«Partijas ir tik ļoti vērstas uz sevi, ka arī reklāmās demonstrē vien egocentrismu, vienvirziena komunikāciju, monopolistisku retoriku un cer uz cilvēku atmiņas trūkumu,» uzskata A.Rožukalne. Tas, ka politiķi nemeklē jaunu veidu komunikācijai ar sabiedrību, radot iespaidu, ka viņi ir vai nu pašapmierināti, vai arī nezina, ko teikt.
Partijas uzrunā vēlētājus televīzijas klipos, no plakātiem, kādi maģistrāļu malās ir gan labējiem, gan arī PCTVL. Tās reklamējas mikroautobusos, ko Rīgā praktizē Tautas partija (TP) un tā pati PCTVL. Ja Jūrmalā iznāk braukt aiz pilsētas mikroautobusa, uz tā var ne tikai saskatīt Jaunā laika (JL) kandidātus, bet arī izlasīt viņu vārdus. Iebraucot Liepājā, neatkarīgi - no kuras puses -, ir iespaids, ka te ir tikai viens saraksts, kurā kandidē Aigars Štokenbergs, Aleksejs Loskutovs un Edgars Krūmiņš. Trešais atšķirībā no pirmajiem diviem ir mazāk pazīstams, bet vienīgais no šīs Sabiedrības citai politikai milzīgā plakātā aplūkojamās trijotnes startē uz Liepājas domi.
Kampaņa nav sākusies
Kad līdz vēlēšanām bija palikušas trīs nedēļas, iepretim Jaunajam laikam, kas reklamēties sāks tikai 25.maijā, LPP/LC līderis Ainārs Šlesers jau bija redzams visur - aģitācijas teltīs, uz autofurgoniem, plakātos, klipos. Uz Dienas jautājumu, vai iecerēts vēl kaut kas, A.Šlesers paziņoja: «Mana kampaņa vēl nav sākusies.» Tās kulminācija būšot Arēnā Rīga maija beigās, «kad jaunais mērs uzrunās rīdziniekus». Uz atgādni, ka vēlēšanas ir 6.jūnijā un mērs vēl nebūs zināms, viņš izlaboja: «Topošais mērs.» Sociologs Aigars Freimanis atzīst, ka solījumi radīt jaunas darba vietas no A.Šlesera mutes izskan pārliecinošāk nekā tad, ja tos teiktu A.Loskutovs, Ģirts Valdis Kristovskis (PS) vai Edgars Jaunups (JL). «Taču ar resursiem nedrīkst pārspīlēt, gadās, ka kāds uzbūvē pats savu skatuvi, lielu, spožu un dārgu, bet ārdās uz tās viens pats, skatītāji sēž pie citas - pie tās, uz kuras notiek sacensība,» pieļauj A.Freimanis.
A.Rožukalne pamanījusi A.Šleseru arī žurnālā Ilustrētā Zinātne, kurā viņš gan atzīst, ka nav nekāds lielais zinātnieks un filozofs. «Šlesera foto redzams uz airBaltic lidmašīnas fona, bet paraksts norāda, ka politiķis ir pirmais no labās - citu cilvēku fotogrāfijā nav, sak, nesajauciet šo vīru ar lidmašīnu,» saka eksperte. Viņasprāt, A.Šlesers izmanto reklāmai raksturīgo uzmācību, atkārtošanas un skaļu uzkliedzienu spēku, runājot tikai par sevi, egocentriski savas intereses uzdodot par būtiskām arī citiem. Viņš ir agresīvāks, precīzāks, ar skaidru vēstījumu - es gribu, un jūs redzēsiet, ka dabūšu. Tomēr pēc būtības viņš pārstāv veco politiskās komunikācijas stilu, viņa aktivitātes paredzētas krampjainai sevi diskreditējušo vērtību atražošanai un saglabāšanai, uzskata A.Rožukalne.
Lielo plakātu cīņa
Kad solītais TB/LNNK vērienīgais reklāmas plakāts bija izvietots uz Preses nama, tas tik labi redzams nemaz nebija. Pēc laika no tā pazuda atsevišķi fragmenti, kas šķita kaitnieku izgriezti. Pilsoniskās savienības (PS) līdera Ģ.Valda Kristovska seja līdzās VEF tiltam bija labāk pamanāma. Taču tie, kas pa šo tiltu nebrauc, varēja nesaprast, ka uzlīmes «Rīgas birokrātiem armijas disciplīnu» ir PS kampaņas sastāvdaļa. Tas kļuva skaidrāks, kad PS paziņoja, ka pirms vēlēšanām rīkos talku, lai pilsētā salipinātās uzlīmes notīrītu. A.Rožukalnei grūti izprast PS vēlmi «kariķēt potenciāli veiksmīga kandidāta uzvārdu - Krrristovskis - presē un vides reklāmā, liekot domāt, ka teksta autors bijis apjucis reperis vai arī partija nolēmusi vairot jautrību», bet bargais sauklis par armijas disciplīnu parādot, ka skaidra darbības plāna Kristovskim laikam nav. Žēl, jo Ģ.V.Kristovskis varētu būt kvalitatīvi atšķirīga Šlesera alternatīva, uzskata A.Rožukalne.
Ģ.V.Kristovskis kā bijušais TB/LNNK biedrs ir konkurents arī mēra Jāņa Birka tēvzemiešiem. Viņi līdzās saukļiem par latviešu interešu aizstāvību mudina latviešus būt vienotiem un nešķelties. «TB/LNNK liek lietā pēdējo cerību uz mītu, ka daļai sabiedrības, iespējams, šķiet - dzīve būtu labāka, ja te nebūtu citu nāciju pārstāvju. Novecojusi, nesaprašanos un naidu kultivējoša ideja, kas sen izgāzusies, bet pirms vēlēšanām atrasta par noderīgu,» sacīja A.Rožukalne. TP reklāmā eksperte ievērojusi sapņainas pasakas stāstīšanu un savu personību izcelšanu, jo TP «gadu gaitā taču iemācījusies, ka vēlētājiem darbi nav svarīgi, galvenais ir labs cilvēks - kameras skrien garām atjaunotām mājām vai lidinās debesīs, cilvēkiem vieta Rīgā nav atradusies, bet secinājums ir jauks - tev savā pilsētā viss patīk». TP reklamējas arī uz tiltiem, dažviet netālu izvietoti arī Saskaņas centra plakātiņi. A.Rožukalne norāda, ka SC izmantojis arī izcilā dziedātāja Dmitrija Hvorostovska koncertu - tajā skanējusi pateicība saraksta līderim Nilam Ušakovam, beigās dalīta partijas avīze. «Tas nav slikts paņēmiens, jo partijas vides reklāma ar prāvajiem ķekšiem pretī tādiem skaistiem vārdiem kā «atbildība» iejūk jau pierasto partijisko frāžu jūklī, atzīst eksperte.