Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +13 °C
Skaidrs
Sestdiena, 28. septembris
Sergejs, Svetlana, Lana

Tie, kas nosaka preces likteni

Ja eksperti sola, ka augs griķu cena vai Ziemassvētkos deficīts būs pelēkie zirņi, iepirkumu speciālista vēlme ir šīs preces savam veikalam atrast. Ja veikalu plauktos tās būs, cilvēki pirks. Tā īsumā varētu raksturot iepirkumu speciālista profesijas būtību - vismaz pārtikas jomā, teic Stockmann Pārdošanas nodaļas vadītājs Armands Guļāns. Viņš septiņus gadus bijis Iepirkumu daļas vadītājs, tagad šos speciālistus savā darbavietā pārrauga.

Armands stāsta, ka ikvienam uzņēmumam var būt savas tradīcijas, pēc kurām strādāt un kuras ievērot. Tā kā Stockmann lielveikals ir somu veikalu ķēdē, iepirkumu speciālistiem mazāk jādodas uz ārzemju izstādēm, jo šos pienākumus vairāk pilda somu kolēģi.

«Mans uzdevums ir labi pārzināt vietējo tirgu. No-slēgt līgumu ar konkrēto firmu, izprast sortimentu un pēc noteiktiem kritērijiem atlasīt tās preces, kas būs mūsu veikala plauktā,» par profesijas niansēm stāsta Armands, kurš Stocmann lielveikalā strādā kopš dienas, kad tika atvērts veikals Rīgā. Iepirkumu speciālista varā ir noteikt produkta cenu un to, kur tas atradīsies plauktā.

Plaukti nav no gumijas

Lielākais šīs profesijas veiksmes stāsts ir atrast «īsto preci» par «īsto cenu» - tādu, kas pircējam šķitīs pieņemama. Tas nozīmē tikai vienu - jāpazīst tirgus: jāanalizē cenas, jāseko līdzi reklāmām, jāpārzina, ko piedāvā konkurenti, jābrauc uz izstādēm, kurās ražotāji prezentē savu produkciju. «Izvēloties preci, visa pamatā ir kvalitāte un vizuālais izskats. Taupīt uz kvalitātes rēķina nedrīkst,» par būtiskākajiem principiem teic Armands. Tā kā tirgū ir ļoti daudz līdzīgu produktu, ir jāsaprot, vai ir vērts mainīt esošo ar citu un kāpēc cits būtu labāks par šo.

Plaukti nav no gumijas - tas esot biežs iepirkumu speciālistu teiciens, jo šīs profesijas pārstāvjiem ik dienas nākas tikties ar daudziem preču izplatītājiem, kas grib pārdot savu ražojumu. Iepirkumu speciālistam ir jāspēj izvērtēt, vai šo produktu veikalam vajag vai tomēr ne, vai to pirks vai tomēr nepirks. Izvēli palīdz izdarīt intuīcija, kas rodas ar pieredzi. «Arī patērētājs ir tas, kas ar savu pirktspēju nosaka, vai produkts būs plauktā vai ne. Bieži vien pircējs nāk uz veikalu un saka - ārzemēs redzējām un baudījām to un to, arī te gribam pirkt šo produktu. Tas ir vienkārši! Piemēram, ja cilvēkiem patīk mājās gatavot suši, attīstām šo nišu. Mūsu veikala plauktos ir produkti no Amerikas, Āfrikas un citām vietām, vērtējam, kā šie produkti šeit dzīvo.»

Ar piegādātājiem iepirkumu speciālistam iznāk tikties bieži, un katrs stāsta, ka tieši viņa produkts ir pats labākais. «Man ir iespēja par to pārliecināties un degustēt produktu,» teic Armands. Šad tad iepirkumu speciālists brauc pie ražotāja, lai iepazītos ar ražošanas niansēm. «Redzot, piemēram, kā divi ražotāji cep maizi, bieži vien ir skaidrs, kuru klaipiņu vēlos pirkt un piedāvāt savam klientam. Klients nevar nokļūt ražotnē, lai pārliecinātos par produkta kvalitāti, tāpēc mēs to izdarām viņa vietā.»

