Evas Narunovskas* IT uzņēmuma pakalpojumu cenu galvenokārt nosaka darbaspēka izmaksas, kuras ir atkarīgas no uzdevuma sarežģītības. Pārējo izdevumu īpatsvars ir neliels un paredzams - telpu un servera vietas noma, kā arī citi ar biroja darbību saistīti izdevumi, piemēram, papīrs printerim vai maksa par elektrību.
Cenā jāierēķina riski
«Mūsu cenas aug,» stāsta IT Sapiens īpašniece, kura joprojām meklē pieredzējušus programmētājus pastāvīgam darbam. «Iesākumā centāmies galvenokārt konkurēt ar cenu. Jaunam uzņēmumam tas ir viens no vienkāršākajiem veidiem, kā piesaistīt uzmanību un iegūt klientus. Es pat teiktu, dažreiz pašā sākumā jābūt gatavam strādāt pat pilnīgi par velti, jo var gadīties salaist kaut ko dēlī un, lai nezaudētu savu labo vārdu un klientu, dot lielu atlaidi, un labot visu bez maksas.» Šobrīd Evas uzņēmumam niķīgā bērna fāze ir pagātnē un tas var atļauties prasīt vairāk, sniedzot pretī atbilstošu kvalitāti. «Programmēšana tomēr ir viena no Mērfija ietekmes zinātnēm, un šeit darbojas likums - ja kaut kas var noiet greizi, tā arī notiks. Sevišķi tas attiecas uz jaunradītiem risinājumiem, kas tiek būvēti īpaši klienta vajadzībai. Tāpēc cenā jāiekļauj arī procents potenciālo problēmu novēršanai, lai pēc tam nav jālūdz klientam papildu piemaksas. Savukārt, ja viss ir kārtībā, šo pārmaksu iespējams izmantot kaut vai klientu lojalitātes veicināšanai, piemēram, uzaicinot viņus pusdienās uz firmas rēķina.» Eva stāsta, ka cenas tiek rēķinātas ļoti individuāli. Esošo risinājumu pielāgošana ir lētāka, bet jaunu risinājumu un programmatūras moduļu radīšana - dārgāka.
Skaita kvadrātmetrus
Sandis Tutins no Rēzeknes mazgāšanas uzņēmuma tutinelli pakalpojumu cenas rēķina galvā. «Man svarīgākais ir zināt pakalpojuma apjomu - cik m2 logu, fasādes vai jumta ir jāmazgā. Piemēram, logu mazgāšana maksā Ls 0,70 par m2. Pieaugot apjomam, cena mazinās. Cenā iekļauts darbs, tīrīšanas reaģents, arī degviela. Ja pakalpojuma apjoms nav liels, cenšos to paveikt vienā reizē ar citiem, tas optimizē transporta izdevumus.»
Raugās uz konkurentiem
Ingas Mundas pasniegto angļu valodas kursu cenu nosaka konkurentu izcenojumi. «Konkurence Jelgavā varbūt nav pārāk liela, tomēr es cenšos turēt vidējo cenu līmeni. Dempingot man nav pārāk lielas jēgas, jo grupu nodarbības šobrīd ir pilnībā nokomplektētas. Drīzāk es domāju par cenas celšanu privātajām nodarbībām, kas šobrīd ir Ls 10 par stundu. Grupas nodarbība maksā Ls 40 mēnesī, tādēļ daudzi cilvēki izvēlas pāriet uz privātajām, jo, ja tās apmeklē reizi nedēļā, tad izmaksas ir ļoti līdzīgas. Šiem pakalpojumiem nevajadzētu savā starpā konkurēt, bet šobrīd tas tā notiek.» Bez pasniedzēju atalgojuma, kas ir fiksēts par katru nodarbību, pārējie Ingas izdevumi ir telpu īre un grāmatvedības pakalpojumi. «Šobrīd no nodarbību naudas tiek atdots arī lomu spēļu izstrādei ņemtais kredīts. Pagaidām to tirdzniecības apgrozījums nav tik liels, lai segtu aizdevuma atmaksu. Tomēr kredīts bija neliels un problēmu nav,» saka Inga.
Uz konkurentu piedāvājumu, nosakot savas cenas, raugās arī elektrisko velosipēdu tirgotājs Romāns Ruzins: «Cenšos piedāvāt tirgū labāko cenu. Mani velosipēdi cenas ziņā ir paši pieejamākie, ja mēs runājam par pirmreizējo tirgu. Cilvēkiem vajadzīgs lēts un ekonomisks pārvietošanās līdzeklis.»
Miljons pozīciju bizness
Restorāna Kotai darbības izmaksu un cenu aprēķins ir pats sarežģītākais. Te ir gan lielākā telpu nomas maksa, gan lielākais darbinieku skaits, gan arī komplicētais ēdienu ražošanas process. Uzņēmuma dibinātājs Gints Zīverts ir smalki aprēķinājis, cik gramu rīsu, vistas un garneļu ir katrā porcijā. Tomēr ēdiena cenu veido arī telpu noma, elektrības izmaksas un pat tādi sīkumi kā salvetes, trauku mazgājamais līdzeklis, nerunājot par regulārajiem fiksētajiem izdevumiem - mūzikas atskaņošanas licencēm, interneta un apsardzes abonēšanas maksu, skatlogu tīrīšanu, kafijas aparāta nomu. «Šobrīd esmu atradis īsto ēdiena cenas un kvalitātes attiecību. Protams, būtu liels kārdinājums dārgo taizemiešu garšvielu vietā izmantot vietējos analogus, tomēr tas ir pilnīgi izslēgts, jo cietīs kvalitāte. Cenu pēc pirmajiem darbības mēnešiem nedaudz pacēlām, jo nespējām tikt galā ar apmeklējumu. Piemetām klāt vidēji ap 20 santīmiem, un pīķa stundas kļuva mierīgākas. Tagad atkal jāizdomā, kā piepildīt restorānu tukšajās stundās, lai nebūtu dīkstāves,» klāsta Gints.
*Šonedēļ Diena.lv no visām piecām nominācijām visvairāk balsu nominācijā Perspektīvākais starts