Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Sola bez autobusu satiksmes neatstāt

Šogad pasažieru pārvadājumu nozarē prognozē zaudējumus 19,3 miljonu eiro apmērā.

Vislielākā summa varētu pietrūkt pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu - 15,6 miljoni eiro, starppilsētu pārvadājumiem ar autobusu tiek plānots iztrūkums 1,8 miljonu eiro apmērā, bet reģionālajiem vietējiem pārvadājumiem ar autobusu - 2,4 miljonu eiro apmērā, liecina Sabiedriskā transporta padomes (STP) veiktās aplēses.

STP, kura darbu sākusi vien šogad janvārī ar mērķi vienoti plānot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes starppilsētu un vietējos maršrutos, vērienīgu maršrutu reorganizāciju neparedz. Tomēr Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis Uldis Kolužs, kurš uzskata, ka vājākais satiksmes posms ir tieši transports lauku reģionos, pieļauj, ka daži reģionālie maršruti varētu tikt optimizēti.

Pat ar skolēnu autobusu

«Autotransporta direkcija nepareizi sagatavo budžetu, jo, ja ir zināma summa, kas nepieciešama zaudējumu segšanai, tad tik naudas, cik ir nepieciešams, arī jādod,» uzskata U. Kolužs un stāsta, ka līdz šim valsts zaudējumus sedz 85% apmērā, kas ir nepietiekoši.

«Ja grib segt tikai 85% no zaudējumiem, arī pakalpojumi jāsniedz 85% apmērā,» skaidro Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes loceklis un norāda, ka budžets tiek veidots no prognozēm, neiekļaujot izmaksās uzņēmuma attīstību, piemēram, to, ka lauku pārvadātājs grib nopirkt jaunu autobusu, tāpat netiek ņemts vērā, ka starppilsētu autobusi brauc pa asfaltu, bet lauku rajonos 80% gadījumu ir zemes ceļi, tāpēc autobusi vairāk lūst, turklāt ir lielāks degvielas patēriņš. Tāpēc U. Kolužs paredz, ka pasažieru pārvadātājiem, lai izdzīvotu, būs jāslēdz nerentablie maršruti: «Man ir bažas, ka Autotransporta direkcija sāks revidēt mazos - reģionu - pārvadātājus, kuri, saprotams, ir vājākais posms.»

Līdzīgās domās ir arī VTU Valmiera valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš. Viņš skaidro, ka STP jāpārvērtē dažu maršrutu lietderīgums, un stāsta, ka ir maršruti, kuros pasažieru skaits krietni sarucis: «Šos maršrutus nevajag pavisam slēgt, bet varētu samazināt dienu skaitu, kad autobuss kursē noteiktā ceļa posmā. Tā varētu optimizēt līdzekļus.»

Savukārt U. Kolužs optimizāciju, piemēram, ka autobuss kursē dažas dienas nedēļā, sauc par pašu sliktāko scenāriju, «jo tas veicina to, ka cilvēki pamet laukus». Arī Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētājs Aldis Adamovičs neredz iespēju samazināt autobusu reisu skaitu un teic, ka, piemēram, Latgalē jau tagad ir apdzīvotas vietas, uz kurām autobuss kursē tikai vienreiz nedēļā, un, lai pārvadātu iedzīvotājus, talkā nākot pašvaldība, piedāvājot braukt ar skolēnu autobusu.

«Lai arī tikai 10% no reģionālajiem autobusu maršrutiem Latvijā ir pelnoši vai to izmaksas iespējams kompensēt no biļešu ieņēmumiem, lai mazinātu zaudējumus, STP neplāno vērienīgu maršrutu reorganizāciju,» apgalvo Autotransporta direkcijas pārstāve Sandra Maļuha un sola - lai iekļautos atvēlētajā valsts finansējumā, tiks meklēti tādi risinājumi, kas pēc iespējas mazāk ietekmēs pasažierus. S. Maļuha norāda, ka STP uzdevums ir rast iespēju pēc iespējas mazināt iztrūkumu finansējumā, kas nepieciešams starppilsētu un vietējās nozīmes pārvadātājiem. «To varētu veicināt efektīva savstarpēja maršrutu salāgošana, vienotu tarifu ieviešana, autoostu izmaksu samazināšana un citi pārvadātāju maksimālo izmaksu ierobežošanas pasākumi,» stāsta Autotransporta direkcijas pārstāve.

Lai nedublējas

Lai optimizētu līdzekļus, jāizvērtē visi pārvadātāji, ne tikai mazie, uzskata U. Kolužs un iesaka pievērst uzmanību vilcienu satiksmei, norādot, ka vilcienu maršruti, kas kursē paralēli autobusa maršrutiem, izmaksu ziņā ir dārgāki, «ja analizē vilcienu maršrutus, kur pasažieru skaits ir niecīgs».

