Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +18 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 22. septembris
Maigurs, Mārica, Māris

Svarīgs ne tikai sastāvs, bet arī iepakojums

Ja ikdienā neiztiekam ar gurķi acu krēma vietā vai citronu tauku noņemšanai no virtuves sienas, domājot par savu un vides veselību nākotnē, nepieciešamais kosmētikas vai sadzīves ķīmijas produkts jāizvēlas atbildīgi. Turklāt atbildīga izvēle pieprasa arī atbildīgu rīcību produkta lietošanā un utilizēšanā - tātad visas produkta dzīves garumā.

Tāpēc produkta etiķete jālasa, ne vien lai pārliecinātos par sastāvu, bet arī lai zinātu, ko iesākt ar tā iepakojumu. Jāmācās atpazīt ekomarķējumi un grafiskie simboli. Tie ir labākie padomdevēji, kā būt pārliecinātam par savu izvēli, vienlaikus izvairoties no viltus zaļajiem produktiem.

Radošumu iepako ilgtspējīgi

Veikalu plauktu pārpilnībā iepakojums kļūst arī par reklāmu, kur ražotāji var sacensties iepakojuma dizainā par pircēja uzmanību, lai tieši šis produkts nonāktu iepirkumu grozā. Tāpēc iepakojums ir viens no lielākajiem ražotāju izaicinājumiem tieši ilgtspējas nodrošināšanā, radot tādu iepakojumu, kas var pildīt savas funkcijas, vienlaikus samazinot kaitējumu videi un cilvēkam. Izvēloties iepakojuma materiālus un dizainu, ražotājam šodien ir iespēja izvēlēties otrreiz pārstrādājamus un atkārtoti lietojamus risinājumus. Par zaļu iepakojumu pasaules zīmoli kosmētikā un sadzīves ķīmijā runā jau ilgi, sacenšoties arī radošos risinājumos. Veikalu plauktos var atrast Aveda acu zīmuli, tā kartona iepakojums veidots no pārstrādātām avīzēm; zīmols Shiseido par pamatu iepakojumā izmanto aizvien vairāk cukurniedru jeb augu valsts izcelsmes plastmasu, bet L'Oreal aizvien palielina iepakojumā izmantotā otrreiz pārstrādātā stikla daudzumu. Citi izvēlas pavisam plānas etiķetes, samazinot izejmateriālu daudzumu, bet tie, kas tomēr izmanto papīru iepakojumā, izvēlas FSC sertificētu papīru. «Izvēloties iepakojumu, mums ir būtiski, lai pastāv tehnoloģiska iespēja to pārstrādāt un izmantot atkārtoti plastmasas ražošanā vai arī pārstrādāt cita veida plastmasā, lai, piemēram, Madaras šampūna pudele pārtaptu par kleitu, kas ražota no poliestera materiāla. Savukārt videi draudzīga papīra kastītes izmantojam tikai tiem produktiem, kam nepieciešams norādīt vairāk informācijas un uz flakona nepietiek vietas,» stāsta uzņēmuma MADARA Cosmetics dibinātāja un produktu autore Lotte Tisenkopfa-Iltnere un norāda, ka zīmola kosmētikai ir ECOCERT marķējums, kas apliecina, ka ne tikai produkta sastāvs ir no dabīgām izejvielām, bet arī viss produkts kopumā, arī iepakojums, ir videi draudzīgs. Uzņēmums ir viens no retajiem Latvijā, kas pieņem atpakaļ klientu atnesto vai pat pa pastu atsūtīto izlietoto iepakojumu, kas tiek nodots tālākai pārstrādei. Pircējam Madara iesaka meklēt uz iepakojuma norādītos pārstrādes simbolus, izvairoties no skaitļiem seši un deviņi, jo tā apzīmē plastmasu, kas nav pārstrādājama un nonāk vidē sadzīves atkritumu veidā. Protams, zaļākais iepakojums ir tā neesamība - to veiksmīgi izmanto kosmētikas zīmols Lush, bet ražotājs Ringana savulaik atjautīgi iztika bez kartona iepakojuma, iepakojot stikla pudelīti dvielītī, kas paliek pircēja vannasistabā otrai, daudz ilgākai dzīvei nekā kartona kastīte.

