Savu CV uz to aizsūtīju pēc pusgada, kad tas sāka būvēt biomasas koģenerācijas staciju un bija parādījusies vakance,» Juris stāsta. Viņš kļuva par jaunās stacijas operatoru elektriķi, bet nu jau ir paaugstināts par vecāko operatoru. «Man ļoti patīk. Jauna, moderna stacija, unikāla vieta, kur Latvijā strādāt, jo citas tik lielas biomasas koģenerācijas stacijas nav,» Juris saka, lai gan atzīst, ka nogurdina ilgās 12 stundu maiņas un stress, ko rada atbildība par siltumu un elektrību pilsētā.
Tagad Juris jau divus gadus RTU Karjeras dienā pārstāv savu darbavietu. «Pats nesen biju students, varu ieteikt, kam jāpievērš lielāka uzmanība, lai piesaistītu darba devēju interesi.» Detaļas par darbu Juris gan uzzinājis, sākot strādāt, taču par lielāko ieguvumu no augstskolu rīkotām karjeras dienām, kurās uz «pirmo randiņu» kopā tiek savesti studenti un darba devēji, uzskata iespēju personīgi parunāties ar uzņēmumu pārstāvjiem.
Satiekas aci pret aci
Šogad RTU Karjeras dienā uzņēmumu atsaucība bijusi tiešām liela - piedalījās 107 uzņēmumi un organizācijas, stāsta RTU Karjeras centra vadītāja Una Vorma. Viņa norāda: šāds pasākums augstskolai ir laba iespēja sadarboties ar uzņēmējiem un būt tuvāk viņu vajadzībām, bet studentiem - lieliska platforma, kur uzzināt, kādas ir darba tirgus tendences, iepazīties ar uzņēmumiem, atrast prakses un darba vietas un noskaidrot, kam jāpievērš vairāk uzmanības studiju procesā, lai kļūtu par labiem speciālistiem. Jaunieši nereti zina lielos uzņēmumus, bet neko daudz nav dzirdējuši par mazākiem, tāpēc karjeras dienas ir iespēja izstāstīt plašāk par darba iespējām arī tajos. «Karjeras dienā var nodibināt personīgo kontaktu, un tas vienmēr ir labāk nekā attālināta komunikācija. Sarunā var noskaidrot arī jautājumus par darba vidi un atmosfēru,» U. Vorma saka.
LU ikgadējā Karjeras iespēju diena (KID) šogad no pavasara pārcelta uz oktobri un ir vesels pasākumu kopums ar uzņēmumu un organizāciju izstādi, ekspertu lekcijām, semināriem, CV darbnīcām u. c. Tas viss veicina studentu izpratni par darba tirgus prasībām, bet nepastarpināta tikšanās ar uzņēmumu pārstāvjiem ļauj sākt profesionālo karjeru, teic Rita Tālmane, projektu vadītāja LU Studentu servisā un Karjeras centrā. «Bieži vien, piesakoties vakancēm caur sludinājumiem vai uzņēmumu mājaslapām, students bez darba pieredzes var arī netikt uzaicināts uz interviju. KID viņš var radīt interesi par sevi.» R. Tālmane stāsta, ka darba devēju atsaucība KID mainās reizē ar situāciju darba tirgū - pirms 4-5 gadiem ļoti aktīvi bija finanšu uzņēmumi, bankas, tagad visaktīvākās ir IT kompānijas. «KID nozīme gan nav tikai tūlītēja praktikantu vai darbinieku atlase. Jau 1. kursā students var sākt domāt, kādas karjeras iespējas ir viņa profesijā, iepazīt savas nozares uzņēmumus, uzklausīt ekspertu viedokļus, apsvērt, kā pieteikt sevi darba devējam,» teic R. Tālmane.
