Akcijas Uzzini, vai esi gatavs ziemai! laikā Drošas braukšanas skolas (DBS) eksperti kopā ar sadarbības partneriem, veicot bezmaksas auto pārbaudes, pārliecinājušies, ka vadītāji vilcinās ar sagatavošanos ziemai. Lai gan no 1. decembra visiem auto jābūt aprīkotiem ar ziemas sezonai paredzētām riepām, pagaidām to veikuši tikai 65% DBS pārbaudīto autovadītāju. Lai atgādinātu par nepieciešamajiem sagatavošanās darbiem, iestājoties vēsākam laikam un paaugstinoties bīstamībai uz ceļiem, DBS eksperti akcijas laikā pārbaudīja gandrīz 1000 automobiļu. Akcijas ietvaros četrās Latvijas Statoil DUS un pie Maxima veikaliem eksperti veica nodiluma un dziļuma mērījumus riepu protektoriem, kā arī pārbaudīja auto lampu darbību un vajadzības gadījumā veica nepieciešamās korekcijas. «Vērtējot kopējo situāciju, var secināt, ka autovadītāji silto, tomēr mainīgo laikapstākļu dēļ nesteidzas ar kārtīgu sagatavošanos ziemai. Katram trešajam auto bija nepieciešams koriģēt gaismas, vairākām automašīnām - regulēt spiedienu riepās, savukārt trešdaļai auto vēl bija vasaras riepas,» komentē Artūrs Priednieks, DBS eksperts. «Autovadītājiem jāatceras, ka šim novembrim raksturīgie laikapstākļi - zema gaisa temperatūra no rītiem un naktīs, migla, neregulāri nokrišņi - ir īpaši bīstami nesagatavotam šoferim.»
Protektora dziļums - neapmierinošs
«Vidējais vasaras riepu protektoru dziļums automašīnām, kas veica pārbaudes, ir normas robežās, tomēr ziemas riepu stāvoklis kopumā nav apmierinošs. Lai gan, pēc noteikumiem, ziemas riepu protektoru dziļums nedrīkst būt mazāks par 4 mm, mūsu pārbaudītajām automašīnām tas bija tikai vidēji 5,74 mm jeb tikai par 1,74 mm lielāks par minimālo,» norādījis Goodyear pārstāvis Gints Jegurs. Paralēli auto pārbaudēm aptuveni 150 autovadītāju bez maksas veica arī Psiholoģijas pētniecības institūta sagatavoto Vīnes testu, lai noteiktu reakcijas ātrumu, uzmanības noturību un gatavību ekstremālām situācijām. Rezultātus pētnieciskā institūta direktore asoc. prof. D. Voita kopumā vērtē pozitīvi un norāda, ka vidējais reakcijas ātrums šoferiem esot bijis normas robežās jeb 0,81 sekunde, tomēr katrs trešais autovadītājs stresa situācijās nespējis kontrolēt sevi un ļāvies emocijām. Turklāt gandrīz 10% autovadītāju konstatēts palēnināts reakcijas ātrums un uzmanības noturības trūkums stresa situācijās. Tomēr jāņem vērā, ka akcijas rezultāti apkopoti, balstoties uz brīvprātīgi iesaistītiem autovadītājiem, un reālā gatavība ziemai var būt gan labāka, gan, gluži pretēji, sliktāka. Piemēram, ziemas riepu maiņas atlikšana līdz pirmajam sniegam Latvijā ir visai izplatīta parādība. 5