Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Profesija precīzajiem un kārtīgajiem

«Muitas pavaddokumentos ir darbs ar cipariem, tādēļ svarīga ir matemātiskā domāšana. Jābūt kārtīgam, punktuālam, pacietīgam, ar atbildības sajūtu, jo dokumentiem jāatbilst kontrolējamajām kravām. Galvenais, protams, darbam jāpatīk, kā arī pašam jāmīl kārtība,» stāsta muitas speciālists Edgars Dāboliņš no uzņēmuma Jaunzeltiņi, kur muitot nākas kokmateriālus un daudzas citas preces, kas ceļo ar jūras, auto un dzelzceļa transportu. Muitošanas darbības tiek veiktas Rīgas universālā termināla brīvajā zonā, kā arī Rīgas brīvostā.

No mežiem pie kravām

Savulaik Edgars pēc Rīgas 1. vidusskolas absolvēšanas nolēmis studēt Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā (šobrīd LLU) meža inženiera specialitātē, jo padevās matemātika, fizika, rasēšana. Pēc studijām uzaicināts strādāt uzņēmumā Lameko International, kur nodarbojās ar kokmateriālu, zāģmateriālu un mēbeļu eksportu un importu. Kad uzņēmumam radās nepieciešamība arī pēc cilvēka, kurš noformē kravu pavaddokumentus sūtīšanai pāri robežām, piekritis to darīt. «Tas iepatikās un kļuva par manu pamatdarbu. Pēc 10 gadiem, kad mainījās situācija uz ES robežām, sāku strādāt transporta kompānijā, kas nodarbojas ar kravu pārvadājumiem, tā pamazām kļuvu par muitošanas speciālistu,» Edgars stāsta.

Nepieciešamās zināšanas viņš apguvis RTU Muitas un transporta fakultātē, muitas deklarēšanas speciālajos kursos. Kā pats saka, lai izprastu jaunākos ekonomiskos procesus un sekotu līdzi laikam, vēlāk RTU studējis arī uzņēmējdarbību un vadību. «Ātri saprast, vai dokumentos skaitļi sakrīt, vai ir visas nepieciešamās licences, vai pavaddokumenti reāli atbilst kravai, kaut ko nepalaist garām - to visu var apgūt tikai praksē, kad jau iegūta zināma pieredze,» Edgars teic. Tā kā muitas likumdošana regulāri mainās, jārēķinās, ka visu laiku jāseko līdzi jaunākajai informācijai, jāapmeklē kursi un semināri. Par jaunumiem šīs jomas profesionāļus informē Latvijas Muitas pārvalde un Valsts ieņēmumu dienests.

Diennakts pie telefona

Muitas speciālisti darba dienu visbiežāk nevar saplānot pa stundām, jo viņi ir atkarīgi no automašīnu, kuģu un vilcienu satiksmes, tāpat var notikt transporta un kravu aizkavēšanās uz robežas. Tāpēc nokļūt mājās precīzi pēc pulksten 17 var reti, Edgars stāsta. «Mani šajā profesijā piesaista tas, ka darbs nav vienmuļš, tas ir pat ļoti dinamisks, katru dienu ir kas jauns. Bet lielākais mīnuss - nevari paredzēt, cik ilgi ievilksies darba diena,» viņš teic. Tālrunis muitas speciālistam ir ieslēgts visu diennakti, jo mēdz būt kravas, kas jānoformē ļoti steidzami.

Galvenais Edgara darbarīks ir dators, jo informācijas apmaiņa ar muitas iestādēm notiek elektroniski. Daļu no procedūrām muitas brokerim ir tiesības veikt patstāvīgi - iesniegt deklarācijas, reģistrēt un noformēt dokumentus -, bet daļai procedūru šādas atļaujas nav, un tad ar kravas pavaddokumentiem jābrauc tās veikt uz muitas punktiem. Viens no Edgara uzdevumiem ir arī pārliecināties, vai nav bojāta kravai esošā plomba.

Triju krāsu ceļi

Uzņēmumā Jaunzeltiņi Edgars veic kravu ekspedīcijas deklarēšanu un muitošanu. Tas nozīmē, ka viņa pārziņā ir muitas procedūras eksporta, importa un tranzīta kravām, pavaddokumentu sagatavošana un apstrādāšana pārvadājumiem ar jūras, auto un dzelzceļa transportu.

Jautāts, vai darbā nav bijuši arī kādi neparedzēti atgadījumi, Edgars nenoliedz, ka ar kravu bijušas problēmas, kuras nācies risināt ar muitniekiem uz robežas. Viņš skaidro, ka muitas deklarācijām, ko iesniedz elektroniski, ir zaļais, sarkanais un dzeltenais ceļš. Ja ir zaļais ceļš, tad viss kārtībā, ja dzeltenais - būs dokumentu pārbaude, ja sarkanais - jāveic kravas fiziskā kontrole. «Noformējot kravu dokumentus, ekspeditoriem viss var atgadīties, bet nekas liels un nopietns tomēr nav bijis,» noteic Edgars un drošībai trīs reizes piesit pie rakstāmgalda. Vissarežģītākās esot importa kravu procedūras, kuras saistītas ar nodokļiem. Kad krava ienāk Latvijā, ir virkne nosacījumu, kam jāseko īpaši rūpīgi, piemēram, lai atbilstu tarifu likmes un kodi, atmuitojot konkrēto preci no dažādām valstīm. Jāseko arī, vai precei vēl ir derīgs sertifikāts un piemērojama nodokļu atlaide u. tml.

Darbs prasa lielu koncentrēšanos un vērību, dažkārt jāstrādā arī brīvdienās. Jautāts, vai pēc darba izdodas uzreiz atslēgties no skaitļiem un dokumentiem, Edgars saka - ja visa diena pavadīta saspringumā un bijis jāpaspēj nokļūt vairākās vietās, tad esot visai pagrūti. «Atgūt līdzsvaru vislabāk palīdz sports. Ziemā slēpoju, vasarā braucu ar velosipēdu un ūdensslēpēm. Domas no darba aizvirzīt palīdz arī līdzi jušana mūsu hokeja komandai.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara?
Rūpējas, lai tiktu ievērota valstī noteiktā preču ievešanas/izvešanas kārtība. Pārbauda, vai tiek ievēroti normatīvie akti muitas un nodokļu jomā un preču tranzītpārvadāšanas noteikumi, kontrolē, vai tiek nomaksāti visi paredzētie nodokļi un nodevas un nokārtoti visi starptautiskajā preču apritē nepieciešamie dokumenti.

Kur mācās?
RTU Starptautisko ekonomisko sakaru un muitas institūtā Muitas un nodokļu katedrā iespējams iegūt 1. līmeņa profesionālo augstāko izglītību muitas un nodokļu administrēšanā (pilna laika studijas - divi gadi, budžeta vietas vai Ls 850). Tepat iegūstams arī profesionālā bakalaura grāds muitas un nodokļu administrēšanā (pilna laika studijas - četri gadi, budžeta vietas vai Ls 950). Tālāk var studēt specialitātes maģistrantūrā. Šajā pašā RTU institūtā pieejami arī muitošanas speciālistu (muitas brokeru) kvalifikācijas kursi (trīs nedēļas, Ls 450+PVN). Lai pildītu specifiskus muitas eksperta pienākumus, nepieciešama augstākā izglītība attiecīgajā nozarē (piem., ķīmijā, jurisprudencē, IT) un tālākizglītības kursos iegūts muitas speciālista sertifikāts.

Kur strādā?
Privātuzņēmumos, kas nodarbojas ar loģistiku un starptautisko preču apriti, muitas brokeru firmās, specializētajā valsts civildienestā - muitas administratīvajā aparātā vai reģionālajās muitās. Var būt pašnodarbinātais.

Darbarīki
Biroja tehnika, dators, veidlapas, speciālas datubāzes, muitošanas datorprogrammas.

Cik pelna?
Atkarībā no darba vietas un pienākumiem, kā arī kravu un preču apgrozījuma - sākot no Ls 300 pirms nodokļu nomaksas līdz Ls 900 un vairāk.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?