Man nav paraduma piešķirt automašīnām vārdus, it sevišķi, ja mūsu attiecības ilgst tikai trīs dienas. Iesaukas maniem automobiļiem pārsvarā tiek atvasinātas no oriģinālā nosaukuma (tā no Seat iznāk Sietiņš)vai arī tās izgudro draugi ar krāšņāku iztēli. Jaunais Renault Clio kļuva par izņēmumu, jo es to uzreiz nokristīju par Jakobu.
Automašīnas kustīgā, vitālā daba atgādina franču komiķa de Finesa atveidotos tēlus. Kad atklājās, ka Clio kā īstenam lejuplādes laikmeta produktam nav kur iebāzt kompaktdisku, tas joza pa Dienvidu tiltu Vladimira Kosmā nemirstīgās estrādes mūzikas pavadījumā kā koši sarkans izaicinājums tiem, kas atsakās saskatīt Latvijas ikdienā vietu mazai un spriganai franču automašīnai.
Buldogs ar baltajiem diskiem
Mazliet neiederīga šī automašīna ir gan. Vētrainās dizaina izmaiņas aizmēzušas garlaicīgo un samierniecisko iepriekšējā Clio veidolu, paverot vietu dīvainām proporcijām (tas mazliet līdzinās angļu buldogam ar pārāk lielu galvu), drosmīgām ielocēm durvju apakšā un spīdīgu bižutēriju.
Baltajiem diskiem piemīt suģestējošas īpašības, jo tiem piekaltos skatienus varēja just, pat nogriežoties ap stūri. Aizmugurējo durvju mala draiski uzrauta augšup, un šīs malas epilogā atrodas eleganti paslēpts durvju rokturis. Tāpēc Clio izskatās mazliet divdurvīgs un diezgan sportisks - it kā rikšotu apkārt skriešanas kedās.
Pirkstu nospiedumi un Spaidermena tērps
Dekoratīvais mašīnas purniņš sagatavo ne mazāk ekstravagantam salonam, taču ko tādu nebiju gaidījis: salona interjers ir pa pusei sarkans kā vecā Lotusā, turklāt sēdekļu zīmējums noskatīts no Zirnekļcilvēka tērpa. Spīdīgas klavierlakas Clio ir vairāk nekā mersedesā, un tā, protams, arī vairāk notraipās.
Daktiloskopisko efektu mazina alternatīva - balta klavierlaka, taču krāsu var nomainīt tikai panelī. Durvju rokturis vienmēr saglabās pirkstu nospiedumus. Normāla spidometra Clio nemaz nav, un ātrumu tas rāda digitālā ciparu displejā, kas ne visiem patīk un ne vienmēr ir pietiekami uzskatāms. Toties vadītājs vienmēr zinās, cik daudz degvielas atlicis, jo šī skala gan ir tahometra lielumā. Vārdu sakot, tipisks Made in France (ražots Francijā - angļu val.), turklāt rodas šaubas, vai Jakobs kaut cik sakarīgi brauc.
Dzimis sportists
Tomēr izrādās, ka šaubām par automašīnas braukšanas kvalitāti nav pamata. Zem krāsota burunduka ārienes slēpjas pilnīgi jauna šasija ar platāku špūri un īsāku stūres pārnesumu. Clio stūres atsaucība un ievelkošais asums aizrauj tā, kā gadiem nav spējis neviens mazās klases auto.
Jā, Polo brauc precīzi un gudri, un Mini klausa tā, it kā būtu aizmugurējās piedziņas mašīna, savukārt tāds «karnevāls» kā Clio nav izbaudāms nevienā citā auto. Faktiski mazais Renault ir tāds, kāds varēja būt (un pēc mantojuma vajadzēja būt) Peugeot 208.
Bet tā nav, un Francijas izlasē vieglajā svarā vieta ir Clio. Izrāvienu nodrošina arī 90 zirgspēku dīzelis, taču ir diezgan viegli iztēloties Jakobu tracinām vecus bembjus ar trīscilindru 0,9 turbo zem pārsega. Katrā ziņā Dacia Sandero ar tādu mazmotoru «gāž» uz diviem riteņiem.
Tomēr Jakobam Latvijā klāsies grūti, un ne jau tāpēc, ka 8. aprīlī mums joprojām ir 48. marts. Clio pat tīri labi panes bedres, apledojumu un šķības sliedes. Privāto pircēju rindas ir gaužām retas, bet autoparku vadītāji tik jautrus auto nesaprot. Varbūt arī saprot, bet tad nesaprot bankas un līzinga devēji.
Laguna stūrē ar aizmuguri
Ar skumjām pamājis sveikas Jakobam - Clio, pievērsos mazāk ēverģēlīgam Renault, vārdā Laguna. Klīniski baltā krāsā tas izskatās pēc neiejūtīga interna, turklāt nav arī pārlieku skaists.
Gaidot, kamēr krāsniņa kaut cik sasildīs ledusauksto bumbu pārnesumkārbas sviras galā, uz pelnutrauka vāka atklāju uzrakstu 4Control. Pilnpiedziņas Laguna zinātnei nav pazīstamas, tāpēc atlika versija, ka ir četri stūrējami riteņi. Šī puspiemirstā ietaise patlaban piedzīvo renesansi. Aizmugurējie rati, kas par dažiem grādiem pagriežas pretēji priekšējiem, tā samazinot apgriešanās rādiusu, bet lielākā ātrumā dara to pašu paralēli, pasteidzinot pārkārtošanās vai apdzīšanas manevru, tagad sastopami pat tik specifiskos autobrīnumos kā Porsche 911 GT3.
Nezinu gan, cik daudz Laguna pircēju uzņemtos 1205 latu lielu tēriņu par 4Control, taču efekts no tās ir vienreizējs - it kā Laguna būtu kļuvusi īsāka un velkošie riteņi nemaz nebūtu priekšējie. 4Control gan pieejams tikai dārgākajām komplektācijām, un neizskatās, ka daudzi būtu gatavi maksāt Passat cenu par Renault.