Jāpazīst drēbe

Lai kļūtu par labu iepirkumu speciālistu, jābūt pārdošanas pieredzei, jāizprot tirgus procesi, stāsta Armands. «Cilvēks nevarēs kvalitatīvi pildīt savus uzdevumus, ja nezinās, kā darbojas tirgus un tirdzniecības likumi. Jo labākas iemaņas, jo vieglāk būs izdarīt lēmumu - ieviest preci veikalā vai ne. Ļoti liela darbadienas daļa paiet, tiekoties ar ražotājiem un izplatītājiem, un, tā kā esmu bijis viņu ādā, zinu knifus, kurus viņi pieprot, zinu, kā viņi strādā, tas palīdz sarunās un lēmumos.»

Šīs profesijas pārstāvis lemj par preces likteni. «Ļoti bieži pie tirgotājiem griežas ražotāji ar inovatīviem produktiem, kas nereti ir dārgāki nekā ierastie. Piemēram, piedāvā tirgot kafiju, kas ir paciņā, tai tikai jāuzlej karsts ūdens, jāļauj nostāvēt piecas minūtes, un tā ir gatava, nevajag kafijas automātu. Bet cilvēki to nepirks, ja nezinās šīs priekšrocības. Klienti ar tām ir jāiepazīstina - degustācijās vai ar citiem līdzekļiem, citādi to nekad nepirks. Iepirkumu speciālistam ir vara - produktam ļaut dzīvot plauktos vai arī ne.»

Laikapstākļi ārā un birojā

Darbadiena ne vienmēr ir rimta. Tirgotājus ietekmē daudzi apstākļi - tirgus cenu svārstības, arī laikapstākļi, stāsta Armands.

«Ja vasara ir karsta, mazāk pirks smagus ēdienus, vairāk dzērienus un saldējumu. Ja karstums beigsies un sāks līt, atpūtnieki uz Jūrmalu vairs nedosies, bet gribēs pirkt gatavus produktus. Ir jājūt laika un cilvēku vēlmju svārstības un jāspēj piedāvāt to, ko patērētājs vēlas. Piemēram, tā kā patlaban ārā ir auksts, cilvēkiem vairāk kārojas kreftīgu lietu. Šajā profesijā lielākā kļūda ir nevis paņemt preci, kuru būs grūti iztirgot, bet nepaņemt to preci, kuru pirks,» atklāj speciālists.

Jautāts par profesijas mīnusiem, Armands teic, ka tādus grūti atrast, jo viņam tirdzniecība patiešām patīk. Šīs profesijas pārstāvjiem darbs galvenokārt ir birojā. «Ja darba kabinets ir veikalā, tas parasti izveidots kādā noliktavas stūrī, kur nav logu. Kad ap astoņiem nāku uz darbu, ir tumšs, kad ap pieciem eju mājās - arī tumšs,» viens mīnuss tomēr atrodas. «Otra lieta - pašam nepārtraukti jāattīstās, bet tas jau ir vairāk darba pluss, nevis mīnuss.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Ko dara
Ir kā veikala vadītāja labā roka - atbild par to, kādas preces ir veikalā, cik tās maksā. Vienojas ar preču ražotājiem, par kādu cenu viņu preces veikalā tirgot, dodas uz izstādēm, kurās ražotāji piedāvā savu produkciju, un izvērtē, vai to iekļaut veikala sortimentā. Komunicē ar ražotājiem, preču izplatītājiem, slēdz sadarbības līgumus.

Kur mācās
Iepirkumu speciālisti teic, ka šim amatam speciāla izglītība nav nepieciešama. To var darīt jebkurš, kuram ir labas komunikācijas spējas un interese par tirdzniecību. Liela daļa šo speciālistu mācījušies ekonomikas zinātni. Tirgzinības un tirdzniecības speciālista arodu 1. līmeņa augstākās profesionālās izglītības mārketinga, tirdzniecības vai komercdarbības organizācijas programmā var apgūt Biznesa augstskolā Turība (nepilna laika studijas 2,3 gadi, Ls 670), Sociālās integrācijas valsts aģentūras koledžā (pilna laika studijas 2,5 gadi, invalīdiem bez maksas, pārējiem Ls 590 gadā), Informācijas sistēmu menedžmenta augstskolā (pilna laika studijas 2 gadi, Ls 920 gadā) un citās izglītības iestādēs.

Kur strādā
Ražošanas un tirdzniecības uzņēmumos, firmās, kuru darbība saistīta ar preču izplatīšanu un tirgošanu.

Darbarīki
Dators, biroja tehnika, telefons, kancelejas piederumi.

Cik pelna
Ls 500-1200. Atalgojums atkarīgs no uzņēmuma lieluma.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?