«Man aizkrita ausis!» «Man arī...» kolēģis no Slovēnijas purina galvu kā spaniels, kam ausī ielīdusi bite. Es arī. Vēl ātrāk nonākt no kalna ielejā varētu tikai, pa taisno brāžoties lejup pa eglēm apaugušo nogāzi. Taču tad pilnpiedziņas Porsche nolūztu ārējās detaļas un mēs būtu sabojājuši lielisku auto.
Visklasiskākais no visiem Porsche modeļiem ar četriem velkošajiem riteņiem bija tikai 1989. gadā. Pirms tam pilnpiedziņa tika implantēta tikai dažādiem eksotiskiem superauto. Taču piņķēšanās ar pusasīm un diferenciāļiem bija to vērta, jo 1986. gadā Porsche 959 izcīnīja divas pirmās vietas leģendārajā Dakaras rallijā. Porsche 911 Carrera 4 ir tāla no šīm slavas dienām. Tas ir auto, kas paplašina saķeres robežas un ļauj baudīt 350 zirgspēku sniegto paātrinājumu ne tikai uz ideāli sausa asfalta.
Sarkanā gaismas svītra
XX gadsimta 90. gados tika radīts papildu fetišs, ar ko iekārdināt naudīgus pircējus, - Carrera 4 aizmugurē ir platāki spārni. Arī riteņi stāv attālāk viens no otra, un riepas uz tiem ir platākas par 300 milimetriem. Tam būtu jāpalielina stabilitāte un saķere līkumos. Taču nieka 22 milimetri uz katru pusi ir arī iedarbīgs līdzeklis, lai Porsche pircējs atvērtu maku un piemaksātu 10 tūkstošus eiro (~ Ls 7000). Tā ir viena no dārgākajām pilnpiedziņām pasaulē, un jaunajā Carrera modelī to varēs pamanīt jau iztālēm, pateicoties sarkanai gaismas svītrai, kas savieno aizmugurējos lukturus. Taču ko var gribēt, ja arī septiņātrumu divsajūgu pārnesumkārba PDK maksā 3570 eiro (~ Ls 2500), bet aizmugurējā stikla slotiņa - 350 eiro (~ Ls 245).
Dzinēji ir tādi kā pamatmodelim. Aizmugurē novietotā 3,4 litru opozītmotora tilpums palielināts līdz 3,8 litriem, jauda līdz 400 zirgspēkiem. Carrera 4S aktīvā piekare un jutīgā vektoru tipa vilkmes sadale, kas 100 milisekundēs spēj pārdalīt dzinēja spēku no viena riteņa uz trim citiem, ir par velti.
Lielāks, bet vieglāks
Lai gan Porsche 911 Carrera 4 izskatās pēc liela automobiļa, tas ir viegls auto. 1450 kilogramu tagad sver parasts ģimenes auto, taču tas nespēj paātrināties līdz 100 km/h 4,3 sekundēs, biedējošā ātrumā izņemt līkumus un satricināt apkārtni ar brīnišķīgu, dziļu izplūdes trakta skaņu.
Lai gan Porsche ir dārga un lutināma rotaļlieta, arī tai tiek izvirzītas dažas prasības. Riteņu bāze pagarināta par 10 centimetriem, lai būtu vairāk vietas, bet pats auto tik un tā ir vieglāks nekā iepriekšējais modelis, kas, jāpiebilst, arī bija un ir graujošs un atkarību izraisošs spēkrats. Uz jautājumu «kā?» viegli atbildētu parasts magnēts, kurš atteiktos pielipt daudzām Porsche virsbūves daļām, jo tās izgatavotas no alumīnija.
Mākslīgais saprāts līkumā
Porsche 911 Carrera visvairāk sajūsmina neticamais dinamisms, ar kādu tas paātrinās, bremzē un izbrauc visšaurākās līkumu sasaistes. Pirmajās Carrera 4 pilnpiedziņa darbojās diezgan raupji. 7. paaudzē par to, ka dzinējs griež arī priekšējos riteņus, ziņo tikai Allrad skala panelī, kā arī fakts, ka vēl arvien esam uz ceļa, nevis grāvī. Mehānika apaudzēta ar atjautīgu elektroniku, kura neliek par sevi manīt, taču ar gaismas ātrumu un titāniskiem datu apjomiem dala un pārdala vilkmi starp riteņiem sekundes simtdaļā, pietur vienu riteni iekšmalā, otram liek izgriezties par astotdaļapgriezienu vairāk un sasummē to kopā vētraini dinamiskā virzībā uz priekšu.
Gribētos visgudri aizrādīt, ka ar tādām mašīnām braukt jāmāk, taču fakti rāda, ka nojoņot pa slideno serpentīnu Austrijā, atstājot dzīvajos sevi, slovēni un arī Porsche, varētu katrs muļķis. Tāpēc, ka četrinieks aiz uzraksta «Carrera» apzīmē pilnīgi muļķudrošu sistēmu. Tā ir tik sasodīti gudra, ka pat zina, vai braucat kalnup vai lejup. Atkarībā no tā PDK ātrumkārba izvēlas, par cik ātrumiem pārlēkt uz leju, kad nobremzējat pirms līkuma.
V8 dīzelis uzurpē troni
No Audi A8 izceltais 4,2 litru V8 turbodīzelis aprīkots ar starpdzesētājiem no Cayenne Turbo un pāris karstumizturīgākām sastāvdaļām. Ar 382 ZS un 850 Nm Cayenne S Diesel nu ir savas nišas pavēlnieks, kuru pēc izskata no sešcilindru dīzeļa atšķirs tikai speciālists. Pārējie tikai nobrīnīsies, kāpēc mašīna ar uzrakstu «diesel» nemaz neizklausās pēc dīzeļa un ir tik sasodīti ātra. 8,3 litru patēriņš, protams, ir izdomājums, taču S Diesel nerij arī 18,3 litrus - bet varētu, jo «simtu» sasniedz 5,7 sekundēs.
Porsche izdarījis likmi uz V8 motoru, kamēr BMW un Mercedes «vīlē» sešu cilindru dīzeļdzinējus. Tikai ar motora skaņu gan pārspīlē visi. Pirms smīnat par Ford Focus ST, kura Sound Symposer salonā imitē mustanga «sirds» ārdus, atcerieties, ka tāds «simpozers» ir arī katrā Carrera 4.