Savukārt Rīgas Ekonomikas augstskolā (REA) karjeras dienas apvienotas ar studentu organizatorisko prasmju slīpēšanu. Days of Opportunities, kas 11. aprīlī notiks jau 19. reizi, rīko paši REA studenti. Marta Jansone, viena no šīgada organizatoru komandas, stāsta, ka pasākums rit vairākas dienas un ietver kompāniju pārstāvju un ievērojamu personību vieslekcijas, darba devēju prezentācijas un stendus, arī vērienīgu noslēgumu. «Katru gadu Days of Opportunities apmeklē ap 80% jeb 280 REA studentu, un tajā piedalās ap 40 kompāniju, tāpēc gandrīz katrs students var atrast prakses vietu. Vēlāk viņi turpina komunikāciju ar interesējošajiem uzņēmumiem, norisinās atlases process,» stāsta M. Jansone.
Izrāda muskuļus
Dienas uzrunātie uzņēmumi ik gadu piedalās vairāku augstskolu karjeras dienās, un to galvenais mērķis ir šādi noskatīt perspektīvākos potenciālos praktikantus un darbiniekus, kā arī radīt studentos pēc iespējas pilnīgāku priekšstatu par sevi, zīmolu, nozari, izaugsmes iespējām. Deloitte personāla vadītāja Dace Eindorfa norāda, ka uzņēmumam svarīga arī no studentiem saņemtā informācija - kas viņus interesē, kas motivē izvēlēties vienu vai otru darba devēju, ko viņi vēlas no uzņēmuma uzzināt papildus. Pēc karjeras dienām studentu pieteikumu Deloitte praksei vai vakancēm ir vairāk nekā ikdienā, jo karjeras dienās piedalās arī biznesa servisa līniju darbinieki, kas vislabāk prot izstāstīt par praktisko darbu, ieguvumiem, izaicinājumiem, stāsta D. Eindorfa. «Nereti šie darbinieki ir konkrēto augstskolu absolventi.»
«Karjeras dienās vēlamies atklāt labākos studentus, piesaistīt viņus mūsu prakses un nākotnes līderu programmās un 8-10 gadu laikā izaudzināt vadošām lomām mūsu uzņēmumā, arī ražotnēs citās valstīs,» saka GlaxoSmithKline (GSK) Latvia personāla vadītāja Edīte Kalniņa. Viņasprāt, karjeras dienas arī ļauj novērot, kā talantus un praktikantus cenšas piesaistīt citi uzņēmumi.
DPA personāla vadītāja Signe Enkuzena ir atklāta: «Karjeras dienās uzņēmumi izrāda savus muskuļus ne tikai studentiem un potenciālajiem darbiniekiem, bet arī citiem savas nozares uzņēmumiem un konkurentiem.» DPA uz augstskolu karjeras dienām nāk, ļoti skaidri zinot, kādus cilvēkus vēlas rekrutēt, jo praktikantu atlasei pieiet tikpat nopietni, cik darbinieku. Jau karjeras dienu laikā notiek arī pirmās īsās intervijas ar studentiem.
Ko augstskolu karjeras dienās varētu uzlabot? Uzņēmumiem ir vairāki ierosinājumi. Būtu jāpadomā par iepazīšanās sarunām piemērotāku vidi, jo karjeras dienu atmosfēra nereti ir diezgan skaļa. Karjeras dienas būtu jāpiedāvā apmeklēt visu, ne tikai vecāko kursu studentiem, jāmeklē jauni veidi, kā rosināt jauniešus domāt par profesionālo karjeru, kā arī jāattīsta karjeras konsultācijas. «Darba intervijās sastopu augstskolu absolventus, kuriem pēc personības un kompetencēm drīzāk vajadzētu sevi realizēt akadēmiskās pētniecības jomā, bet neviens viņus nav mudinājis to apdomāt,» tā E. Kalniņa.
Augstskolas pauž vēlmi, lai uzņēmumi, piedaloties karjeras dienās, pārstāvētu plašāku nozaru klāstu, tā dažādojot karjeras iespējas arī, piemēram, filologiem, tulkiem, juristiem, matemātiķiem, ģeogrāfiem u. c. «Mums vēl ir kur augt piesaistīto uzņēmumu ziņā, jo specifisku programmu studenti joprojām saka, ka viņu jomas ir maz pārstāvētas. Savā Karjeras dienā gaidām arī jauniešus ne no RTU, jo tas ir interesantāk arī uzņēmējiem,» saka U. Vorma.