«Mūsu skolotāja jau no paša sākumā bija sajūsmā par biznesa ideju,» stāsta SMU GoHappy izveidotājas Marija Ručevska un Lauma Gulbe. Arī citas skolēnu biznesa idejas, ar ko varēja iepazīties ne vien konkursa žūrija, bet arī ikviens interesents, šogad ir raibu raibās: apģērbu un rotaslietu dizains, klinšu kāpšanas apvienojums ar angļu valodas apguvi, skolu reklāmu veidošana, labdarība, skimborda dēļu, stikla izstrādājumu un krūštura kabatiņu ražošana, tiek piedāvāti arī fotorāmīši un interjera priekšmeti, gidu pakalpojumi un ceļojuma komplekts Ceļo droši, pulksteņi ar pretējā virzienā vērstu ciparnīcu, apdrukas un kariķēšanas pakalpojumi, dabīgie skaistumkopšanas līdzekļi, intelektuālas koka rotaļlietas un citi produkti.
Lai gan skolēniem vēl priekšā sava mācību uzņēmuma likvidācijas process - lai iemācītos biznesu ne vien iesākt, bet arī izbeigt -, jaunieši ir vienisprātis, ka SMU veidošana ļāvusi praktiski izprast uzņēmējdarbības principus, lai gan nav bijusi viegls uzdevums. «Komandu izveidojām ātri, savācoties kopā pašiem labākajiem. Taču, kamēr izdomājām, ko varētu ražot, pagāja kāds laiciņš. Zinājām tikai to, ka vēlamies kaut ko inovatīvu un pirms tam neredzētu,» atceras Baby Einstein Guard komanda no Rīgas Tirdzniecības tehnikuma - Annija Bergmane, Sintija Kivliņa un Elvis Kurzemnieks, kuri izšķīrušies ražot mazuļu cepurītes ar polsteri pakauša daļā. «Galvenais ir nebaidīties, jo bailes iedzīs tevi stūrī un tad tu nespēsi neko izdarīt. Galvenais ir uzdrošināties un nenobīties no idejas un tās realizēšanas,» pie šādas atziņas nonākuši Andželika Fjodorova un Modris Zaķis no Limbažu 3. vidusskolas komandas Burbuļu fantāzija, kas piedāvā rokām gatavotas aromātiskās ziepes. «Mēs skolā neesam teicamnieces, ne tuvu tam, bet šīs programmas ietvaros esam sapratušas, ko vēlamies dzīvē darīt. Tā ir lieliska iespēja pierādīt sevi!» saka Madonas Valsts ģimnāzijas skolnieces Zane Vasiļjeva, Sandija Veipa, Kristiāna Štāla un Zane Dombrovska, kuras savā SMU KidCash radījušas dažādas atmiņas spēles. Arī citi skolēni teic - biznesā, kā izrādās, nekad nav garlaicīgi.
Iespējams, liela daļa šo jauniešu izvēlēsies ar uzņēmējdarbību saistīt arī savu profesionālo nākotni. «Eiropas prakse rāda, ka 30% SMU programmas absolventu kļūst par veiksmīgiem savu personīgo uzņēmumu vadītājiem,» saka Jana Jakovļeva, izpilddirektore biznesa izglītības biedrībā Junior Achievement - Latvija, kas ar Swedbank atbalstu īsteno SMU programmu Latvijā. Šāgada konkursa uzvarētājiem būs iespēja gan apmeklēt Zviedrijas nacionālo SMU finālu, gan pārstāvēt Latviju Eiropas Skolēnu mācību uzņēmumu sacensību finālā augustā Norvēģijā. Pagājušā mācību gada uzvarētāji - SMU Cleverway (Rīgas Klasiskā ģimnāzija), kas radīja jauna tipa skārienjutīgu tāfeli, - starp 20 000 Eiropas skolēnu firmām pērn izcīnīja 3. vietu.