Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Prāts izveidot komandu

Jautājums, vai dizainers ir arī mākslinieks, ir tikpat arhaisks, kā vaicāt, vai fotogrāfija ir māksla vai nav, - vienmēr laipno žurnāla Dizaina Studija galveno redaktori Sandru Krastiņu jautājums par dizainera identitāti starp mākslu un biznesu spēj aizkaitināt. Viņasprāt, tā ir lielākā problēma dizaina uztverē Latvijā - šī jautājuma nepārtrauktā malšana un nerunāšana par nozarei būtiskām lietām, piemēram, konkurences trūkumu.

«Dizains ir izmantojams, tiražējams un lietojams pēc būtības,» tāda ir Sandras Krastiņas pārliecība. Līdzīgi domā arī Latvijas Dizaineru savienības priekšsēdētājs Arvīds Endziņš: «Galvenais ir nevis uztaisīt jaunu lietu un pēc tam piemeklēt tukšu vietu, kur es tagad varētu to iestumt, bet definēt, ar ko pasaule kļūs labāka no tā, ka es kaut ko tādu esmu uztaisījis. Nevar nēsāties apkārt ar savu tabureti un mēģināt iestāstīt, ka tā ir labāka par iepriekšējo. Pasaulē parasti dizaina izglītība ir saistīta ar politehnisko institūtu, tehniskajām lietām.»

Līdz pat novembrim Latvijas sabiedrībai būs iespēja intensīvi padziļināt izpratni par mūsdienīgu dizainu. Arī padeldēt dažu labu aizspriedumu. Arī to, ka dizains ir «kaut kas smalks un dārgs, ne jau man». Vēl viena uztveres nezāle, kas tracina dizaina ekspertus.

Dizaina nozarē notiek vairāki lieli notikumi. No 6. līdz 9. oktobrim Ķīpsalas hallē notiks starptautiskā mēbeļu un interjera izstāde Baltic Furniture 2011. Šogad sacentīsies 101 Latvijas dizaineru darbs septiņās nominācijās: Interjera dizains, Vides dizains, Modes/tekstila dizains, Fotodizains, Rūpnieciskais dizains, Grafiskais dizains, Iepakojamais dizains. Krīzes pēdas vispamanāmākās esot Vides dizaina nominācijā. Trūkstot pasūtījumam, netiek piedāvāti spilgti vides risinājumi, piemēram, bērnu laukumi u. tml. Līdz pat novembra beigām Rīga ar izstādēm un diskusijām kļūs par tikšanās vietu Baltijas valstu un Ziemeļvalstu dizaineriem.

Trūkst dizaina uzņēmēju

«Dizainera identitāte svārstās starp vēlamo un esošo. Vienmēr atgādinām, ka mums ir spēcīgs radošais potenciāls (teicama dizaina izglītība utt.), bet līdz virsotnei, t. i., kādam atzīstamam un atpazīstamam līmenim tikuši tikai nedaudzi. Meinstrīms rotē ap mājražošanas līmeni vai vintidža lietu uzprišināšanu. Tendence tomēr ir augšupejoša, krīze ir noformējusi sabiedrības viedokli par Latvijā ražota produkta nepieciešamību, tāpat kā modē ir zaļā domāšana - ar pēdējo latviešu dizainers var identificēties,» uzskata dizaina eksperte Ilze Martinsone. Viņu kaitina runas, ka nav ražošanas, jo tas sen jau vairs neatbilst patiesībai: «Padomju laiki, kad milzīgās rūpnīcās strādāja veseli mākslinieku cehi, nekad neatgriezīsies. Es teiktu, ka trūkst dizaina uzņēmēju, tāpēc sekmējas tiem latviešu dizaineriem, kuri paši ir gatavi kļūt par uzņēmējiem (zīmoli Zofa, Mammalampa, An&Angel, Mint u. c.).» Arī Sandra Krastiņa vērš uzmanību, ka dizaineram nav jāstrādā vienam. Pat ja esi zemes dzīvē nepraktisks ģēnijs, viņasprāt, «tik daudz prāta ir jābūt, lai atrastu un izveidotu labu komandu». Viņas skatījumā slavējami ir visi tie piemēri, kad dizainers ir spējis savu ideju uzlikt uz ražošanas līnijas. I. Martinsone norāda, ka mūsdienās dizaina produkts bieži top, radot ieceri un tad pasūtot vajadzīgās detaļas dažādiem ražotājiem.

Audzināja čempionu

«Arī dzīvnieku pasaulē visi bruņurupucīši, kas izšķiļas, netiek līdz jūrai. Domāju, ka atbirums ir diezgan liels,» atbild A. Endziņš, vaicāts par potenciāli neapzinātiem talantiem. Viņš pats dizaina izglītību ieguvis laikā, kad audzināja par čempioniem un kā komandas spēlētājus netrenēja. Šīs tradīcijas dēļ, viņaprāt, radošā plāksnē Latvijas dizaineri ir spēcīgi, bet biznesa ķēriens vēl nav tik stiprs. «Nāk jaunā paaudze. Tas ir gaisā,» A. Endziņš novērojis, ka amatniecības kvantitatīvais sprādziens palēnām kondensējas arī kvalitātē. Piemēram, Karīnas Šišlo Saldo dzintaru viņš raksturo šādi: «Līdz sāpēm vienkārša ideja.» I. Martinsone netic, ka pagrīdē darbojas nenovērtēti latviešu dizaina ģēniji. «Ja kāds sevi par tādu uzdod, viņš visdrīzāk ir netalantīgs vai sliņķis. Ja dizaineriem ar funkcionālā dizaina izglītību trūkst darba, viņi vienkārši uzsūcas citos laukos, varbūt reklāmā, daļa rada mākslas darbus izstāžu zālēm vai darbojas citās dizaina jomās - interjerā, grafikas dizainā u. c.,» uzskata eksperte.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?