10% tirgus
Privātās preču zīmes (PPZ) jeb private label produkti, kas veikalos tiek pārdoti nevis ar ražotājam, bet tirgotājam piederošu zīmolu, Latvijā aizņem ap 10% tirgus, liecina tirgotāju aplēses. To daļa aug, jo tie parasti ir lētāki par vidējo cenu līmeni, tāpēc pircēju vidū krīzes laikā kļūst arvien iecienītāki. Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš skaidro, ka šie produkti var būt lētāki, jo to cenā vispār nav iekļauti vai ir minimāli mārketinga izdevumi. Turklāt ražotājam PPZ nozīmē ilgtermiņa un lielus pasūtījumus, kas arī pazemina to cenu.
Rimi veikalos PPZ klāsts gada laikā ir dubultojies. Vienu no lielākajiem popularitātes pieauguma rādītājiem demonstrējuši piena produkti, kas gada laikā pirkti par 100% vairāk, stāsta Rimi Latvia vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere. Piens, ūdens un daži citi Rimi produkti tiek ražoti Latvijā, taču lielākā daļa - ievesta no ārzemēm, saka D.Valnere.
Maxima savus PPZ ražotājus izvēlas reizi gadā gan no vietējiem, gan ārzemniekiem, un I.Andiņš atzīst, ka iepriekš ražotāji vairāk vēlējušies pelnīt ar saviem zīmoliem, savukārt tagad interese par PPZ preču ražošanu pieaug. SIA Lango, kas ražo sviestmaizes, pankūkas un salātus ar dažādu tirgotāju zīmoliem Latvijas un Lietuvas tirgū, to dara, lai izmantotu brīvās ražošanas jaudas un palielinātu apgrozījumu, stāsta SIA Lango valdes priekšsēdētājs Andrejs Fraimanis.
Palīdz izķepuroties
SEB bankas galvenais ekonomists Andris Vilks vērtē, ka ražotājam PPZ ir nevis peļņas avots, bet «veids, kā izķepuroties» sarežģītā situācijā. Savukārt tirgotājam tas palīdz glābt krītošo pieprasījumu ar lētāku piedāvājumu.
Kā negatīvu parādību, kas raksturīga PPZ, A.Vilks min to, ka tas parasti nozīmē arī importa pieaugumu, bet pircējam - nekonkrēto apzīmējumu «Ražots ES». I.Andiņš saka - pircēji PPZ produktu ražotāju visbiežāk nepamana un neuzskata par svarīgu salīdzinājumā ar cenas un kvalitātes attiecību.
Pēc dažādām aplēsēm, Eiropas valstīs PPZ produktu tirgus daļa ir ap 25-40%. Taču A.Vilks iebilst, ka vidējais Eiropas līmenis Latvijā tik drīz netiks sasniegts, jo PPZ prasa augstu kooperācijas līmeni, ražotāja un tirgotāja kompromisus, kas Latvijas biznesa videi neesot raksturīgi.