Ja palūkojamies, kuras Eiropas valstis ir pazīstamas ar savu rūpniecisko darbību dažādās nozarēs, jāatzīst, ka līdzās samērā lielai iekšējai ekonomikai, efektīvai investīciju piesaistes stratēģijai un saprotamai, organizētai biznesa videi tām ir raksturīgs vēl kas - cieša, sistemātiska ilgtermiņa stratēģija nozaru jauno speciālistu izglītošanā. Uzskatāmākais piemērs Eiropā šajā ziņā ir Vācija, par kuras aktīvo rūpniecisko darbību nav šaubu.
Latvijas Darba devēju konfederācija par darba vidē balstītas profesionālās izglītības sistēmas (citviet to dēvē par duālo profesionālo izglītību) izveidi ar Izglītības un zinātnes ministriju sāka runāt jau pirms vairākiem gadiem.
Nesen, atskatoties uz pirmo mācību gadu, kurā izmēģinājuma kārtībā sešu Latvijas profesionālās izglītības iestāžu jaunieši praktiskās iemaņas visa mācību gada garumā apguva 29 uzņēmumos, ir liels gandarījums par veiksmīgi uzsākto un pārliecība par to, ka darba vidē balstītai izglītībai Latvijā ir nākotne. To īpaši apliecina viena no uzņēmumiem - Bucher Schoerling Baltic - teiktais, ka pēc mācību gada beigām seši jaunieši, kas mācījās viņu uzņēmumā, jau pieņemti pastāvīgā darbā.
Tieši šī ziņa uzskatāmi demonstrē vēl vienu šādas izglītības sistēmas efektu - nav noslēpums, ka gan Latvijā, gan daudzviet citur Eiropā nozīmīga problēma ir jauniešu bezdarbs - 2013. gadā Latvijā tas veidoja 25%, vidēji ES - 23%. Viens no iemesliem ir tradicionālajā, teorijā balstītajā izglītības sistēmā izglītoto jauniešu nespēja tūlīt, nekavējoties iekļauties darba tirgū un sākt strādāt ar pilnu jaudu. Darba devējiem jāpatērē papildu laiks un resursi viņu praktiskajai izglītībai, un tādēļ, racionāli izvērtējot investīcijas un ieguvumus, bieži izdevīgāk ir rast citu risinājumu nepieciešamo darbinieku piesaistei, nevis pieņemt darbā tikko skolu beigušu jaunieti bez vajadzīgajām iemaņām.
Šo problēmu darba vidē balstītā izglītība risina, gan dodot iespēju jauniešiem apgūt praktiskās iemaņas savā profesijā, gan darba devējiem darba procesā novērtēt potenciālos darbiniekus un izvēlēties no tiem sev piemērotākos pastāvīgam darbam.
Šo iespēju jau novērtējuši vairāk nekā 170 Latvijas uzņēmumu, kuri izteikuši gatavību jauniešus no dažādām profesionālās izglītības iestādēm izglītot savā darba vidē 2014./2015. mācību gadā.
Tiesa, lai uzsāktā iniciatīva pārtaptu vispārpieņemtā pieejā, nepieciešams to nostiprināt Profesionālās izglītības likumā, paredzot darba vidē balstītās mācības kā vienu no profesionālās izglītības īstenošanas veidiem, kā arī pastiprinātu nozaru ekspertu iesaisti profesionālajā izglītībā. Tāpat nepieciešams paredzēt virkni nosacījumu, kas palīdzētu šo sadarbību efektīvāk realizēt - tostarp nodokļu atvieglojumu uzņēmējiem un sakārtotas sociālās aizsardzības sistēmas apmācāmajiem un citu motivējošu aktivitāšu veidā.
*Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore