Tāpēc, šķiet, mēs pilnīgi noteikti nevaram lepoties ar to, ka Latvija kopš 2000.gada, kā vēsta ziņu aģentūras, atzīmē Dienu bez auto. Jo īstenībā Latvijā šajā dienā jau deviņus gadus laiž muļķi. To sakot, es, protams, negribu apšaubīt, ka Eiropas mobilitātes nedēļā iesaistās aizvien vairāk pašvaldību, kas rīko velobraucienus un visādas atrakcijas. Taču, lai, piemēram, Rīgā kārtējo reizi Diena bez auto nekļūtu par totālā formālisma paraugdienu, nepietiek ar Nila Ušakova piedalīšanos velobraucienā un alternatīvo transporta līdzekļu demonstrējumiem.
Man, atklāti sakot, ir pilnīgi vienalga, vai Eiropas Komisija, savulaik atbalstot Eiropas mobilitātes nedēļas projektu, kas sācies ar 2000.gadā notikušo pasākumu Diena bez auto (šī diena kopš 2002.gada ir nedēļas kulminācija un noslēgums reizē), tik tiešām gribēja, lai eiropieši vismaz vienu dienu gadā padomā, ka, izvēloties pārvietošanās līdzekli, iespējams pasaudzēt gan sevi, gan apkārtni. Vai arī to pilnībā apmierinātu vides saudzēšanas atzīmēšana.
Tādu vienkāršu jēdzienu kā tīrs gaiss, iešana kājām, velosipēds u.c. birokratizācijā līdz tādai pakāpei, ka tie vairs nenozīmē to, ko nozīmē, nav vainojama Brisele. Visbriesmīgāko alerģiju pret vides saudzēšanu (vides saudzēšanas akcijām) var iegūt savā pilsētā kā normālas domāšanas pretreakciju formālismam.
Tieši tāpēc Dienā bez auto paziņot, ka notiek Diena bez auto, ir sliktāk par to, ja tādas dienas vispār nebūtu. Tiesa, informācija par šajā dienā notiekošajiem pasākumiem kaut kur bija atrodama arī iepriekš. Taču skaidra un nepārprotama aicinājuma 22.septembrī auto atstāt stāvvietā un pamēģināt bez tā iztikt vismaz vienu dienu šogad tāpat kā visus iepriekšējos gadus nebija. Varbūt satiksme Rīgas ielās būtiski nemainītos, bet varbūt mainītos - par to tagad ir neiespējami runāt. Jo jēga rīkot akciju ir tikai tad, ja potenciālie dalībnieki ir informēti, ka tā notiks. Turklāt loģiski būtu cilvēkus uzrunāt tā, lai sadzirdētu vismaz tie, kas ir gatavi atsaukties.
Ja gribas atzīt, ka vakar Rīgā bija Diena bez auto, tad jāpasludina, ka auto nebūt nav auto.