Programmas īpašais akcents ir jaunais cirks, kas piedāvā leģendārā Bartabasa zirgu cirka Zingaro jaunāko premjeru Batutta un Filipa Žantī, Viktorijas Čaplinas un Žana Batista Tjerē krāšņi sirreālos cirque nouveau uzvedumus, tomēr Čehova festivālā bez aktieriem klauniem viesojas arī iespaidīga pasaulslaveno «tradicionālo revolucionāru» kompānija ar Roberta Lepāža, Pīnas Baušas, Metjū Bourna, Matsa Eka svaigajām izrādēm.
Tajā pašā laikā Krievijas teatrāļu vidē tiek savilkti gali aizejošajai sezonai un publiskoti saraksti/listes par gada labākajām izrādēm. Būtībā tas nozīmē - tiek atklāti potenciālie pretendenti uz Zelta masku, galveno visas Krievijas teātru 2008.gada labāko izrāžu, režisoru, aktieru balvu (analogs mūsu Spēlmaņu nakts balvai).
Intriģējošais šoreiz ir fakts, ka visās trijās (kritiķu, žurnālistu un skatītāju) aptaujās augstākajā līdera pozīcijā ir viena izrāde - Nāciju teātrī iestudētie Šukšina stāsti -, kurā spēlē krievu teātra un kino zvaigznes Jevgeņijs Mironovs, Čulpana Hamatova un Jūlija Peresilda, bet režisors ir Alvis Hermanis.
9. un 10.oktobrī Šukšina stāsti atceļos arī uz Rīgu, Dailes teātri (biļetes pārdotas).
Otrajā pozīcijā, arī vienprātīgi - scenogrāfa Dmitrija Krimova režisētā Opus Nr.7, kas žanriski dēvēta par muzikāli teatrālu instalāciju sešiem aktieriem un kas iestudēta Anatolija Vasiļjeva teātrī.
Manu interviju ar beidzot - pēc četru gadu prombūtnes Parīzē - atgriezušos ģēniju lasiet kādā no tuvākajiem Kultūras Dienas numuriem, bet par D.Krimova izrādi KD 9.maija laidienā jau rakstīja kolēģe Undīne Adamaite.
Trešā labākā izrāde, pēc kritiķu un žurnālistu domām, ir Andreja Platonova stāsta Potudaņas upe/Reka Potudaņ inscenējums Sergeja Ženovača teātrī - studijā. Šis profesionāļu vidē ārkārtīgi augstu un, kas pavisam dīvaini, sirsnīgi vērtētais jauno mākslinieku kolektīvs veidots no GITIS aktierkursa beidzējiem, kam palaimējās ar kādu teātri mīlošu investoru - Ženovača studijai pieder jaunākais speciāli uzceltais teātris Maskavā! (Ideja, manuprāt, noderīga ļoti interesantajiem Liepājas teātra kursa beidzējiem, kuri nākamgad ienāks teātrī). Skatītāju popularitātes aptaujā šī smeldzīgā intīmās grēksūdzes izrādīte nav iekļuvusi tikai tāpēc, ka tā notiek ļoti ierobežotā spēles laukumā - 40 skatītājiem.
Ceturtās un piektās vietas līderi dažādajās aptaujās mainās, bet nosaukumi paliek vieni un tie paši: tā ir Mazā/Malij teātra izrāde - Maksima Gorkija Saules bērni, kuras režisors ir bijušais rīdzinieks Ādolfs Šapiro, un Konstantina Bogomolova iestudētā retrodrāma Vecākais dēls (Aleksandra Vampilova slavenā luga, teātris Tabakdozīte/Tabakerka jeb Oļega Tabakova studijteātris).
Latvijas vārds parādās arī sezonas labāko muzikālo izrāžu listē - Latvijas scenogrāfs Andris Freibergs kā labākais tiek slavēts par darbu operā Lučija di Lamermūra (Staņislavska un Nemiroviča-Dančenko muzikālajā teātrī), kuru iestudēja debitants operrežijā Ādolfs Šapiro.