Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Skride - vijoles zelta laikmets

Baibu Skridi var uzlūkot kā vijoļspēles lielmeistaru Heifeca, Kreislera un Milšteina zelta laikmeta turpinājumu. Viņa ar savu vijoli spēj uzrunāt tik dabiski, ka acumirklī iedarbina klausītāju emocijas, tā BBC Music Magazine rakstīja par latviešu vijolnieci Baibu Skridi, vienu no šodienas spožākajām un patiesākajām pasaules zvaigznēm mūzikas interpretācijas mākslā.

Līdzīgi šopavasar pēc viena no koncertiem debiju virknē ar ASV orķestriem rakstīja arī prese Kanzassitijā. «Skride bija kā pašas dabas spēks - spēks, ar kādu šādā, tik spilgtā tuvplānā publika nesastopas bieži,» pēc mākslinieces vieskoncerta jūsmoja Irish Times... Savukārt nesenais debijas sniegums pērnruden ar _Berlīnes filharmoniķiem_ un Andri Nelsonu pie diriģenta pults salīdzināts ar lūgšanu, kura saviļņojusi klausītājus (_Berliner Morgenpost_). Emocijas, kuras grūti pārstāstīt vārdos, šopavasar paudušas klausītāju stāvovācijas vairākās ASV pilsētās.

Savējos lutina joprojām

Vijolnieces dzimtenē mēs tiekam lutināti, jo savā blīvi piesātinātajā pasaules koncertceļojumu kalendārā, kas šosezon piepildīts ar daudziem notikumiem Eiropā, Skandināvijā, ASV, Austrālijā, Taivānā, iezīmētas četras uzstāšanās Latvijā. Šoziem viņa muzicēja ar Latvijas Nacionālo simfonisko orķestri, bet šonedēļ atgriezīsies pie kamerorķestra Sinfonietta Rīga, lai Normunda Šnē diriģētajā orķestra piektās sezonas noslēgumkoncertā Lielajā ģildē 27. maijā (plkst. 19.30) nospēlētu mistiskiem nostāstiem apvīto romantiskās mūzikas meistardarbu Roberta Šūmaņa Vijoļkoncertu. Pēc tam viņa atgriezīsies vēl, lai 9. jūlijā kopā ar orķestri Kremerata Baltica un diriģentu Andri Veismani muzicētu starptautiskajā senās mūzikas festivālā: noslēgumā Rundāles pilī Baiba Skride spēlēs itāļu baroka meistara Antonio Vivaldi populāro koncertu ciklu Gadalaiki. Savukārt 3. septembrī vijolniece solījusies Rīgā muzicēt duetā ar savu māsu pianisti Laumu Skridi.

Izaicinājums un brīvība

Komponista dzīves beigu periodā sarakstītais šedevrs neraksturīgi Šūmaņa kompozīcijas tehnikai ir ļoti grūts un virtuozs, tāpēc šī vijoļkoncerta atskaņošana ir liels izaicinājums. Baiba Skride radošus izaicinājumus mīl: viņa nav no tiem, kuri braukā pa pasauli, spēlēdami tikai dažus populārākos, publikas pieprasītākos opusus. Tieši tāpēc viņa nesen atteikusies no sava ekskluzīvās mākslinieces statusa vērienīgajā skaņu ierakstu firmā Sony Classical par labu mazākai, toties viņas radošās vēlmes jūtīgi respektējošajai izdevniecībai Orfeo. «Viņi ļauj man māksliniecisko brīvību,» Baiba priecājas. To apliecina tik tikko klajā nākušais jaunās sadarbības debijas albums. Tas veltīts Johannesa Brāmsa mūzikai, un tajā Baiba Skride atskaņo gan vijoļkoncertu kopā ar Stokholmas Karalisko simfonisko orķestri un japāņu diriģenti Sakari Oramo, gan kopā ar Laumu Skridi ierakstījusi Ungāru dejas Jozefa Joahima versijā vijolei un klavierēm.

«Ļoti augstu vērtēju Baibas vēlmi uzdrīkstēties un meklēt jaunus izaicinājumus, kas veido unikālu pieredzi un atklāj jaunus horizontus mūzikā. Šo Baibas talanta šķautni pamanīju jau pirms pāris gadiem, kad latviešu simfoniskās mūzikas lielkoncertā tika atskaņots Baibai komponētais Ilonas Breģes skaņdarbs,» komentē orķestra mākslinieciskais vadītājs Normunds Šnē, kurš arī pats nevairās izaicinājumu - viņa diriģēto programmu vainagos Franča Šūberta Trešā simfonija un mūsdienu orķestra krāsu meistara Magnusa Lindberga opusa Souvenir Eiropas pirmatskaņojums.

Vijole un idejas

«Viņas vijoļspēle vienmēr ir izcēlusies ar emocionālu dziļumu,» Baibu Skridi raksturo orķestra Sinfonietta Rīga koncertmeistare Marta Jagmane. Vijolniecei ir ko teikt un nepietiek ar toņa daiļuma un virtuozitātes pašvērtību. Starp citu, viņa tagad spēlē leģendārā itāļu vijoļbūves meistara Stradivāri 1734. gadā darināto vijoli, kuru uz laiku laipni aizdevis Gidons Krēmers. Šī vijole ir instruments ar jūtīgu dvēseli un dižciltīgi skanīgu vārdu Ex Baron Feilitzsch. «Katra jauna vijole dod jaunas idejas, liek meklēt jaunus spēles veidus. Paveras citāda perspektīva,» saka Baiba un nenoliedz, ka ļoti žēl bijis šķirties no iepriekšējā Stradivāri instrumenta, spēkpilni skanīgās Wilhelm (1725) vijoles, ar kuru kopā pavadīti pieci skaisti gadi. «Šī ir ļoti mierīga vijole ar ļoti skaistu skaņu un interesantām krāsām,» viņa teic par Krēmera vijoli. Abiem kopīgs ir arī būtiskais starptautiskās karjeras starta punkts - lauri Beļģijas karalienes Elizabetes vijolnieku konkursā, kur viņa 2001. gadā izcīnīja prestižo pirmo vietu, savukārt Krēmers 1967. gadā ieguva trešo vietu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?