Domes finansisti prasa _RS_ meklēt līdzekļus rezervēs, turpretim pārvadātājs saka, ka «maksimāls izmaksu samazinājums jau veikts». Taču, kā noskaidroja _Diena_, uzņēmuma administrācijā par taupības režīmu runāt nevar - nesen atlaistie valdes locekļi turpina ieņemt augstus amatus.
Paliek struktūrvienībās
Iepriekšējais domes sasaukums par kļūdu jaunu Škoda trolejbusu iegādē no amata atbrīvoja par iepirkumiem atbildīgo valdes locekli Igoru Volkinšteinu. Jaunā dome Imanta Rezeberga (TB/LNNK), Igora Žagara, Egila Dīriņa un Tamāras Dāvidsones vietā pēc vēlēšanām iecēla sev pietuvinātus cilvēkus, no kuriem divi ir arī domes deputāti, taču visi iepriekšminētie RS nav pametuši.
«Šie cilvēki arī pēc valdes locekļu amata atstāšanas dažādās uzņēmuma struktūrvienībās veic saimnieciskas funkcijas, kuras viņi veica, kamēr bija valdē,» neslēpj RS preses sekretāre Iluta Bērziņa. Vaicāta, kā tas saskan ar taupības pasākumiem, I. Bērziņa atrunājas, ka šopavasar tika likvidēta uzņēmuma septiņu cilvēku padome, tā samazināts cilvēku skaits.
Arī Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) šajā jautājumā ir izvairīgs, norādot, ka RS tikšot veiktas vēl citas reformas, par kurām viņš tagad negrib runāt. Vai rezultātā darbu varētu zaudēt ilggadējais uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens, varēs pateikt pēc uzņēmuma darbības rezultātiem šoziem, saka mērs.
Visvairāk cirps algas
N.Ušakovs solījis saglabāt līdzšinējās braukšanas maksas atlaides sabiedriskajā transportā, tomēr tarifu neskaidrību viņš nespēj kliedēt. Jāatgādina, ka pērn eksmērs Jānis Birks (TB/LNNK) strikti pateica, ka biļetes dārgākas nekļūs. Pašlaik zināms tikai tas, ka nākamgad pašvaldības dotācija būs krietni mazāka.
Uzņēmums jau brīdinājis - ja tiks piešķirti 45,5 miljoni latu, braukšanas tarifs būs jāpalielina, atsaucoties uz RS budžeta projektu, ziņoja LETA. Iepriekšpārdošanā biļete maksātu 60, bet pie vadītāja - 80 santīmu. Lai saglabātu pašreizējo tarifu, RS nepieciešami 52,9 miljoni latu jeb par 7,4 miljoniem latu vairāk, nekā piedāvā dome un par 1,5 miljoniem vairāk, nekā būs šajā gadā. «RS mērķis nekādā gadījumā nav pacelt tarifu,» uzsver I.Bērziņa, taču viņas teiktais, ka sabiedriskā transporta izdevumu segšanai avoti ir ieņēmumi no biļetēm un dotācija, lielu izvēli neatstāj.
Viņa skaidro, ka RS iespējamās izmaksas samazinājusi jau šogad un pašlaik uzņēmums strādā ar budžeta deficītu. Retāk kursē sabiedriskais transports, apturēti vairāki investīciju projekti, atbrīvoti darbinieki un samazinātas algas: valdei, kas saņēma 5400-6000 latu mēnesī, atalgojums ir uz pusi mazāks, bet administrācijai - vidēji par 15%, transporta pakalpojuma nodrošināšanā strādājošajiem - par 10%. I.Bērziņa informē, ka nākamgad darba samaksas pozīcijā cietīs visnopietnāk - vēl par 20%.
RS skaidro, ka lielākas dotācijas prasītas augošo izmaksu dēļ. Nākamgad vairāk naudas nepieciešams, jo valsts vairs nefinansēs atlaides, kam šogad deva pat septiņus miljonus. Krītas arī pasažieru skaits. RS izmaksas aptuveni par trim miljoniem palielināja arī domnieki, pirms vēlēšanām piešķirot atlaides pensionāriem, tagad pašvaldība sola atlaides skolotājiem, šim nolūkam nepieciešami 296 856 lati.
