Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +1 °C
Apmācies
Otrdiena, 19. novembris
Liza, Līze, Elizabete, Betija

Rūp virtuālā personība

Interneta pasaule kļuvusi par daļu no ikdienas, tāpēc nav brīnums, ka arvien vairāk darba devēju personāla atlases procesā cenšas iepazīt arī potenciālo darbinieku virtuālo personību - to, ko cilvēks dara, kā izsakās un kā izskatās tīmekļa vidē.

Kā rāda ASV karjeras portāla CareerBuilder.com šovasar veikta aptauja, kurā tika uzrunāti vairāk nekā 2600 personāla atlases speciālistu, interneta sociālos tīklus, vērtējot potenciālos darbiniekus, caurskata 45% darba devēju. Pērn to darīja vien 22%.

Aptauja atklāj, ka visbiežāk darba devēji pretendentus uz izsludinātajām vakancēm pārbaudījuši portālos Facebook, LinkedIn, MySpace, daudzi pievēruši uzmanību arī kandidātu rakstītajam blogos un sekojuši viņiem tīmekļa čivinātavā Twitter. 18% darba devēju aptaujā norādījuši, ka tieši sociālajos saitos atraduši informāciju, kas viņus iedrošinājusi pieņemt darbā konkrēto cilvēku. Starp argumentiem, kas likuši izšķirties par šādu soli, visvairāk minēts labais priekšstats, ko kandidāta profils atstājis par viņa personību un to, kā viņš iederētos uzņēmumā. Augstu novērtēts tas, ka profils atspoguļo kandidāta profesionālo kvalifikāciju, radošumu, vispusību. Darba devējiem patikušas arī pretendenta internetā demonstrētās komunikācijas prasmes un informācija par viņa iegūtajiem apbalvojumiem un publisko atzinību. Bez uzmanības nav palikušas arī citu cilvēku atsauksmes par kandidātu.

35% darba devēju aptaujā tomēr atklājuši, ka internetā atrastā informācija kļuvusi par iemeslu, lai vakances kārotājam darbu nepiedāvātu. Šādu reakciju izraisījušas kandidāta publicētās provokatīvās vai nepieklājīgās fotogrāfijas vai teksti, liecības par to, ka pretendents dzer vai lieto narkotikas, viņa negatīvie izteikumi par iepriekšējo darba devēju, kolēģiem, klientiem vai konfidenciālas informācijas publiskošana. Liela daļa aptaujāto piegriezuši vērību arī kandidāta nabadzīgajām komunikācijas prasmēm, izteiktajiem negatīvajiem komentāriem, meliem par kvalifikāciju.

Lai radītu par sevi labu iespaidu, CareerBuilder.com iesaka pirms darba meklēšanas iztīrīt savu virtuālo miskasti, izdzēšot visu, kas varētu kompromitēt. Ja negatīvo informāciju izdzēst nevar, to var mīkstināt, radot internetā jaunu, pozitīvu saturu - rakstot blogus, komentārus forumos, rakstus. Žēlošanos gan būtu jāpatur ārpus interneta. Jāpaseko, ko un kā par jums komentē jūsu draugi (varbūt savs profils sociālajos saitos jāpadara svešiem nepieejams?), un jābūt apdomīgiem, par saviem darba meklējumiem tviterojot, - it īpaši tad, ja joprojām strādājat iepriekšējā darbā.

Arī Latvijā darbinieku atlases process arvien biežāk ietver arī sērfošanu internetā, norāda eksperti.#

Hedhanteri pārbauda allaž

Katrīna Ošleja

Talentor Latvia direktore

«Nepazīstu nevienu darba devēju, kurš mērķtiecīgi pārbaudītu kandidātu profilus interneta sociālajos tīklos. Parasti šādu informāciju iegūst nejauši. Toties t.s. hedhanteri, meklējot dažādu nozaru profesionāļus un vadītājus, gandrīz vienmēr pārbauda internetā pieejamo informāciju par kandidātiem. Visbiežāk tā vēsta par cilvēka aktivitātēm - vai viņš ziedojis Ziedot.lv, vai blogo, raksta rakstus, vai piedalās dažādās sporta sacensībās. Tas norāda uz pretendenta aktivitāti, sociālo atbildību, pašdisciplīnu, enerģiju. Profesionālie sociālie tīkli (LinkedIn, Xing, Plaxo) ļauj pārliecināties par to, cik kandidāts ir aktīvs sociālajos kontaktos, kas parasti ir liela priekšrocība ar pārdošanu saistītiem profesionāļiem. No vienas puses, piekrītu tiem, kas labprātāk kontaktējas ar «dzīviem» cilvēkiem, bet, no otras, jauno tehnoloģiju izmantošana liecina par elastību, atvērtību jaunai pieredzei, spēju ātri apgūt jaunas iemaņas. Pārmērīga aizraušanās ar sociālajiem portāliem gan var arī negatīvi iespaidot kandidāta tēlu darba devēja acīs. Vai šim cilvēkam būs laiks strādāt?»

