Pērn decembrī Latvijā pārdoto planšetdatoru skaits sasniedza deviņus tūkstošus, kas ir trīs reizes vairāk nekā 2011. gada decembrī, liecina GfK Retail and Technology Baltics pētījuma dati, kuri gūti, analizējot Latvijas mazumtirgotāju sniegto informāciju. Savukārt klēpjdatoru pārdošanas apjoms decembrī sasniedza 14 700, kas ir būtisks kritums pret 2011. gada decembri, kad tika pārdoti 19 600 klēpjdatoru.
Vairāk nekā 35 tūkstoši
Pērn Latvijā pārdoti vairāk nekā 35 tūkstoši planšetdatoru, no tiem vairāk nekā viena ceturtā daļa - decembrī, Dienai klāsta GfK Retail and Technology Baltic pārstāvis Jānis Pilipivs. Planšetdatori ir pērn visstraujāk popularitāti guvusī produktu grupa ne tikai Latvijā, bet arī citur Baltijā, norāda J. Pilipivs. Pircēju vidū populārākie ir planšetdatori ar Android operētājsistēmu (OS), cenā līdz 200 latiem.
Savukārt klēpjdatoru tirgus pamanāmākās tendences ir vidējās cenas samazināšanās - pērn pārdotā datora vidējā cena bija Ls 374 iepretī 386 latiem 2011. gadā, liecina GfK dati. Datori gan kļūst aizvien jaudīgāki. Nozīmīgs notikums tirgū ir arī Windows 8 ienākšana pagājušā gada pašās beigās.
Turpina dominēt
GfK dati liecina, ka vismaz klēpjdatoru OS tirgū Microsoft joprojām saglabā savas dominējošās pozīcijas iepretī planšetdatoru tirgum, kurā dominē Google savulaik pārpirktā un tālāk attīstītā Android OS.
Pērn, salīdzinot ar 2011. gadu, nedaudz sarucis ar Linux OS aprīkoto pārdoto datoru skaits, bet pat mazliet vairāk sarucis ar DOS operacionālo sistēmu aprīkoto realizēto datoru skaits. Turpretī popularitāte augusi gan Microsoft, gan Apple produktiem.
Līdz 2012. gada oktobrim vairāk nekā pusei Latvijā pārdoto datoru bija Windows 7, bet pērn populārāka bija OS Windows 7 Home Premium. Savukārt gada divos pēdējos mēnešos tirgū strauji sāka iespiesties jaunais Microsoft produkts - Windows 8, un decembrī Windows 8 jau bija vairāk nekā vienai ceturtdaļai pārdoto datoru.
Prom no klasiskā datora
Planšetdatoru uzvaras gājienu kā būtisku tirgus iezīmi min gan ELKO grupas valdes priekšsēdētājs Egons Mednis, gan arī otra Latvijas lielā vairumtirgotāja - ALSO Latvija - vadītājs Juris Ducens.
Planšetdatori virza lietotāju prom no klasiskā datora, pauž E. Mednis un apstiprina, ka šis būs pirmais gads, kad klēpjdatoru biznesā izaugsme būs minimāla, savukārt augs viedtālruņu un planšetdatoru apgrozījums.
Notiekošais rada būtiskas izmaiņas arī starptautiskajā datortehnikas biznesā pasaulē, piemēram, datoru procesoru ražotājs Intel tikpat kā neesot jūtams planšetdatoru procesoru tirgū, kur dominē tādi spēlētāji kā Samsung, Apple un citi. Savukārt vēl nesen Microsoft nebija nopietnas alternatīvas OS jomā, bet tagad lielu daļu tirgus sāk ieņemt Android OS.
E. Mednis uzskata, ka pašlaik notiek informācijas tehnoloģiju (IT) tirgus struktūras radikāla maiņa gan attiecībā uz IT risinājumiem, gan datoru aprīkojumu. Gan korporatīvajā, gan arī privāto lietotāju segmentā sevi piesaka mākoņskaitļošana, tas nozīmē, ka datoriekārtas kļuvušas ļoti mobilas, tās darbojas kā termināļi, bet dati glabājas lielos datu centros, kas var būt globāli kā Google vai lokāli kā Yandex Krievijā un zināmā mērā arī Draugiem.lv pie mums.
Mākoņskaitļošanas attīstībā E. Mednis redz arī jaunas biznesa izaugsmes iespējas ELKO grupai: «Mūsu uzņēmumam atmiņas glabāšanas un serveru risinājumi, kā arī pilnveidoti tīkla risinājumi, ir jāizvērtē kā jauna tirgus niša.»
Gads bijis veiksmīgs
Aizgājušo gadu kopumā E. Mednis vērtē kā veiksmīgu. Datorpreču tirdzniecībā bijusi raksturīga sezonalitāte, kurā pozitīva tendence tirgus dinamikas aspektā novērota vasaras beigās un rudens sākumā, kad skolēni un studenti gatavojas jaunajam mācību gadam, kā arī periodā no rudens līdz Ziemassvētkiem. Tomēr gada sākumā izteiktās ļoti optimistiskās prognozes par peļņas rādītājiem pilnībā nerealizējās.
2011. gada dabas katastrofas radīja IT komponenšu, īpaši cieto disku, deficītu, un šī problēma 2011. gadā netika pilnībā atrisināta, un tādējādi 2012. gada pirmajā pusē vēl tika nosegts iepriekšējā gadā neapmierinātais pieprasījums, savukārt gada otrajā pusē pieprasījums kritās, radās zināma pārprodukcija, kas pastiprināja konkurenci, rezultātā mazinājās cenas un līdz ar to arī ražotāju un tirgotāju peļņa, savu skaidrojumu piedāvā E. Mednis
«Valsts sektors Baltijas valstīs pagājušajā gadā bija ļoti neaktīvs, un ierobežotās finanšu pieejamības dēļ arī šogad tajā nav gaidāma īpaši liela izaugsme. Savukārt korporatīvais sektors gan sācis atkopties, taču uzņēmēji ar investīcijām datortehnikā nešķiežas. Arī privāto patērētāju iespējas ir ierobežotas, turklāt Latviju raksturo arī tas, ka liela daļa maksātspējīgo iedzīvotāju ir atstājuši valsti,» situāciju raksturo ELKO grupas valdes priekšsēdētājs.
Par nākotni piesardzīgi
«Mūsu šī gada attīstības prognozes ir mērenas, redzam izaugsmi visos reģionos Baltijā un Austrumeiropā, pieļauju, ka izaugsme būs aptuveni 5%, Krievijā gan izaugsme varētu būt virs 10%, savukārt Ukraina ir «melnais zirdziņš», kas var sagādāt pārsteigumus,» prognozē E. Mednis.
Īpašas svārstības Latvijas IT produktu tirgū 2013. gadā neprognozē arī J. Ducens: «Turpināsies planšetdatoru pārdošanas pieaugums.» Viņaprāt, portatīvo datoru pārdošana būtiski nemainīsies, jo tirgus jau ir samērā piesātināts un jauno tehnoloģiju priekšrocības vairs nav tik izteiktas, kā tas bija pirms dažiem gadiem. «Ja dators spēj atskaņot HD video un audio, tad tas ir gana jaudīgs arī 2013. gadam,» norāda J. Ducens.
Iespējams, ka parādīsies jauni korporatīvajam tirgum paredzēti risinājumi uz Windows 8 planšetdatoru bāzes, bet strauji tas nenotiks, uzskata ALSO Latvija vadītājs.
Starptautiskajā tirgū gan tiek prognozēts kritums kā ieņēmumu, tā pārdoto datoru skaita ziņā.