Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Rīgas gaisa piesārņojums - lielākais Baltijā

Nereti mēs paši ar lepnumu sakām, ka esam viszaļākā valsts pasaulē, arī vairāki globālie pētījumi par vidi ir ierindojuši Latviju zaļāko valstu topa pirmajā desmitniekā, liekot domāt, ka ar vides veselību pie mums viss ir kārtībā, lai gan tā nebūt nav, jo ir pamats bažām par gaisa kvalitāti Rīgā. Lai gan gaisa piesārņojums pie mums nebūt nav tik liels, lai būtu jāsargā sava veselība ar sejas maskām kā Ķīnā, pamats satraukumam tomēr ir.

Putekļu sērga Rīgā

«Gaisa kvalitāti Latvijā visumā var vērtēt kā labu. Par to liecina pieejamie gaisa kvalitātes monitoringa rezultāti. Tomēr īpaša vērība veltāma lielo pilsētu gaisa kvalitātes jautājumiem, kur pastāv iespēja, ka laika gaitā bez papildu pasākumiem gaisa kvalitāte varētu pasliktināties,» norāda galvenā par vidi atbildīgā institūcija Latvijā - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un zemes zinātņu fakultātes docente Iveta Šteinberga skaidro, ka, pēc pašreizējiem mērījumu rezultātiem, sliktākā gaisa kvalitāte ir Rīgā, bet pārējā Latvijā tā kopumā ir laba. Rīgas domes (RD) Gaisa un ūdens aizsardzības nodaļas speciālists Jānis Kleperis uzsver, ka Rīgai vislielākās problēmas ir ar putekļiem jeb cietajām daļiņām, kas var būt gan smalkas, gan rupjākas. «Smalkās daļiņas galvenokārt rodas sadegšanas procesos - autotransporta iekšdedzes dzinējos, mājsaimniecībās vai rūpniecībā izmantotās sadedzināšanas iekārtās, it īpaši biomasas kurināmā gadījumā. Arī zaru, lapu un kūlas dedzināšana dod pilsētas fona piesārņojumu ar daļiņām. Savukārt rupjāko daļiņu izcelsme galvenokārt ir no autotransporta riteņu saceltiem putekļiem, celtniecības darbiem, birstošu kravu pārkraušanas,» saka gaisa kvalitātes eksperts Rīgā. Pēc Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un zemes zinātņu fakultātes docentes teiktā, cieto daļiņu piesārņojuma līmenim kopumā Latvijā pēdējo desmit gadu laikā ir tendence samazināties, lai gan ne pietiekami efektīvi, jo diennakts robežlieluma pārsniegumi Rīgā tiek konstatēti ik gadu. RD gaisa monitoringa stacijas mērījumi liecina, ka pērn Rīgā, Brīvības ielā, bija vairāk nekā 100 putekļaino dienu gadā, bet Krišjāņa Valdemāra ielā šādu dienu skaits pārsniedza 40, lai gan likumdošanas normatīvi un ES regulas pieļauj, ka tikai 35 dienas gadā atļauta cieto daļiņu normatīvu pārsniegšana. «Pēdējo desmit gadu mērījumi parāda, ka slāpekļa dioksīda (indīga sarkanbrūna gāze, kas rodas dažādos sadegšanas procesos) gada vidējo koncentrāciju palielināšanās Rīgas centrā un brīvostas tuvumā ir vislielākā, arī Ventspilī novērots salīdzinoši neliels palielinājums, bet pārējās Latvijas pilsētās gaisa kvalitāte uzlabojusies,» zina stāstīt Šteinberga. Savukārt Kleperis norāda, ka gaisa monitoringa stacija Tvaika ielā, kas kontrolē Rīgas brīvostas radīto rūpniecisko piesārņojumu, reizēm konstatē arī pārmērīgu benzola koncentrāciju gaisā. «Pagājušajā gadā mums laimējās, bet iepriekšējos divos gados benzola gada vidējā koncentrācija bija lielāka par pieļauto normu - vairāk nekā 5 mikrogrami uz kubikmetru,» teic Kleperis.

