Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Stūrī

Henrika Ibsena Hedas Gableres iestudējumā, ko veidojuši Latvijas Kultūras akadēmijas absolventi Elmārs Seņkovs un Jurijs Djakonovs, pirmais uzrunā vizuālais aspekts - Reiņa Dzudzilo telpa. Rūpnieciskā angārā Andrejsalā iebūvēts trīsstāvīgs finiera kubs, kura iekšpusē - balti krāsota gandrīz tukša spēles telpa.

Skatītāji sēž konstrukcijas ārpusē, notiekošo vēro pa nelieliem lodziņiem, kas paver skatienam Tesmaņu salonu, plašākā nozīmē - Hedas pasauli. Pirms izrādes skatītāji kāpelē pa stāviem, izvēloties labākās sēdvietas, fotografējas. Amizanti. Tomēr scenogrāfija šoreiz ir vairāk nekā tikai efekts. Līdzīgi kā iestudējums, kas ļauj pa jaunam paskatīties uz šķietami tik labi zināmo lugu.

Radošās komandas varoņdarbs

Studiju darbiem raksturīga īpatnība, kas jāņem vērā, - tie tapuši būtiski ierobežotos finansiālos apstākļos. Lielākoties tas nozīmē, ka doma jāizloba no profesionāli un amatieriski izpildītu elementu jūkļa. Tāpēc fakts, ka Hedā nekas neliecina, ka šī nav repertuāra teātra veidota izrāde, ir režisoru, radošās komandas un producentu kolektīvs varoņdarbs. Protams, Elmāram Seņkovam un Jurijam Djakonovam arī laimējies - viņi strādājuši ar virkni vadošo Latvijas teātru profesionāļu.

Sandras Zvīgules Heda, manuprāt, šosezon ierindojama starp labākajiem aktierdarbiem Latvijā. Aktrise filigrāni strādā ar smalkām emocionālām niansēm tēlā, taču spēj arī mirklī pārslēgties uz asu komentāru «no malas» nereālistiskā formā. Lēcieni no viena mēroga otrā un atpakaļ ir tik meistarīgi, it kā tas viņai neprasītu ne mazākās pūles. S. Zvīgulei līdzās Gatis Gāga (Lēvborgs), Normunds Laizāns (Braks), Jānis Vimba (Tesmanis), Madara Botmane (Tea) - katrs niansēs atšķirīgiem paņēmieniem veido ne tik daudz Hedas galmu, kā ierasts lielā daļā interpretāciju, bet pilnasinīgus, pretrunīgus tēlus ar savām sāpēm, interesēm, eksplozīvu temperamentu. No ansambļa izdalās tikai Leonarda Ķestere, kuras mīlestība pret spilgtu formu smalki psiholoģiskās izrādes kontekstā drīzāk nodarījusi pāri, nevis palīdzējusi viņas tantei Jullei, un Paula Prozoroviča, kuras iemiesotajai kalponei Bertai ne lugā, ne izrādē nav būtiskas lomas. Varbūt tāpēc jaunā aktrise bez lielas skatuves pieredzes palikusi tikai pie labi izpildīta lomas fiziskā zīmējuma.

Trausla, ar reprezentablu fasādi

Kopumā aktierspēle neļauj interesei atslābt ne mirkli. Tomēr ierobežotā apjomā gribas dažus vārdus pateikt arī par scenogrāfiju un režiju. Gan R. Dzudzilo telpa, gan E. Seņkova un J. Djakonova darbs ar H. Ibsena tekstu Hedā pierāda ne tikai viņu profesionalitāti, bet arī oriģinālu, organisku teātra domāšanu. Latvijā diemžēl ierasts, ka scenogrāfs lielākoties telpu noformē. R. Dzudzilo piedāvājums ir konceptuāli citāds, un ne tikai tāpēc, ka viņš telpu būvējis fiziski. Scenogrāfija iemieso būtisku nozīmes slāni, pati būdama nekustīga, tā spēlē līdzi aktieriem.

Heda latviešu H. Ibsena interpretāciju vidū ieņem savdabīgu vietu. S. Zvīgules Heda nav dēmoniska mēroga pārdabiski stipra būtne. Viņa ir pat visai trausla sieviete, kura sev uzbūvējusi reprezentablu fasādi. Kopā ar J. Vimbas Tesmani viņa pozē publikas priekšā un vismaz sākumā kontrolē to, kā pasaule viņu redz, cik tuvu tā viņai spēj piekļūt. Viss mainās otrajā izrādes daļā, kad pār varones galvu sāk gāzties sīku nelaimju lavīna. Lai kā sievišķīgā paštaisnumā Hedai patiktu iztēloties sevi par liktenīgo sievieti, G. Gāgas Lēvborgam ja nu vispār kāda, drīzāk svarīga ir Tea. Neparasti aktīvais N. Laizāna asesors Braks dzen stūrī burtiskā un pārnestā nozīmē. Un tad jau vēl finansiālas rūpes, grāmata, bērns... To, ka Heda vairs nekontrolē savu pasauli, brīnišķīgi uzsver telpas izmantojums - pēkšņi Braks parādās spēles telpā otrā stāva līmenī viņai aiz muguras, nevis ienāk pa durvīm. Vai Teas balss skan kaut kur reālistiskas telpas izpratnē gluži nepareizā vietā - virs galvas. Ne tikai varoņi, pat telpa jeb dzīve dzen stūrī. Izeja ir tikai pašnāvība, kas Hedā ir nevis Gableres spēka, bet vājuma pierādījums. Kā ar zināmu pārsteigumu konstatē Braks: «Tā nedara.» Jo tik jūtīgi jau pasauli neuztver. Dara? Šo jautājumu izrāde uzdod skatītājiem. Jo telpa apvērsusi skatuves rampu otrādi, atstājot katru vienu pašu savā skatu lodziņā, ļaujot citiem ielūkoties arī viņa privātajā telpā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?