats, jo pagājušā gada beigās nekas neliecināja par vētrainu pircēju interesi par krosoveru klases pamatlicēja jauno modeli.
Tomēr fenomenālā Toyota pircēju lojalitāte atkal parādījās uz skatuves īstajā brīdī. Turklāt Toyota tirgotāji līdz galam nenovērtēja dažu modeļu iegādes vai, precīzāk, maiņas principus. Vēl arī esmu pārliecināts, ka daļai Toyota RAV4 braucēju neviens vispār nejautā, vai mašīnai patīk vai nepatīk. «Pojeģeš na etom,» (Brauksi ar šo - krievu val.) un punkts.
Nav riteņa - nav problēmu
RAV4 vienmēr izdevies veiksmīgi nobalansēt uz uniseksa sliekšņa. Tā nav izteikta sieviešu vai vīriešu automašīna. Viss atkarīgs no krāsas un aksesuāriem. Saliekot blakus RAV4 bildes dažādos rakursos, uzmācas šaubas, vai tas viss pieder vienam un tam pašam automobilim.
Taču atšķirībā no Volkswagen vai Peugeot, Toyota dizainerus marginālas nianses nekad nav uztraukušas. Ja jums nepatīk, kā miglas lukturi «iepotēti» bamperī, vienkārši neskatieties uz tiem. RAV4 auditorijai daudz svarīgāks ir prestižs un izmēri, un ar to gan viss ir kārtībā.
RAV4 pāraudzis veco modeli par 20 centimetriem. Te gan jāņem vērā objektīvs fakts, ka priekšgājējs jaunībā startēja ar aizmugurē uzkārtu rezerves riteni, no kā Toyota vēlāk atbrīvojās. Jaunajam RAV4 tas pavisam droši noenkurojies bagāžniekā. RAV4 vēl arvien nav garākais auto savā klasē (piemēram, Forester ir garāks), taču pievienotie 10 centimetri starp asīm piešķir krosoveram iespaidīgu riteņu bāzi - 2,66 m.
Pretēji mūsdienās ierastajai praksei, kad ģeometriskie ieguvumi nekavējoties tiek izniekoti nevajadzīgiem stila eksperimentiem, viss pieaugums realizēts RAV4 salonā. Un tas nozīmē, ka automobiļa salons ir patiešām liels.
Gluži kā smagais metāls
Taču piecas minūtes pirms padarīt RAV4 par mazāku, lētāku un vieglāk uzturamu Land Cruiser atspulgu, Toyota tomēr pamanījusies uzkāpt uz zālē sevišķi labi nomaskēta grābekļa. Ja pieņem, ka amerikāņu mašīnu salons ir kā rokenrols, bet vācu - sonāte, tad RAV4 interjers ir gatavais «trešmetāls». Pirmo reizi nonākot pie stūres, rodas iespaids, ka dizaineri centušies vienlaikus izpatikt floristes un būvnieka gaumei.
Instrumentu panelis ir neticami askētisks, bet sīkais, indīgi zilais infodisplejs, šķiet, atrasts kādā aizmirstā detaļu noliktavā, kuras gadiem aizgruvušās durvis atbrīvojusi piepeša zemestrīce. Stūre, ko rotā viltota vīle, atsakās regulēties pietiekami augstu un acīmredzot domāta tām nabaga RAV4 vadītājām, kuras brauc, lūrot ar paceltu degunu pār stūri. Tas, kurš auto nopirka, neuzskatīja par vajadzīgu ierādīt, kā regulēt sēdekļa augstumu. Pusi paneļa šķērso dīvaina palodze, kas aizsedz pogas, bet viltotā karbona apdare durvīs un ap ātrumkloķi vieš aizdomas, vai tikai interjers nav tapis studentu ballītes rezultātā.
Lai bez aizķeršanās iedarbinātu sport režīmu vai sēdekļu apsildi, nepieciešama Laras Kroftas izveicība, kas, esmu drošs, RAV4 pasažieriem piemīt ne vienmēr. Joslu maiņas uzrauga pogu viņi atradīs tikai pēc pusgadu ilgiem meklējumiem.
Vienaldzīgs pret ceļu
Taču par šiem sīkumiem viegli aizmirst, tiklīdz pievēršamies RAV4 gaitas īpašībām. Arī te sākumā deguns tā kā grib saraukties - Toyota brauc inerti, mazliet zvāļojas un pat reizumis uzšūpojas uz kāda asfaltēta paugura. Taču vislabākais seko, tiklīdz asfaltu nomaina grants. Nekas nemainās! RAV4 piekare laikam ar nodomu veidota ar plašu gājienu un visai «vaļīgiem» regulējumiem.
Kur smalkāk un precīzāk kalibrēts krosovers sāktu kratīties, RAV4 turpina ceļu ar nemainīgi trulu attieksmi pret segumu. Rietumeiropā tādas manieres draud ar kritiku, bet uz Latvijas autoceļiem ir pat priekšrocība.
Atšķirībā no benzīna motora, kas vēl arvien ir ieteicama RAV4 izvēle, taču aprīkota ar variatoru, dīzelim pieejams sešpakāpju «automāts», ko var paskubināt ar taustiņiem uz stūres. Tie var noderēt ne tikai vilkmes nodrošināšanai uz slidena vai irdena ceļa, bet arī vieglā bezceļā, kur RAV4 ir krosoveru cilts pirmrindnieks, - tālāk var iebraukt tikai ar Subaru. Jāpiebilst, ka RAV4 stūre ir «īsāka» un asāka, bremzēšanas ceļš - garāks, pārredzamība no vadītāja vietas - sliktāka, bet sport režīms noderīgāks, nekā šķiet.