Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Sabiedriskais autobuss kā laika mašīna uz pagājušo gadsimtu

Ritvars (vārds mainīts) kādā vasaras dienā Rīgas autoostā nopirka biļeti līdz laukiem Latgales pusē. Ar konkrēto reisu viņš iepriekš neesot braucis un todien arī nepievērsis uzmanību, cik ilgā laikā autobuss mēros aptuveni 250 kilometru garo ceļu - pēc trim četrām stundām vajadzētu būt galā. Tomēr brauciens izvērtās par mocībām, jo SIA Norma A apkalpotais reiss Rīga-Madona-Rēzekne ildzis piecas ar pusi stundas, no kurām 50 minūtes autobuss pusceļā stāvēja tā dēvētajā atpūtas pauzē, kas bija ērta šoferim, bet ne sakarsušajiem pasažieriem.

Vecākā gadagājuma cilvēkiem šis brauciens, iespējams, atsauca atmiņā laiku pirms pāris desmitiem gadu, kad asfalts bija reta parādība, bet ātrumu 90 kilometru stundā autobusi vēl «nepavilka».

Visus maršrutus Latvijā saskaņo un apstiprina Sabiedriskā transporta padome un VSIA Autotransporta direkcija (ATD), taču uz jautājumu, vai tas notiek pasažieru vai pārvadātāju interesēs, ATD pārstāvji izvairījās atbildēt. Atbildes uz šo jautājumu nav arī Satiksmes ministrijas (SM) ierēdņiem. Tur gan skaidro, ka pēc četrarpus transportlīdzekļa vadīšanas stundām šoferim pienākas vismaz 45 minūšu pārtraukums, ko reisā var sadalīt 15 un 30 minūtēs, un šādu kārtību nosaka Eiropas Komisijas regula.

Zvaigžņveida kustība

SM pārstāvis Rolands Rumba norāda, ka sabiedriskā transporta stāvēšanas vietas maršruta pusceļā parasti izvēlētas tā, lai pasažieriem būtu iespēja apmeklēt labierīcības. Tiekot ņemtas vērā arī pasažieru apmaiņas īpatnības - lai, piemēram, uz konkrēto reisu pagūtu cilvēki, kuri ar citu sabiedrisko transportu ierodas no mazāk apdzīvotām vietām. «Sabiedriskajos pārvadājumos reģionos ir tā sauktā zvaigžņveida kustība - no mazāk apdzīvotām vietām iedzīvotāji ar vietējiem autobusu reisiem nokļūst uz vidēji apdzīvotām, no turienes - uz reģionu centriem,» norāda ATD pārstāvis Egons Ālers. Viņa teikto papildina R. Rumba, skaidrojot, ka virzienos, kur pasažieru plūsma ir mazāka, autobusu maršruti tiekot plānoti tā, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pieejamību pēc iespējas lielākam pasažieru skaitam un apkalpotu pēc iespējas lielāku skaitu apdzīvoto vietu. Turklāt sabiedriskā transporta specifika dažādos reģionos atšķiroties, to nosaka iedzīvotāju blīvums, ceļu stāvoklis, nodarbinātības centri un izglītības iestāžu novietojums. R. Rumba norāda, ka vietās, kur ir intensīva satiksme, kursē ekspreši un Latvijas lielākajās pilsētās no Rīgas un atpakaļ iespējams nokļūt ar ātrajiem autobusu reisiem, kam ir samazināts pieturu skaits.

Par neērtībām jāmaksā

Pasažieriem, kuriem nav alternatīvas un no sākuma punkta līdz beigu pieturai nākas braukt ar tādu sabiedriskā transporta reisu, kas met līkumu, lai papildus iebrauktu kādā mazāk apdzīvotā vietā, arī par biļeti jāmaksā vairāk. Autotransporta direkcijā skaidro, ka galvenais biļešu cenu veidojošais faktors esot autobusa nobrauktais attālums, taču cilvēcīgā puse - ka autobusa līkumošana nav, piemēram, no sākuma līdz galapunktam braucošo pasažieru interesēs - netiek ņemta vērā. Turklāt atsevišķos starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutos ir noteikta arī iekāpšanas maksa. No nākamā gada sākuma tikšot ieviesta jauna pārvadājumu maksas noteikšanas metodika.

Neviens reģionālais maršruts šogad nav ticis slēgts, beiguši pastāvēt tikai atsevišķi reisi laukos, piemēram, Jaunpiebalgas novada ļaudīm ar tiešo reisu vairs nebūs iespējas nokļūt no Melnbāržiem uz Magonām, Valkā slēgts maršruts no autoostas līdz Lugažu stacijai, iekļaujot Lugažu stacijas pieturu citā maršrutā. Slēgts arī maršruts no Raunas līdz Rozēm. Taču atvērti vairāki jauni maršruti, un ceļotājiem īpaši pievilcīgi var šķist eksperimentālā kārtā jau šovasar kursējošie sabiedriskie autobusi no Ventspils uz Kolku un no Liepājas uz Jūrmalciemu. Ripojošs konkurents uzradies arī Gulbenes-Alūksnes bānītim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?