Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Sastrēgums un nojauktas sliedes

Satiksmes ministrijas pārziņā ir viens no viskarstāk apspriestajiem jautājumiem - būt vai nebūt ātrvilcienam, kas caur Latviju savienotu reģiona valstis no Somijas līdz pat Berlīnei Vācijā. Aicinot izteikties visas diskusijā iesaistītās puses, Diena par to un ar Latvijas dzelzceļa situāciju un stratēģiju saistītiem jautājumiem vaicā arī satiksmes ministram.

Kas notiks ar Rail Baltica projektu?

Publiskajā telpā valda neizpratne, jo faktiski ir divi Rail Baltica projekti. Viens ir par esošajām sliedēm ar platumu 1520 mm - Tallina, Tartu, Rīga, Šauļi, Kauņa, tad - ārā uz Poliju, Varšavu. Šajā projektā Latvijas dzelzceļš jau ir ieguldījis ievērojamus līdzekļus, vairākos posmos nodrošinot ātrumu 120 km/h.

Posmam, kur tagad varam nodrošināt 100 km/h, - Sigulda, Rīga, Jelgava - ir paredzēts finansējums šī TEN-T projekta ietvaros, bet rekonstrukcijas darbi vienalga notiek jau šodien. Sliktākā stāvoklī ir posms Jelgava-Lietuvas robeža. Tur investīcijas jāplāno saskaņoti ar lietuviešiem, kuri savā pusē šo virzienu nesteidzas uzlabot. Ir plānots, ka Rail Baltica pa esošajām sliedēm visā maršrutā ātrumu 120 km/h varētu nodrošināt 2015. gadā.

Otrs Rail Baltica ir jau pilnīgi jauns «Eiropas platuma» jeb 1435 mm sliežu ceļš pa jaunu maršrutu ar maksimālo braukšanas ātrumu līdz 250 km/h. Par šāda projekta realizāciju drīz tiks pabeigta izpēte, un varēsim vienoties ar Lietuvu un Igauniju par tā realizācijas iespējām. Diemžēl sabiedrībā vēl joprojām šos divus projektus jauc.

Kā ir izskaidrojami apgalvojumi, ka tieši Latvija Rail Baltica projektā «māna» Baltijas valstis, ja Lietuva vienā posmā pat sliedes ir nojaukusi?

Latvijas posms vienmēr ir bijis labāks. Dzelzceļa posms Valga-Tartu bija vissliktākajā tehniskajā stāvoklī. Tomēr Igaunija vispirms pievērsa uzmanību tam virzienam, kurā ir reāla kravu plūsma no Krievijas. Igauņiem pat Rail Baltica projekta ietvaros tas bija svarīgi, tāpēc viņi Rail Baltica finansējumu primāri ieguldīja tieši tajā posmā, kas Tallinu savieno ar Krievijas robežu.

Lietuvieši galveno uzmanību pievērš Kauņas loģistikas centra attīstībai un Eiropas platuma sliežu pievilkšanai līdz Kauņai. Tālākos posmus Latvijas virzienā viņi atliek uz vēlāku laiku. Pārmetumi Latvijai ir dīvaini.

Kāda ir kravu intensitātes attiecība ziemeļu-dienvidu un austrumu-rietumu virzienā?

Lielākās kravu plūsmas mums ir austrumu-rietumu virzienā. Caur lielākajām robežstacijām starp Latviju un Baltkrieviju tiek pārvadāts vairāk nekā 31 miljons tonnu gadā, starp Latviju un Krieviju - 19 miljoni tonnu. Ziemeļu-dienvidu virzienā uz Igauniju iet virs 3 miljoniem tonnu (pamatā mazuta tranzīts no Baltkrievijas uz Tallinas ostu) un no Lietuvas uz Latviju arī virs 2 miljoniem tonnu naftas produktu. Attiecība starp šiem virzieniem ir apmēram 10:1. Ko te var salīdzināt?

Ko prognozējat - nākotnē varētu palielināties dzelzceļa pārvadājumu kravu apjomi?

Dažādi pētījumi liecina, ka kravu apjomi Baltijas reģionā ievērojami pieaugs. Eiropas Komisijas pasūtītie pētījumi, gatavojot jauno TEN-T politiku, prognozē kravu pieaugumu Baltijas un Polijas ostās par vairāk nekā 100 miljoniem tonnu līdz 2030. gadam. Latvijas ostu uzņēmumi kopīgi ar dzelzceļu arī prognozē ievērojamus pieaugumus, un dzelzceļa investīciju plāni austrumu-rietumu virzienā paredz jaudu palielināšanu līdz 85 miljoniem tonnu gadā.

Gribu minēt vienu piemēru. Kādreiz pašos labākajos laikos kravu apjoms austrumu virzienā sasniedza rekordu 5 miljonus tonnu mēnesī, šogad martā kravu apjoms sasniedza jaunu rekordu vēsturē - 5,5 miljonus tonnu. Lielākais kravu apjoms nāk no Krievijas un Baltkrievijas, tālāk - caur Ventspils, Rīgas un Liepājas ostām uz Skandināvijas valstīm, Eiropu un citiem pasaules reģioniem. Austrumu virzienā pašlaik jau lielā apgrozījuma dēļ sprūst kravas. Ziemeļu-dienvidu virzienā šobrīd vēl nepabeigtais pētījums prognozē nedaudz zem 10 miljoniem tonnu gadā.

Varbūt nākotnē pa Rail Baltica kādreiz varētu tikt pārvadāts nozīmīgs pasažieru skaits?

Pētījums jaunajam ātrvilcienam prognozē dažādos posmos pasažieru apjomu starp 2,1 un 4,6 tūkstošiem pasažieru dienā. Šobrīd šajā maršrutā nav tiešās satiksmes. Tomēr 29. maijā paredzēts atklāt jaunu pasažieru vilcienu no Rīgas uz Tallinu ar pārsēšanos Valgā. Turpināsim darbu, lai noorganizētu šo vilcienu bez pārsēšanās.

Kas īsti notiek ar ātrgaitas projektu Rīga-Maskava?

Ja globāli, tad mums šajā gadījumā ir jārunā par multimodālu transporta koridoru starp Rīgu un Maskavu. Šī jautājuma izpēti esam sākuši kopš pagājušā gada decembra. Šis projekts ir sākotnējās izpētes stadijā.

Gan Latvijas dzelzceļam, gan Krievijas dzelzceļam ir uzdots kopā izstrādāt tehniski ekonomisko pamatojumu, un secinājumus apkoposim nākamajā Latvijas un Krievijas Starpvaldību komisijas Transporta darba grupas sēdē. Būs jāatbild, vai uzlabot esošo dzelzceļa infrastruktūru vai būvēt blakus vēl vienu sliežu ceļu, panākot ātrumu 120 km/h, labākajā gadījumā 160 km/h. Vai arī trešais un pats dārgākais no apskatāmajiem variantiem - būvēt ātrgaitas dzelzceļu uz Maskavu. Var būvēt tad, ja projektam ir ekonomiskais pamatojums.

Rail Baltica projekta realizācijai ES 7 miljoniem latu pretī jāliek 23,5 miljoni valsts finansējuma. Satiksmes ministrija ir sagatavojusi attiecīgu ziņojumu Ministru kabinetam lēmuma pieņemšanai.

Intervēja Sandris Točs

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?