Pie vainas transports

Latvijā radīto piesārņojuma avotu spektrs ir ļoti plašs, bet galvenokārt gaisa kvalitātes problēmas pie mums rada transports un mājsaimniecību individuālā apkure. Arī Rīgas gaisa kvalitātes speciālists atzīst, ka vislielākā putekļu un slāpekļa dioksīda koncentrācija Rīgas centrā novērota pie intensīvas satiksmes. «K. Valdemāra ielā vien ir četras joslas, un laikā no četriem līdz septiņiem pēcpusdienā šeit kājām var aiziet ātrāk, nekā pārvietojoties ar transportu. Un tas automašīnu skaits, kas traucas cauri Rīgas centram, ir apmēram 25 tūkstoši vienību dienā,» stāsta Kleperis. Viņš arī norāda, ka pērn zinātnieki apjomīgā pētījumā ņēmuši putekļu paraugus, lai analizētu to sastāvu. Pētījumā arī noskaidrots, ka Rīgas centrā autotransporta noslogotās ielās līdz pat 90% gadījumos putekļu avots ir tieši transports. Vides speciālists uzsver, ka liela loma ir arī tam, ar cik vecām automašīnām iedzīvotāji pārvietojas, - jo vecāks auto, jo vairāk kaitīgo izmešu. Gaisa kvalitāti uzlabot vai, gluži pretēji, pasliktināt var arī laikapstākļi. «Vissliktāk ir sausā, skaidrā laikā, kad piesārņojums neizkliedējas un sakrājas. Bet, ja uzpūš tāds kārtīgs vējš, viss iztīrās,» saka Kleperis, piebilstot - jo lielāks vēja ātrums, jo ātrāk piesārņojums izkliedējas. Savukārt lietus samazina gāzveida piesārņojuma līmeni, jo tās nedaudz šķīst ūdenī. Arī nokrišņu dēļ samazinās cieto daļiņu radītais piesārņojums.

Kaitē videi un cilvēkam

Jaunākais Pasaules Veselības organizācijas pētījums, kas publicēts šā gada martā, rāda, ka gaisa piesārņojums pasaulē izraisa apmēram septiņu miljonu cilvēku nāvi ik gadu. Tas var radīt sirds un asinsvadu, un elpošanas orgānu slimības, kā arī vēzi. «Par bīstamākajiem piesārņotājiem mūsdienās tiek uzskatītas cietās daļiņas, jo tās ir ļoti daudzveidīgas gan pēc formas, gan pēc sastāva. Parasti uz to virsmas ir sorbējušies dažādi smagie metāli, kuri ir kancerogēni, un, izstrādājot normatīvus cietajām daļiņām, netika atrasts cilvēkiem drošs piesārņojuma līmenis, tas nozīmē - pat nelielā koncentrācijā tās ir kaitīgas,» uzsver Šteinberga. Pasaules Veselības organizācija norāda - cietās daļiņas jeb putekļi var samazināt dzīvildzi līdz pat astoņiem, deviņiem mēnešiem, un tie atmosfērā tik ātri neizkliedējas, saglabājas ilgāk, līdz pat nedēļai. Arī ilgstoši atrodoties slāpekļa dioksīda ietekmē, var rasties klepus, aizsmakums, elpas trūkums. Gaisa piesārņojums ir kaitīgs ne tikai mūsu veselībai, bet arī apkārtējai videi, jo negatīvi ietekmē ūdens un augsnes kvalitāti, kaitē ekosistēmām, radot pārmērīgu piesārņojumu ar slāpekli jeb eitrofikāciju un skābo lietu. «Baltijas valstīs tieši Rīgā konstatēts augstākais slāpekļa dioksīda piesārņojums, pēc tam seko Viļņa, bet labākā gaisa kvalitāte ir Igaunijā,» stāsta Šteinberga.

