Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 18. novembris
Doloresa, Aleksandrs, Brīve

Svešādais putns Fēnikss

Tomasa Fēniksa (1967-2006) vairāk nekā 100 gleznu, kuru izstādīšanai galerija īpaši noīrējusi plašākas telpas pie ieejas Konventa sētā, var likties svešādas gan plašākai publikai, gan mākslas interesentiem.

Ne tikai tāpēc, ka tās pagaidām nav ērti iedzīvojušās izstāžu apritē, bet arī to mulsinošās neiederības dēļ - gan latviešu mākslas kopgaitā, gan tās aktuālajā situācijā. Fēniksa gleznas nav lielas, bet katra ir ar tik intensīvu iedarbības spēku, ka neļaujas vienoties kopīgā daudzstāvu ansamblī, kādu ekspozīcijā aranžējis Ivars Heinrihsons.

Ne tikai ekspresija

Nemiera, diskomforta izjūtas pirmām kārtām rada spilgto pretkrāsu salikumi, kas, it kā izmantojot aprobētu kontrasta principu (zaļš - sarkans, zils - oranžs), tomēr šķiet radušies, sekojot spējiem impulsiem, un ne mirkli nerada aizdomas par vēsu aprēķinu. Iespaidu pastiprina triepiens, kas brīžam ir enerģiski mērķtiecīgs, lakonisks (piemēram, seju - masku - atveidojumos), citkārt izirst paniskā gara acīm skatītas vīzijas pierakstā. Tomēr skatītājam nebūtu jāausās, vai afektēto glezniecības manieri pietiekamā mērā balstījusi intelektuāla apcere - tēlu šķietamais mežonīgums, deformētie apveidi, papildināti ar uzrakstiem lielākoties vācu valodā, kārtojas stingrā, brīžam paradoksālā sistēmā. Daudz reliģisku, mitoloģisku, erotisku motīvu, brīžam sarkastiskā skatījumā. Šķietami stihiskā ekspresiju, par kādu vedina domāt darbu eksistenciālās tēmas (Man ir par šauru, man ir par šauru!, Sāpju ģēnijs, Kur ir izeja?), rada ne tikai izteiksmes līdzekļi, kuriem autors devis priekšroku, bet arī tie, kurus mērķtiecīgi noraidījis: Fēnikss ignorē «pareizu» zīmējumu, izsvērtu kompozīciju un koloristiskus smalkumus, lai tie netraucētu uzrunāt skatītāju iespējami tiešāk un godīgāk.

Izstādes atklāšanā Mākslas akadēmijas profesors Kristaps Zariņš teica, ka Tomasa Fēniksa gleznas ar laiku kļūšot vēl labākas, jo krāsu laukumi, kas svaigos darbos «nesēž», ķīmisku procesu rezultātā gan jau «iesēdīšoties». Šo prognozi varēja uztvert kā ironiski daudznozīmīgu vērtējumu - vai Fēniksa pieeja, kurā «sēdēšanai», šai latviešu glezniecības alfai un omegai, ierādīta nepārprotami vismazākā loma, patiesi būtu labāka, ja nebūtu tik atšķirīga?

Ko atgādina?

Ko gan šīs gleznas atgādina, kam līdzīgas - neizpratnē var gudrot skatītājs. Eksperti piesauc gan XX gs.50.gadu Eiropas ekspresionisma kustību KOBRA, gan amerikāņu neoekspresionistu Žanu Mišelu Baskjā (1960-1988). Arī tieši šobrīd aktuālo vācu mākslinieku Džonatanu Mesi (dz. 1970). Latviešu mākslā analogus grūti sameklēt, jo laikam kādu pašsaudzējošu instinktu dēļ jau kopš ulmaņlaikiem teju vai visu XX gadsimta radikālāko mākslas virzienu (abstraktās mākslas, sirreālisma, ekspresionisma - izņemot īso 70.gadu sākuma fotoreālisma epizodi) pieredze izmantota vairāk tradīcijas «uzlabošanai», nevis apšaubīšanai, tā radikāli mainot akcentus to ideoloģijā.

Īpaši raksturīgi bija 90.gadi - laiks, kad Gatis Grasmanis (vēlāk - Tomass Fēnikss) sarīkoja pirmās personālizstādes (1994, 1998). Kamēr institūcijas voluntāri noliedza glezniecības piederību laikmetīgajai mākslai, tā arī pati slīga ornamentālā dekoratīvismā un dezorientētā stilizācijā, kļūstot arvien patīkamāka, izsmalcinātāka, pārdodamāka. Līdz pat šī gadsimta sākumam, kad uznira jauni meklējumi, lai ieelpotu neoreālistiskas izteiksmes svaigo gaisu. Saprotami, ka Fēniksa ekspansīvā glezniecības izjūta joprojām palika bez atbalss, tādēļ visaktīvākajos darba gados (ap 2003) viņš meklēja sadarbību ar Vācijas galerijām.

Cildināt Tomasa Fēniksa glezniecību tagad ir gandrīz neiespējami bez rezignācijas devas: kā gan ieteikt jauniem gleznotājiem sekot viņa paraugam - ticēt savam talantam, strādāt daudz un bez kompromisiem, ja atkal no vadošām institūcijām skan aicinājumi - mākslai jābūt tik patīkamai un pārdodamai, lai spētu uzturēt ne tikai māksliniekus un galerijas bez ieejas maksas, bet arī vienīgo galvaspilsētas publisko izstāžu zāli? Tikai atgādinot, ka mākslas prakse vienmēr ir gudrāka par tās stratēģiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?