Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Šveicē atklāj garāko dzelzceļa tuneli

Ar grandiozu dejas un mūzikas uzvedumu, kuru klātienē vēroja arī vairāki Eiropas valstu vadītāji, un ātrvilcienu inaugurācijas reisu trešdien Šveicē atklāts Gotarda bāzes tunelis, kas ir pasaulē garākais un dziļākais dzelzceļa tunelis. Cauri Alpu kalniem izraktais 57,4 kilometrus garais inženierijas brīnums, kura celtniecība ilga gandrīz 20 gadu, nodrošinās ātrāku un ērtāku dzelzceļa satiksmi starp Eiropas ziemeļiem un dienvidiem. Caur jauno tuneli paredzēts novirzīt preces, kuras pašlaik ik gadu pa koplietošanas autoceļiem pārvadā miljoniem kravas automašīnu.

Atvērtības simbols

Gotarda bāzes tuneļa atklāšanas centrālais pasākums norisinājās pie tuneļa ziemeļu portāla Erstfeldes pilsētiņā Ūrī kantonā.

Uzrunājot klātesošos, kuru vidū bija Vācijas kanclere Angela Merkele, Francijas prezidents Fransuā Olands, Itālijas premjerministrs Mateo Renci un Austrijas kanclers Kristiāns Kerns, Šveices prezidents Johans Šneiders-Amans uzsvēra, ka tuneļa atklāšana ir vēsturisks brīdis ne vien Šveicei, bet visai Eiropai. «Tas ir episks inženierzinātnes varoņdarbs, projekts, kurā bija iesaistītas vairākas paaudzes,» viņu citē BBC. «Tas ir milzīgs sasniegums Šveicei un arī mūsu kaimiņiem un pārējam kontinentam.»

Šveices transporta ministre Dorisa Leitharde, kura atradās pie Gotarda bāzes tuneļa dienvidu portāla Bodio ciematā Tičīno kantonā, norādīja, ka jaunais tunelis ir «atvērtības un progresa simbols», jo tas savienos dažādas valodas, kultūras un cilvēkus. Ministre arī piebilda, ka tunelis vēl vairāk saliedēs Šveici un pārējo Eiropu un sekmēs ekonomisko izaugsmi, raksta Swissinfo.ch.

Pēc svinīgajām uzrunām inaugurācijas reisā katrs savā virzienā devās divi ātrvilcieni, kuros katrā atradās aptuveni 500 pasažieru. Iespēju būt to laimīgo vidū, kuri pirmie izbaudīs braucienu cauri Gotarda bāzes tunelim, šie cilvēki nopelnīja loterijā, kurai bija pieteikušies 160 tūkstoši interesentu.

Tuneļa atklāšanas pasākumi izmaksāja astoņus miljonus Šveices franku (7,2 miljoni eiro). Augstās izmaksas lielā mērā saistītas ar stingrajiem drošības pasākumiem, kuru nodrošināšanai bija piesaistīti aptuveni 2000 karavīru, vēsta ziņu aģentūra AFP.

Atvieglos preču plūsmu

Gotarda bāzes tuneļa celtniecība sākās 1999. gadā, un tā kopējās izmaksas pārsniegušas 12 miljardus Šveices franku (10,8 miljardi eiro). Celtniecības darbus finansēja no pievienotās vērtības un degvielas nodokļa, autoceļu nodevām kravas automašīnām un valsts aizdevumiem, kurus plānots atmaksāt desmit gadu laikā.

Pirms apjomīgā projekta sākšanas 1992. gadā tika sarīkots referendums, kurā gandrīz 64% nobalsojušo atbalstīja tuneļa celtniecību. Projekta pamatmērķis bija novirzīt kravas, kas caur Šveici tiek pārvadātas pa autoceļiem, uz dzelzceļu, lai samazinātu kaitējumu apkārtējai videi.

Eiropā ražotajām precēm, piemēram, itāļu vīniem, kas tiek eksportēti uz Nīderlandi, vai vācu automašīnām, kuras tiek vestas uz Grieķiju, ir jāšķērso Alpi. Eksperti apgalvo, ka līdz ar Gotarda bāzes tuneļa pabeigšanu preces varēs pārvadāt daudz īsākā laikā, drošāk un daudzkārt lētāk.

Preču kravu pārvirzīšana gan nenotiks vienas dienas laikā. Itālija savas trīs jaunās dzelzceļa līnijas, kurām būs piekļuve Gotarda tunelim, plāno pabeigt līdz 2020. gadam, bet Vācijā nepieciešamā dzelzceļa tīkla paplašināšana var prasīt pat vairāk nekā 20 gadu.

Kad Gotarda tunelis decembrī sāks strādāt ar pilnu jaudu, to ik dienu ar vairāk nekā 200 kilometru stundā lielu ātrumu šķērsos 260 kravas un 65 pasažieru vilcieni. Tuneļa šķērsošana aizņems ne vairāk kā 17 minūšu.

Brauciens ar vilcienu no Itālijas ziemeļu galvaspilsētas Milānas uz Šveices finanšu centru Cīrihi turpmāk aizņems divas stundas un četrdesmit minūtes. Līdz šim tas prasīja četras stundas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?