I.Bērziņa atzīmē, ja šogad nebūtu atlaisti 600 konduktori un ieviesta elektroniskā norēķinu sistēma, izdevumi būtu par 1,2 miljoniem lielāki.
Jāizvērtē iespējas
Ekonomists Uldis Osis norāda, ka izmaiņas tarifā cieši saistītas ar modernizēšanas tempiem: «Ja pilsēta vēlas modernu sabiedrisko transportu, tad tās ir ievērojamas investīcijas, tādēļ izmaksas pieaug.»
U.Oša pārstāvētais uzņēmums Konsorts pēc RS pasūtījuma 2007.gadā veica pētījumu par sabiedriskā transporta attīstības un tarifu politiku. Tajā aprēķināts, ka, saglabājot tarifu pašreizējā līmenī, pašvaldības dotācija ar katru gadu strauji pieaugs un 2020.gadā tās apjoms varētu palielināties līdz 257 miljoniem latu. Ceļot biļešu cenu, šie maksājumi izlīdzinātos.
Pētījuma autori piedāvāja RS atšķirīgus attīstības scenārijus, no kuriem lēnākais paredzēja, ka pašvaldības investīcijas ir samērā nelielas, arī pakalpojuma cenas kāpj pakāpeniski, savukārt paātrinātais vismaz tuvākajos gados prasīja ievērojamas investīcijas, kas ļautu ātrāk ieviest zemās grīdas tramvaju un park&ride autostāvvietu sistēmu. Ar šo modeli biļešu cenas varētu kāpt līdz 99 santīmiem.
«Ieteicām straujāko modeli, jo tas ilgtermiņā ir izdevīgāks,» skaidro ekonomists. Tomēr ekonomiskā lejupslīde ieviesa korekcijas aprēķinos un, pēc U.Oša domām, investīciju un tarifu politika būtu jāanalizē no jauna. «Piemēram, ja tagad neatliek zemās grīdas tramvaja projektu, skaidrs, ka tarifi turpinās pieaugt. Otrs variants ir atlikt, ja redzam, ka biļešu cenas ir augstas un cilvēki nevar maksāt. Jāveic aprēķini, bet tā ir politiska izsķiršanās domei,» saka U.Osis.
RS nevēlas zemās grīdas tramvaja projektu apturēt, jo līgums par to ražošanu jau ir noslēgts, bet lauzt līgumu būtu dārgi. Pirmais tramvajs Rīgā būs pavasarī. RS ir arī citas kredītsaistības aptuveni par 17 miljoniem latu, piemēram, par jaunajiem trolejbusiem.
«RS samazinās braucēju skaits, samazinās ieņēmumi, paceļot biļešu cenas, mēs panāksim pilnīgi pretēju efektu - cilvēki sabiedrisko transportu vairs neizmantos,» pārliecināts domes opozīcijas deputāts Olafs Pulks (JL). Viņaprāt, «milzīga nekaunība» ir runāt par tarifa palielinājumu, tajā pašā laikā palielinot administrāciju. N.Ušakovs aizstāv uzņēmumu, sakot, ka algu un štatu samazināšanā daudz ir izdarīts. Viņš kā būtisku problēmu uzskata to, ka rīdziniekiem jāuztur sabiedriskais transports, ko izmanto arī Pierīgā dzīvojošie. «Mēs nekādā gadījumā nevaram prasīt nerīdziniekiem maksāt vairāk vai piedāvāt rīdziniekiem maksāt mazāk, tā būtu nepieļaujama diskriminācija, bet nodokļi ir jāpārdala - pa 50% tajā vietā, kur cilvēks strādā, pa 50%, kur viņš dzīvo,» saka N.Ušakovs. Šādas izmaiņas viņš grib ieviest, runājot ar pārējām partijām.