Jānis Bērziņš var paslēpties

Māris Silinieks

WorkingDay Latvia mārketinga direktors

«Latvijas darba devēji pārbauda internetā pieejamo informāciju par potenciālo darbinieku un dara to arvien biežāk - proporcionāli tam, kā aug interneta komunikācijas popularitāte. Jo īpaši tas tiek darīts gadījumos, kad kaut kas izraisa šaubas par kandidāta atbilstību vai CV ir nepilnīga vai sagrozīta informācija (kā bieži gadās). Tad internets var kļūt par pēdējo pilienu lēmuma pieņemšanā. Kandidāta vārds tiek meklēts pat juridiskajos dokumentos. Jānim Bērziņam interneta lietotāju pūlī būs vieglāk paslēpties, bet cilvēks ar retāku vārdu un uzvārdu ir ļoti labi pamanāms. Darba devējs var meklēt ne tikai kompromitējošus faktus, bet arī pozitīvo, kas neparādās CV, bet var raksturot kandidātu kā vakancei ideāli atbilstošu. Mēdz būt, ka internetā par cilvēku nevar atrast pilnīgi neko. Arī šāds rezultāts viņu raksturo, un atsevišķos gadījumos tas var būt negatīvs signāls darba devējam.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Hedhanteri pārbauda allaž

Katrīna Ošleja

Talentor Latvia direktore

«Nepazīstu nevienu darba devēju, kurš mērķtiecīgi pārbaudītu kandidātu profilus interneta sociālajos tīklos. Parasti šādu informāciju iegūst nejauši. Toties t.s. hedhanteri, meklējot dažādu nozaru profesionāļus un vadītājus, gandrīz vienmēr pārbauda internetā pieejamo informāciju par kandidātiem. Visbiežāk tā vēsta par cilvēka aktivitātēm - vai viņš ziedojis Ziedot.lv, vai blogo, raksta rakstus, vai piedalās dažādās sporta sacensībās. Tas norāda uz pretendenta aktivitāti, sociālo atbildību, pašdisciplīnu, enerģiju. Profesionālie sociālie tīkli (LinkedIn, Xing, Plaxo) ļauj pārliecināties par to, cik kandidāts ir aktīvs sociālajos kontaktos, kas parasti ir liela priekšrocība ar pārdošanu saistītiem profesionāļiem. No vienas puses, piekrītu tiem, kas labprātāk kontaktējas ar «dzīviem» cilvēkiem, bet, no otras, jauno tehnoloģiju izmantošana liecina par elastību, atvērtību jaunai pieredzei, spēju ātri apgūt jaunas iemaņas. Pārmērīga aizraušanās ar sociālajiem portāliem gan var arī negatīvi iespaidot kandidāta tēlu darba devēja acīs. Vai šim cilvēkam būs laiks strādāt?»

Bez nosaukuma

Jānis Bērziņš var paslēpties

Māris Silinieks

WorkingDay Latvia mārketinga direktors

«Latvijas darba devēji pārbauda internetā pieejamo informāciju par potenciālo darbinieku un dara to arvien biežāk - proporcionāli tam, kā aug interneta komunikācijas popularitāte. Jo īpaši tas tiek darīts gadījumos, kad kaut kas izraisa šaubas par kandidāta atbilstību vai CV ir nepilnīga vai sagrozīta informācija (kā bieži gadās). Tad internets var kļūt par pēdējo pilienu lēmuma pieņemšanā. Kandidāta vārds tiek meklēts pat juridiskajos dokumentos. Jānim Bērziņam interneta lietotāju pūlī būs vieglāk paslēpties, bet cilvēks ar retāku vārdu un uzvārdu ir ļoti labi pamanāms. Darba devējs var meklēt ne tikai kompromitējošus faktus, bet arī pozitīvo, kas neparādās CV, bet var raksturot kandidātu kā vakancei ideāli atbilstošu. Mēdz būt, ka internetā par cilvēku nevar atrast pilnīgi neko. Arī šāds rezultāts viņu raksturo, un atsevišķos gadījumos tas var būt negatīvs signāls darba devējam.»

Bez nosaukuma

Profili sociālajos tīklos,

dalība domubiedru grupās,

blogi,

raksti un publikācijas,

paša komentāri un citu teiktais par tevi,

lietotā valoda,

fotogrāfijas,

e-pasta adrese, no kuras sūtīts darba pieteikums,

informācija par sociālajām aktivitātēm, dalību sacensībās, konkursos, sabiedriskās organizācijās u.c.,

vārda parādīšanās juridiskajos dokumentos (piem., tiesu protokolos),

jebkādas informācijas trūkums internetā.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?