Kā pārdot netaustāmo
Pēc Āgenskalna Valsts ģimnāzijas Kristaps Banku augstskolā sācis studēt uzņēmējdarbības vadīšanu, tad nolēmis pastrādāt Īrijā, tomēr drīz atgriezies. Turpinājis mācīties un strādājis uzņēmumā Valmieras piens par tirdzniecības pārstāvi Pārdaugavā, sadarbojies ar veikaliem Maxima, Rimi, kafejnīcām, kam bija jāpiedāvā piena izstrādājumi. «Pēc nepilna gada šķita, ka šajā sfērā esmu visu apguvis un karjerā jāatrod tālākas izaugsmes iespējas,» stāsta Kristaps. Apsverot darbu kādā bankā vai apdrošināšanas kompānijā, izšķīries par labu tieši aa/s Balta. Taču, tikai sākot darbu, sapratis, cik liela ir atšķirība, tirgojot taustāmu preci vai finanšu produktu. Apdrošināšanā vairāk nepieciešamas specifiskas zināšanas, jābūt arī psihologa dotībām, jo katru dienu jātiekas ar atšķirīgiem klientiem - gan strādnieku, gan starptautiska uzņēmuma augsta līmeņa vadītāju. Jāmeklē risinājumi gan cilvēka personīgās apdrošināšanas vajadzībām, gan arī kompleksiem apdrošināšanas gadījumiem kompānijām, kas darbojas ļoti specifiskās industrijās.
Apdrošināšanas speciālistam neiztikt bez labas komunikācijas prasmes, spējas ātri rast kontaktu ar cilvēkiem. «Ja patīk pieņemt izaicinājumus, uzdrīkstēties un tikt galā ar šaubām, šajā profesijā ir visas iespējas šādi izpausties,» teic Kristaps. Būdams klientu darījumu vadītājs, viņš pārzina visus Baltas piedāvātos produktus, saistītus gan ar transporta, gan īpašuma, gan nelaimes gadījumu apdrošināšanu. Citi kolēģi ikdienā sadarbojas ar lielajiem korporatīvajiem energoapgādes, telekomunikāciju u. c. uzņēmumiem. Lai būtu veiksmīgs pārdevējs, jāpārzina konkurentu piedāvājumi, notiekošais nozarē, jāspēj atbildēt uz ikvienu klienta jautājumu.
Apņēmība un degsme
Daudzi šajā profesijā strādā ilgus gadus, taču Kristaps nākamo karjeras pakāpienu saista ar tālāko izaugsmi aa/s Balta vai tās māteskompānijas RSA grupa ietvaros, kā arī norāda, ka iegūtā pieredze un zināšanas var būt labs pamats, lai nākotnē apsvērtu sava biznesa sākšanu.
Baltā Kristaps sācis faktiski no nulles, bet nepieciešamās zināšanas apdrošināšanā apguvis gan kompānijas rīkotajos kursos, gan tālmācībā, ko nodrošina RSA grupa. «Visu var apgūt, ja tikai ir iekšējs dzinulis, apņēmība un degsme.» Kristaps darbu sāka kā apdrošināšanas konsultants. Grūtākais bijis piesaistīt klientus, veidot datubāzi. Tas prasa lielu neatlaidību, taču pūles atmaksājas, jo tie, kuros izdevies radīt uzticību, iesaka viņa pakalpojumus arī citiem.
Pēc Kristapa domām, apdrošināšana varētu būt interesantāka par darbu bankā, jo ikdienā valda lielāka dažādība. Apspriežot, piemēram, īpašuma apdrošināšanu, sarunā atklājas arī citi aspekti, kas jāsadzird un jāprot izmantot. Bieži jādodas uz konkrētiem objektiem, Kristaps nereti brauc pa visu Latviju. Viņa darbadiena gan nav normēta un ilgst 24 stundas diennaktī, klientu vēlmes jāuzklausa arī brīvdienās, kuras var nākties pārtraukt, ja atgadījies kas neparedzēts un nepieciešama apdrošinātāja klātbūtne vai padoms.
«Ja pārdod apdrošināšanu, noteikti jāpiemīt pārliecināšanas spējām, bet tas jau pārdevējiem raksturīgi,» smaida Kristaps un skaidro, ka ar apdrošināšanas summas aprēķiniem nodarbojas Riska parakstīšanas nodaļas darbinieki, ar izmaksām - Atlīdzības nodaļas speciālisti. Pārdevēju uzdevums ir ievākt maksimāli daudz informācijas. «Jāredz kopējā bilde. Ja kādā uzņēmumā nolemts apdrošināt tehniskās iekārtas, bet tā īpašniekam pieder arī nekustamie īpašumi, saprotu, ka varu ieteikt arī to apdrošināšanu.» Tie apdrošināšanas speciālisti, kuri ieguvuši attiecīgu izglītību un speciālu sertifikātu, var strādāt arī apdrošināšanas brokeru sabiedrībās un piemeklēt klientam piemērotāko risinājumu no dažādu apdrošināšanas kompāniju piedāvājuma.
Nepazaudēt uzticību
Darbā vajadzīga arī zināma piesardzība, īpaši, ja ierodas klienti, kuri pieprasa kaut ko veikt ļoti steidzami. Dažreiz tas var būt mēģinājums apdrošināt jau notikušu negadījumu, Kristaps stāsta. Viņš gan vēlas kliedēt uzskatu, ka apdrošināšanas speciālisti to vien dara, kā kaut ko grib notirgot. «Tā ir nopietna un atbildīga profesija, citādi tas būs īstermiņa bizness ar pazaudētiem klientiem.» Jebkurš risks tiek cenots pārdomāti, turklāt daudzas apdrošināšanas kompānijas ir ar cienījamu, ilgu vēsturi.
Apdrošinātājam un klientam svarīgi būt savstarpēji atklātiem, tas ļauj meklēt, variēt un atrast piemērotāko un izdevīgāko apdrošināšanas risinājumu. Bieži cilvēki neapzināti paši apņemas kontrolēt visus dzīves riskus, bet apdrošināšanas speciālista uzdevums ir ieteikt un par atbilstošu atlīdzību pārņemt lielākos no tiem, piemēram, par mājas vai auto drošību, uzņēmuma biznesa nepārtrauktību. Arvien biežāki ir piedāvājumi polises iegādāties internetā, bet Kristaps domā, ka internets nekad neatbildēs tik vispusīgi kā speciālists tiešā kontaktā.
«Jaunajiem speciālistiem darba tirgū jārēķinās ar milzīgu konkurenci, tāpēc jābūt arī pašpārliecinātam un ar ambīcijām,» iesaka Kristaps. Viņš pats enerģiju uzkrāj sportojot un ceļojot.