Draud ar tiesu

Uz gaisa kvalitātes problēmām Latvijā šā gada jūlijā norādīja arī Eiropas Komisija (EK), uzsverot, ka nepieciešamos gaisa kvalitātes pasākumus iedzīvotāju veselības uzlabošanai valsts nav īstenojusi pietiekami. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija stāsta, ka EK pārmetumi saistīti tieši ar gaisa piesārņojumu normu pārsniegšanu Rīgā, jo paaugstināta putekļu un slāpekļa dioksīda koncentrācija galvaspilsētā novērota jau kopš 2005. gada. «Latvijas saziņa ar Eiropas Komisiju par šo jautājumu nav aizsākusies tikai šobrīd. Tā norisinās kopš 2010. gada, kad EK ierosināja pārkāpuma procedūru pret Latviju par putekļu pārsniegumiem Rīgas centrā,» norāda ministrijā, piebilstot, ka Rīga gaisa kvalitātes normu atbilstību ES direktīvas prasībām vēl aizvien nav spējusi nodrošināt. Jau atkārtoti saņemtais EK brīdinājums par normu neievērošanu ir īpaši nopietns, jo jautājums par Latvijas nepildītajām saistībām, pārkāpjot direktīvas, var nonākt Eiropas Kopienu tiesā.

Rīcības programma

Daudzas vecās Eiropas lielās pilsētas ar gaisa piesārņojumu cīnās jau no deviņdesmitajiem gadiem, izstrādājot dažādas rīcības programmas un realizējot dažādus pasākumus, piemēram, pilsētām tiek izbūvēti apvedceļi, ieviesta iebraukšanas maksa sastrēgumstundās, veidotas bezmaksas stāvvietas nulles emisiju transportam (elektriskās, ūdeņraža, saspiesta gaisa automašīnām). Arī Rīga pie rīcības programmas izstrādes ir ķērusies vairākkārt, un pirmoreiz tā tapusi laika periodam no 2004. līdz 2009. gadam. «Izvērtējot pašlaik esošo gaisa kvalitāti Rīgā, ir secināms, ka šīs rīcības programmas ieviešana ir devusi pozitīvus rezultātus, lai gan izvirzītie mērķi gaisa piesārņojuma samazināšanai pilsētas centrā nav pilnībā sasniegti,» norāda Kleperis. Taču Šteinberga uzsver, ka galvaspilsētai nav izdevies panākt rīcības programmā izvirzīto mērķi - samazināt transporta plūsmu Rīgas centrā par 35%. Rīga ir izstrādājusi arī jau otro pilsētas gaisa kvalitātes rīcības programmu laika periodam no 2011. līdz 2015. gadam un, pēc Klepera stāstītā, tieši tagad tā tiek papildināta ar vairākiem jauniem pasākumiem un idejām. Jaunā rīcības programma paredz galvaspilsētas gaisa kvalitāti uzlabot ar virkni prioritāri veicamiem pasākumiem, piemēram, transporta plūsmas samazināšanu Rīgas centrā iecerēts panākt, novirzot smago autotransportu pa pilsētas apkārtceļiem un stimulējot iedzīvotājus automašīnas vietā izvēlēties sabiedrisko transportu. Plānots arī daudz biežāk ar speciāli šim nolūkam paredzētām automašīnām uzkopt ielas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Samazini piesārņojumu arī tu!

Izvēlies savās ikdienas gaitās doties kājām vai ar velosipēdu
Automašīnā nebrauc viens, ņem ceļabiedrus
Taupi elektroenerģiju. Bieži vien, lai ražotu elektroenerģiju un siltumu, tiek dedzinātas ogles, naftas produkti u. c., kā dēļ gaisā nokļūst gaisu piesārņojošas kaitīgās vielas.
Ziemā sildies, izmantojot tīrus atjaunojamās enerģijas avotus, uzlabo mājas siltumizolāciju
Celtniecībai un remontdarbiem izmanto krāsas, līmes, lakas un koka konservantus, kā arī citus produktus, kas ir uz ūdens bāzes vai satur nelielu šķīdinātāju daudzumu
Nededzini augu atliekas - nokritušās lapas, koku zarus un kūlu
Nekad nededzini sadzīves atkritumus, it īpaši plastmasas, gumijas un putuplasta izstrādājumus un krāsas
Pārvietojoties ar auto, iedarbini automašīnas dzinēju tikai tad, kad esi gatavs sākt braucienu. Nedarbini dzinēju, stāvot uz vietas
Uzturi savu automašīnu tehniskā kārtībā. Automašīnai regulāri jāveic tehniskā apkope
Brauc vienmērīgā ātrumā. Strauja bremzēšana un strauja kustības uzsākšana patērē vairāk degvielas un palielina gaisa piesārņojumu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?