Viens no visbiežāk uzdotajiem jautājumiem par Škoda Rapid ir: «Kāpēc Rapid?» Kāpēc Škoda pilnīgi jaunam modelim atrakusi 77 gadus veca vintage modeļa nosaukumu, nevis izdomājusi ko jaunu Superb stilā? Vispiekasīgākie jaunās «tautas škodas» vārda apspriešanā ir briti. Tomēr nenoliedzami pēdējos gados Škoda imidžs strauji uzlabojies, un pat spītīgie briti nu spiesti atzīt, ka tas ir «decent car» (pieklājīgs auto). Škoda faktiski ieņēmusi kādreizējo Volkswagen vietu, jo pats tautas auto strauji dodas premium satura un premium cenu virzienā.
Škoda kārīgi izošņā vēl neieņemtās nišas. Sitiens zem jostasvietas tagad gaida laimīgi snaudošos mazo un vidējo budžeta auto ražotājus, jo Škoda izdomājusi veidu, kā no jauna uztaisīt pašu pirmo Octavia un pārdot to par 13 000 eiro.
Kā mazs Superb
Sameistarot jaunu automašīnu no esošām VW grupas automobiļu daļām nav necik ģeniāls gājiens, tomēr veiklums, kā to paveikusi Škoda, ļauj dēvēt jaunāko modeļu rindas locekli par Rapid, tātad Straujo. Lai gan automašīnai ir tilti no Fabia un Polo, mazās klases platums un mazās klases augstums, atstatums starp asīm ir 2,6 metri kā lielākajiem kompaktklases automobiļiem. Pats Rapid ir četrarpus metrus garš, kas padara piecdurvju auto par ko līdzīgu samazinātam Škoda Superb. Automašīna profilā izskatās pēc sedana, taču pēc labas Škoda tradīcijas ir hečbeks. Bagāžnieka vāks atveras kopā ar stiklu, atklājot pieeju 550 litru lielam konteineram. Vienubrīd šķiet, kas tā aizņem vairāk nekā trešdaļu auto, tomēr pietiekami daudz vietas atliek arī salonam.
Gan jau Škoda slepenajos angāros nonācis arī Dacia Logan, kuru tur piemeklējis bēdīgs liktenis, taču ar cēlu mērķi - izdibināt, kā nelielu auto padarīt pēc iespējas ietilpīgu, bet lai tajā nebūtu jāstāv kājās. Eiklīda ģeometrija gan ir apstrīdama, tomēr loģiska. Jūs nevarat ietīt karameli konfekšu papīrā, kas domāts kafijas pupiņai, tāpēc nākas meklēt kompromisus. Rapid tas atrasts virs aizmugurējiem sēdekļiem, kur jumts uzmācīgi tuvojas pasažieru galvvirsai. Toties pakaļējā riteņa arka netraucē izkāpšanai, jo «atbīdīta» uz aizmuguri.
Elementārdizains
Piedaloties dizaina virspavēlniecībai no VW, čehiem izdevies noslēpt Rapid neveiklās vietas un izcelt veiksmīgās. Sekojot nemainīgajai formulai, ka labs dizains ir vienkāršs, Škoda iztikusi ar minimālu līniju un virsmu skaitu. Pārmetumus par totālu jaunrades trūkumu čehi atspēko ar gluži loģisku pretargumentu - ģeometriski neizsmalcinātas un «taisnas» automašīnas pircējiem tik ātri neapnīk.
Pie salona, kas caurmērā atgādina lētu Fabia un var tikt minimāli uzlabots ar dažādām ekstrām un gaišu plastmasu, tas nemaz nav iespējams. Plānās durvis un prastie sēdekļi uzmanības noturēšanā kapitulē VW grupas jaunākajai paneļa arhitektūrai un touchscreen radio. Ir gan dzirdēta ņurdēšana par Škoda Octavia bāzes modeļu pliekani pelēko interjeru, taču klasi zemākā modelī to ir vieglāk pieciest, ja vien viss ir akurāti salikts kopā.
Bez pārsteigumiem
Vismazāk laika prasa Rapid mehāniskā pildījuma izpēte. Dzinēju un transmiju izvēle bija iepriekš paredzama, lai gan pārsteidz, ka cenas samazināšanai netiek piedāvāti mazāki dīzeļi par 1,6, var gan pieņemt, ka 1,2 litru TDI sekos vēlāk. Tā kā Rapid nomērķēts uz Austrumeiropu, pirmā vijole pieder benzīna dzinējiem, kuru izvēle sākas ar minimālo 1,2 litru motoru un pagaidām finišē pie 1,4 litru TSI ar 122 zirgspēkiem. Ņemot vērā mērķauditoriju, paziņojumi par citiem spēka agregātiem var arī nesekot. Lielākais benzīna dzinējs pieejams tikai ar DSG pārnesumkārbu, kas demonstrē statusu kā topa dzinējam (vai kompensē faktu, ka 1,2 l motoriem DSG nav). Divsajūgu transmisija jau pieejama arī dīzeļa Rapid ar 90 zirgspēkiem.
Acīmredzot Škoda vairāk orientējas uz dzimtās Čehijas šosejām. Auto raksturīga teicama taisnvirziena noturība un folksvāgeniska paklausība stūrei, taču Rapid ir arī diezgan ciets. Tādējādi konkurentiem vēl atstāta niecīga iespēja, jo slikto ceļu pakotni pēc iepriekšējās pieredzes ar Octavia neiesaku. Škoda drīz vien sāks piedāvāt arī Rapid universāli, kas varētu izraisīt nervozas žagas citos dienesta auto lielo iepirkumu kārotājos. Par spīti tam, ka Rapid stils aprēķināts ar grāmatveža kalkulatoru, tā ambīcijas atbilst nosaukumam. Tomēr - ja man būtu tāda vara, es nosauktu šo minimegahečbeksedanu par Škoda Mlada. Par godu Mlada Boļesalavai, kur ražo Rapid un tā kataloniešu dvīni Seat Toledo.