Orientējas uz plašumu
Ginta un Santa ir māmiņas no Siguldas, un jautājums «kur likt lietu, kad bērnam to vairs nevajag?» viņām nav svešs. Ginta ik vasaru pārkrāmēja vairs neizmantotās lietas, secinot, ka to kalns aug, savukārt Santa uz savas ādas pārliecinājusies, ka pirkt nav obligāti - visi trīs viņas bērni uzauguši ar palienētiem ratiem. Toties katram nākamajam nācies pirkt mantas, bez kurām iztikuši iepriekšējie. «Cilvēki kļuvuši ļoti mobili, bērnus visur ņem līdzi, vairāk ceļo. Pēkšņi rodas vajadzība pēc lietām, kas agrāk nav bijušas nepieciešamas. Bet cik tu tās bieži izmantosi?» Santa prāto.
Bērnu preču nomas idejai konkurence Latvijā pagaidām nav liela. Šādu iespēju krīzes iespaidā sākuši piedāvāt bērnu preču veikali, koncentrējoties pamatā uz ratiem, svariem, ceļojumu gultiņām un autosēdekļiem. Gintas un Santas iecere ir piedāvāt pēc iespējas plašāku sortimentu - arī rācijas, pudelīšu sildītājus, rotaļlietas utt. Bērnu preču noma darbojas pēc tādiem pašiem principiem kā, piemēram, auto noma. Preces tiek ņemtas no vairumtirgotājiem, kas sniedz zināmas kvalitātes un servisa garantijas, un Okid īpašnieces neslēpj, ka, sākušas ar zīdaiņu mantām, ar laiku varētu piedāvāt lietas arī lielākiem bērniem. Tāpat plānots, ka, iznomājot, piemēram, gultu vai ratus, no Okid klāt varēs piepirkt arī pamperu paku, piena maisījumus u.tml. Tas, pēc abu uzņēmēju domām, atvieglotu dzīvi, piemēram, tūristiem, kas ceļo kopā ar bērniem.
Lai ģimenēm ērti
Bērnu preču nomas pakalpojums varētu palīdzēt Latvijai piesaistīt vairāk ģimeņu ceļotāju, ir pārliecinātas Okid īpašnieces. «Lielākā daļa ārzemju tūristu Latvijā ir pensionāri, jo te tiek nodrošināts viņiem vajadzīgais standarts. Bet Latvija vēl īsti nav apzinājusies, ka var kļūt arī par ģimeņu tūrismam draudzīgu zemi,» saka Santa. Informāciju par sevi Okid jau ielicis vairākos starptautiskos preču iznomātāju portālos, daudz palīdz portāls calis.lv, sākta arī sadarbība ar Siguldas tūrisma informācijas centru.
Pagaidām Okid darbības lauks ir Siguldas un Rīgas apkaime, taču nākotnes vīzijā ietilpst nomas punkti gan visā Latvijā, gan arī Lietuvā un Igaunijā. «Ir padomā arī blakuslietas, bet par tām stāstīsim citreiz. Katrā ziņā - tās saistītas ar bērniem un to, lai Latvijā ģimenes justos labi un ērti, gaidīti,» teic Ginta. Pētot tirgu, Santa un Ginta aptaujāja bērnu vecākus, un atklājās, ka ģimenes augstu novērtē, ja izveidots kas jauks un vērtīgs, taču jūtas ne pārāk labi gan vides nepieejamības dēļ (ar bērniem visur neiekļūsi), gan tāpēc, ka trūkst elementāra servisa, piemēram, bērnu rotaļu istaba ir, bet aplauztos zīmuļus tajā neviens nenomaina.
Tā kā bērnu preču noma Latvijā vēl ir pasveša lieta, potenciālie klienti pagaidām mēdz būt nogaidoši, lai gan atzīst idejas lietderību, stāsta Okid īpašnieces. Iespējams, piesardzību nosaka vēlme lietu pirms nomāšanas aptaustīt. Tā gan varētu mazināties, ja labas atsauksmes par Okid aizietu no mutes mutē, spriež Santa un Ginta, tādēļ koncentrējas uz jau esošo klientu servisu.
Ar mentoru atbalstu
Sākot biznesu, zināmu piepūli (tomēr ne bez aizraušanās) prasījis viss, jo neviena no Okid saimniecēm nav studējusi uzņēmējdarbību. Ginta strādāja IT firmā, bet, kad pagājušā gada nogalē darbā tika paziņots par projekta beigšanos, pat izjuta atvieglojumu, jo nu varēja aktīvāk pievērsties Okid veidošanai. Santa savukārt bijusi projektu vadītāja pašvaldībā, tāpēc arī pieeja savam biznesam kā projektam devusi stabilāku pamatu zem kājām. Strādājusi arī kā korespondente Siguldas avīzē, taču nesen no darba aizgājusi. «Citādi jūties izplūdis kā ķīselis, un labi nesanāk nekas. Smejamies, ka laikam esam maksimālistes - ja dara, tad par visiem 100%,» Santa smaida.
Vajadzīgās zināšanas abas sievietes saņēmušas mentoringa programmā Līdere. «Interesējāmies arī par Altum, bet vīlāmies - tur sanāk tas pats kredīts, bet kredītmaksājumos galīgi negribējās iekulties. Ar Līderi bija vienkārši, skaidri un saprotami. Ļoti laba programma, kas arī liek aktīvi kustēties uz priekšu,» stāsta Ginta. Svarīgākais ir ieklausīties sevī, saprast, kas pats tevi uzrunā, jo «ar varu nekur neiedzīsies». Un galvenais - jānoķer aiz astes īstais idejas realizēšanas brīdis, jo iespēja var arī aiziet prom, savās atziņās dalās Okid īpašnieces. Uz biznesa dzīvotspēju raudzīties cerīgi viņām liek citu valstu piemēri - pārsteigums bijusi šādu nomu izplatība ne vien ASV, Kanādā, bet arī Ukrainā. «Ja jau piedāvājums ir tik milzīgs, tātad tas cilvēkiem ir vajadzīgs,» secina Santa.