Tomēr paralēlo maršrutu jautājums nav tik viennozīmīgs, jo vietējās nozīmes autobusu pārvadājumi nepārklājas ar vilcienu satiksmi un pilda atšķirīgas funkcijas, uzskata Autotransporta direkcija. «Vērtējot vilcienu un autobusu paralēlos maršrutus, jāņem vērā fakts, ka autoceļa maršruts, ja arī ir paralēls dzelzceļam, bieži vien ir daudzu kilometru attālumā no sliežu ceļa - tāpēc iedzīvotājam var nākties mērot līdz pat desmit kilometriem, lai nokļūtu dzelzceļa stacijā, bet autobusa pietura atrodas apdzīvotās vietas tuvumā. Turklāt vilcienu un autobusu maršrutiem ir atšķirīga kursēšanas intensitāte, ceļā pavadītais laiks un bieži arī atšķirīgas pieturas,» norāda S. Maļuha.

Viņa arī uzsver, ka vilcienu maršruti vairāk pārklājas ar starppilsētu autobusu maršrutiem, savukārt valsts mērogā ekonomiskās lejupslīdes gados, kad valsts finansējums sabiedriskajam transportam tika krasi samazināts, jau daudz izdarīts, lai minētie pārvadājumu veidi nedublētos. Pašreiz ievērojama vilcienam paralēlo autobusa maršrutu pārskatīšana nav plānota, uzsver S. Maļuha.

Pārskatīs tarifus

Autotransporta direkcija patlaban nav paredzējusi paaugstināt biļešu cenas reģionālajos pārvadājumos, taču uzskata, ka ir nepieciešams ieviest vienotu pieeju pārvadājumu tarifu aprēķināšanā. «Starppilsētā tarifi ir vienoti, taču reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos patlaban tiek pielietoti 24 atšķirīgi tarifu veidošanas principi. STP tuvākajā gadā būs jāvienojas par vienotiem principiem visā reģionālo maršrutu tīklā, tā rezultātā tiks ieviesti visiem maršrutiem vienādi, skaidri tarifu aprēķini, kā arī tarifi tiks izlīdzināti,» skaidro S. Maļuha un norāda: «Līdz ar to pēc izlīdzināšanas daļa biļešu cenu vietējos pārvadājumos mazliet samazināsies, bet daļa var pieaugt». O. Spurdziņš uzskata, ka pārskatīt tarifu veidošanos ir labs risinājums, lai saprastu cenu politiku. Viņš arī norāda, piemēram, ka Valmierā un apkārtnē ir vieni no augstākajiem tarifiem.

Arī A. Adamovičs uzskata, ka tarifu pārskatīšana radīs skaidrību, cik pamatoti autopārvadātāji noteikuši cenas. «Ar nozari saistītie cilvēki uzskata, ka ir pieņemama arī samērīga biļešu cenu celšana, bet tā nedrīkst būt liela,» uzsver A. Adamovičs.

Autotransporta direkcija norāda, ka pārvadātājiem jākontrolē savi darbinieki un pēc iespējas jāsamazina gadījumi, kad no biļetēm gūtie ieņēmumi nenonāk uzņēmuma kasē: «Direkcijas rīcībā arvien retāk nonāk sūdzības par negodīgiem šoferiem, kuri neizsniedz biļetes starppilsētu maršrutos. Par situāciju vietējos maršrutos pagaidām vēl grūti spriest, taču šis jautājums primāri ir katra uzņēmuma kompetencē.»

Arī U. Kolužs uzskata, ka labam pārvadātājam nav problēmu kontrolēt biļešu izsniegšanu, jo pārvadātājs ir ieinteresēts, lai uzņēmumam būtu pēc iespējas lielāka peļņa. «Zemie iepirkumi noveduši pie tā, ka daudzi pārvadātāji likvidē kontroles dienestus, jo tās ir papildu izmaksas. Bet latiņai šajos jautājumos jābūt augstai,» saka U. Kolužs.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Valsts izmaksātās dotācijas

Zaudējumu kompensēšanai: 30 459 087 Ls (~ 43 251 903, 54 eiro).
Kompensācijas zaudējumu segšanai pārvadātājiem par valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā, pārvadājot pasažierus ar 100% atlaidi: 5 852 860 Ls (~ 8 311 061,2 eiro).
Avots: Autotransporta direkcija, dati par 2013. gada 1. pusgadu

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?