Lolita Čigāne (V)
Situācija liecina par absolūtu tiesisku nihilismu un cinismu. No 2007. gada Aivaram Lembergam ir aizliegums pildīt domes priekšsēdētāja amata pienākumus. Ja paskatāmies A. Lemberga amatpersonas deklarāciju par 2011. gadu, viņš sevi identificē kā domes priekšsēdētāju un ir saņēmis atalgojumu. Viņa publiskie izteikumi liecina, ka domes priekšsēdētājam nav nekādu pienākumu. Bet likums par pašvaldībām nosaka konkrētus pienākumus. Ventspils pašvaldība paziņoja, ka A. Lembergs neveic priekšsēdētāja pienākumus, lai gan amatpersonas deklarācijā rakstīts, ka viņš ir priekšsēdētājs. Šobrīd viņš vazā aiz deguna arī visus pašvaldību vadītājus, sakot, ka viņiem nav nekādu pienākumu. Domāju, ka A. Lembergs pārkāpis tik daudz likumu, ka skaidrs - šobrīd tas ir jādara. Prognozēt, vai tas izdosies, nevaru.
Ivars Ījabs
Politologs
Nav brīnums, ka vairāk nekā gadu pēc 11. Saeimas vēlēšanām tās partijas pārstāvji, kas nāca ar lielu pretenziju uz oligarhu iznīdēšanu, sper pirmos soļus un mēģina nolikt A. Lembergu pie vietas. Viņiem nevar pārmest, ka nepilda vēlēšanu solījumus.
Attiecībā uz tālāko - abiem kungiem nav kur atkāpties. Ja E. Sprūdžs nenometīs A. Lembergu no amata, tad būtu loģiski, ka ministrs pats aiziet. Viņa kašķi ar Latvijas Pašvaldību savienību un Lielo pilsētu asociāciju nerotā viņu. Savukārt A. Lemberga ietekme daudzos jautājumos ir krietni samazinājusies. Šāds ministrs, par kuru viņš intensīvi smējies, būtiski sabojā viņa dzīvi.
Tas ir iesākums ilgstošam juridiskam konfliktam, kura rezultātu prognozēt neņemos. Nedomāju, ka E. Sprūdžs būtu sācis, ko darīt, nekonsultējoties ar juristiem, tāpēc ir pamats domāt, ka viņš spēs to izdarīt. A. Lembergam tas ir kārtējais politizētais uzbrukums, jo viņš ir izgājis veselai virknei cauri. Ja E. Sprūdžs viņu atstādinās, A. Lembergs nesēdēs rokas salicis, viņš rīkosies pietiekami aktīvi.
Juris Rozenvalds
Politologs
Neesmu jurists, lai izteiktos, vai A. Lembergu var atcelt no tā, kur viņš nav. Situācija ir diezgan pretrunīga, un tas jāatstāj juristu diskusijām. Visticamāk, ir sagaidāmas juridiskās kaujas, un mēs ne reizi vien esam pārliecinājušies, ka A. Lembergs tās pieprot. E. Sprūdža rīcībā var saskatīt vēlmi pacelt Reformu partijas reitingus un visas valdošās koalīcijas vēlmi izmantot situāciju priekšvēlēšanu kontekstā. Tas ir jautājums par A. Lemberga pozīcijām un ko var darīt, ņemot vērā izvirzītās gana smagās apsūdzības.
Šo akciju pret A. Lembergu un kritiku pret Ventspils domi varētu saistīt ar tām darbībām, kas no koalīcijas puses veiktas par līdzekļu pārdali starp valsts un pašvaldību budžetu. Pēdējais lēmums vērsts galvenokārt pret lielākajām pašvaldībām, īpaši Rīgu un Ventspili. Tas, ka Ventspils izvēlējusies citu taktiku, šajā sakarā ir būtisks faktors. Ņemot vērā, ka A. Lembergs juridiskās cīņās ir pietiekami pieredzējis, E. Sprūdžs visu licis uz kārts. Ja A. Lembergs noturēsies, tad E. Sprūdžam jāatkāpjas no amata.
Māris Pūķis
LPS padomnieks
Domāju, kad nonāks līdz administratīvajai tiesai, E. Sprūdžs to zaudēs. Viņš jau tagad pieļauj kļūdas. Pirmo zaudējumu viņš cieta ar to, ka lika atbildēt triju dienu laikā. Neviens to neuzskatīs par samērīgu prasību. Šeit ieguvēji ir abi - pievērš uzmanību un cīnās par vēlētājiem. Viss sākās ar Valda Zatlera (RP) rīkojumu numur divi - noķert trīs oligarhus. Divi jau ir malā padzīti, tagad palicis trešais. E. Sprūdžs to īsteno, bet tā ir absolūta utopija. Ja E. Sprūdžam neizdosies atstādināt A. Lembergu, diez vai viņš atkāpsies no ministra amata, jo mums tā politiskā kultūra nav veidojusies tāda. A. Lembergs ir viens no talantīgākajiem pašvaldības vadītājiem. Būs nākamās vēlēšanas, un viņu atkal ievēlēs.