Atbildību sagaidām no ražotāja

Sadzīves ķīmijas ražotāju darbu stingri nosaka likumdošana, kas pieprasa uz produkta etiķetes norādīt grafiskus bīstamības simbolus, piemēram, «Sprādzienbīstams» vai «Toksisks», un iepazīstināt ar risku, piemēram, «Kaitīgs ieelpojot!» vai «Izraisa nopietnu acu kairinājumu!», un drošību, piemēram, «Lietot cimdus!». Tāpat šo līdzekļu iepakojums nedrīkst būt maldinošs, lai neatgādinātu pārtikas produktu, dzīvnieku barību vai kosmētiku.

Aptaujājot 900 Latvijas iedzīvotājus, viens no senākajiem Latvijas sadzīves ķīmijas ražotājiem a/s Spodrība secināja, ka 95% uzskata, ka ražotājam jāuzņemas rūpes par cilvēka veselību un vidi, ražojot mājas tīrīšanas un mazgāšanas līdzekļus, bet to, ka pašam pircējam jāuzņemas atbildība, izvēloties šos līdzekļus, atzina tikai 65% aptaujāto. Taču tieši no sadzīves ķīmijas lietotāja paradumiem ir atkarīga šo līdzekļu ietekme uz vidi ilgtermiņā - katram pašam jāatbild uz jautājumu, vai esmu izvēlējies nepieciešamo līdzekli piemērotā tilpumā, vai lietoju pareizās devās, vai glabāju līdzekli piemērotos apstākļos un vai zinu, ko darīt ar iepakojumu pēc līdzekļa izlietošanas? Atbildīga izvēle šai gadījumā būs pārbaudīt, vai iepakojums ir nododams otrreizējai pārstrādei un vai uz tā ir atrodama kāda starptautiska ekomarķējuma zīme, kura nosaka arī ražotāja atbildību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Meklē šķirošanas konteinerus!
Dzeltenajā konteinerā metamas cietās plastmasas HDPE pudeles, flakoni un kanniņas, ko lieto sadzīves ķīmijas un kosmētikas iepakošanai.
Zaļajā konteinerā metams stikla iepakojums, bet jāpārliecinās, ka tas ir bez plastmasas piemaisījuma. Ja stiklam ir klāt plastmasa, tad tāds iepakojums metams kopējos sadzīves atkritumos, jo nav paredzēts otrreizējai pārstrādei.
Zilajā konteinerā metams papīra un kartona iepakojums, bet nedrīkst mest laminētu papīru un tetrapaku veida iepakojumu.
Meklē noderīgu informāciju!
www.greenerpackage.com - pasaules tendences un jaunumi ilgtspējīgā iepakojumā
www.zalais.lv - praktiska informācija par iepakojuma šķirošanu un pārstrādi
www.padomapirmsperc.lv - padomi pirms kosmētikas un sadzīves ķīmijas preču izvēles
5 Latvijas Zaļais punkts norāda - 20 līdz 30% no sadzīves atkritumu svara veido tieši iepakojums. Uz produktiem Latvijā var ieraudzīt arī Zaļā punkta zīmi, kas apliecina preces ražotāja atbildību par tās iepakojuma tālāko likteni. Tiesības šādi marķēt preci iegūst uzņēmumi, kas gādā par savas produkcijas izlietotā iepakojuma savākšanu. Katru gadu ar šo zīmi marķē vairāk nekā 640 miljardus iepakojuma vienību.
Latvijā pieejami iepakojumi, kas ražoti no bioplastmasas. Bioplastmasu ražo no atjaunojamiem dabas resursiem, vai tā ir kompostējama un sadalās vidē bez atlikuma. Bioplastmasas iepakojumam nav vienota speciāla marķējuma, bet bieži uz iepakojuma norādīts, ka tas ražots no bioplastmasas.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Labotāja ar lielo sirdi

Mēs esam viņu redzējuši daudzos seriālos un kinodarbos. Viņa ir jauna, spara pilna, pasauli redzoša. Ar ienākumiem, izglītību, dzīvesvietu, mīļoto vīrieti, ar kuru izveidojies attiecību kala...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?