Marianna ir mana kolēģe no Frankfurtes Rietumvācijā (mūsu aģentūras sadarbojas vienotā PR aģentūru tīklā Eiropā), un viņa ir līdzīpašniece sabiedrisko attiecību uzņēmumā, kurš specializējas tūrisma nozares komunikācijā. Viņas klienti ir tūrisma aģentūras, kas piedāvā specializētus pakalpojumus tikai uz konkrētiem gala mērķiem (piemēram, tikai Kipra vai tikai Dominikāna) un nav savstarpēji konkurenti, viesnīcu ķēdes, kuras darbojas dažādos segmentos un nav konkurentes, lidostas un aviokompānijas, kā arī dažādi ar tūrisma nozari saistītu pakalpojumu sniedzēji. Mariannas uzņēmums specializējas tūrisma nozares sabiedriskajās attiecībās un nepretendē apkalpot finanšu, veselības vai loģistikas nozares uzņēmumus. Visticamāk, Marianna var apgalvot, ka perfekti pārzina šīs nozares klientu un partneru vajadzības, kas dod viņai un viņas kolēģiem iespēju būt pieprasītiem speciālistiem tūrisma komunikācijas lauciņā.
Pavisam cita aina ir pie mums Latvijā. Sabiedrisko attiecību aģentūras apkalpo it visas tautsaimniecības jomas, valsts, pašvaldību un Eiropas Savienības projektus ieskaitot. Vēl tālāk ir gājuši kolēģi no nozarei pietuvinātā biznesa - reklāmas aģentūrām. Atsevišķas firmas paralēli pamatnodarbei - radošo risinājumu izstrādei - tagad piedāvā arī PR pakalpojumus. Turpat netālu stāv projektu vadības uzņēmumi, kas klientiem raksta projektus Eiropas Savienības atbalsta saņemšanai, kur obligāta ir sabiedrisko attiecību komponente, digitālās komunikācijas uzņēmumi, veblapu dizaineri un IT platformu izgatavotāji, mājaslapu satura optimizētāji (SEO) un Google «maksā par klikšķi» reklāmas pārdevēji. Visi dara visu.
Lieki teikt, ka no šādas «universālas pieejas» cietējs ir klients. Protams, attaisnojumam varam izmantot tradicionālo argumentu par «Latvijas mazo tirgu», kurā komercuzņēmumiem nepietiek pasūtījumu vienas biznesa nozares ietvaros (piemēram, reklāmas), kur nu vēl specializācijai pēc klientu nodarbes un profila.
Sabiedriskās attiecības atšķirībā no citiem integrētās mārketinga komunikācijas veidiem klienta - pakalpojumu sniedzēja attiecībās prasa ekskluzīvu lojalitāti. Ētisku apsvērumu dēļ mēs nedrīkstam apkalpot divus vienas nozares klientus, kas savā starpā ir konkurenti, jo konfidenciālās informācijas apjoms par klientu, kas ir PR aģentūras rīcībā, parasti pārsniedz to, kas pieejams citiem pakalpojumu sniedzējiem. Šis apstāklis padara sabiedrisko attiecību uzņēmumu darbību tirgū vēl komplicētāku.
Tomēr pieredze rāda, ka klienti novērtē PR ekspertu specializāciju kādā konkrētā nozarē. Un ierobežotais tirgus jau arī nav nemaz tik briesmīgs šķērslis - ir no kā izvēlēties. Piemēram, ja esat eksperti finanšu nozares komunikācijā, tad jūsu klientu portfelī var ietilpt pa vienam uzņēmumam no katras grupas: viena banka, kas galvenokārt strādā rezidentu tirgū, viena banka, kuras darbība koncentrējas uz nerezidentu apkalpošanu, riska apdrošināšanas uzņēmums, dzīvības apdrošināšanas uzņēmums, apdrošināšanas brokeris, riska kapitāla uzņēmums, ātro kredītu izsniedzējs un piedevām vēl kāda no nozares asociācijām. Sanāk pieklājīgs apjoms.
Lai arī šodien par tādu ideālu darbības modeli runāt ir pāragri, jo nav pietiekami pieredzējušu komunikācijas speciālistu un arī sabiedrisko attiecību pakalpojumu pircēju tirgum vēl ir ievērojamas iespējas attīstībai, veiksmīga sabiedrisko attiecību nākotne, manuprāt, ir meklējama specializācijā.