Tāpēc inovatīvas maksājumu metodes ir neatņemama daļa miljoniem eiropiešu ikdienā. Piemēram, Francijā vairākas reģionāla mēroga pārvaldes struktūras un pašvaldības sākušas īstenot atbalsta plānus daudzām un dažādām nozarēm, un Francijas monetārās izpētes centri ir vieni no izcilākajiem pasaulē. Beļģijā un Nīderlandē tiek īstenotas iniciatīvas, kas atbalsta bezkontakta maksājumus vai maza apjoma elektroniskos norēķinus.
Eiropas Savienības mērķis ir panākt vadošu pozīciju pasaules mēroga konkurencē digitālajā, maksājumu inovāciju un tiešsaistes komercijas jomā. Pārredzamības sekmēšana, izmaksu samazināšana, konkurences veicināšana un atbalsts jaunu produktu izstrādei†- tie ir Eiropas Komisijas izvirzītie mērķi saistībā ar maksājumu karšu regulu, kurus mēs noteikti atbalstām. Tomēr vairāki regulējuma aspekti, mūsuprāt, ir patiešām nepilnīgi, jo īpaši saistībā ar tiesību aktos paredzēto nevienlīdzīgo attieksmi, ko pašlaik plāno piemērot dažādiem maksājumu nodrošināšanas tīkliem.
Pamatojoties uz diviem 2013.†gada jūlijā iesniegtiem likumdošanas aktiem, kas joprojām tiek apspriesti, Eiropas Komisija gatavojas noteikt regulējumu tādiem tīkliem kā MasterCard un Visa, bet gandrīz nekādu uzmanību nevelta citiem tīkliem, piemēram, American Express un Diner's. Tomēr, manuprāt, tieši American Express un Diner's mazumtirgotājiem izmaksā dārgāk, turklāt, pēc manām domām, šie tīkli sniedz vismazāko pārredzamību. Visbeidzot, tiek aizmirsts arī, ka, piemēram, American Express tirgus daļa konkrētās nozarēs ir ļoti liela (tūrisms, viesnīcu bizness, gaisa pārvadājumu nozare, tā sauktās komerckartes utt.).
Lai nodrošinātu godīgu konkurenci un patiesu pārredzamību, noteikti jāņem vērā visi maksājumu tīkli neatkarīgi no to darbības modeļiem, nevis tikai daži no tiem. Turklāt tieši to vēlas Eiropas un Francijas mazumtirgotāji. Nesen publicētais sabiedriskās domas izpētes aģentūras Ipsos pētījums atklāj, ka lielākā daļa mazumtirgotāju Eiropas tiesību aktus atzinīgi vērtētu tikai tad, ja vienādu regulējumu piemērotu pilnīgi visām iesaistītajām pusēm. Vairākums šo pašu mazumtirgotāju arī uzskata, ka Visa, MasterCard un American Express piedāvātie pakalpojumi ir līdzīgi, lai gan American Express izmaksas salīdzinājumā ar pārējiem diviem nosauktajiem tīkliem ir daudz augstākas.
Eiropas Komisija vēlas aizsargāt Eiropas mazumtirgotājus, samazināt izmaksas un sekmēt pārredzamību. Tomēr, lai nodrošinātu harmonizāciju, tiesību aktos svarīgi ietvert izmaksu ziņā dārgākās sistēmas. Pretējā gadījumā Eiropas Komisijas likumdošanas akti būs nepilnīgi un nesasniegs paredzētos mērķus.
*Moovcard.fr izpilddirektors un dibinātājs