Sedzot iztrūkumu no uzņēmuma rezervēm, cietēji būšot uzņēmuma darbinieki vai pasažieri, vai arī abi divi. _RS_ gan liek noprast, ka nepiedāvās celt biļešu cenu. «Izmaksu optimizācijas jautājums ir krietni prioritārāks nekā plāni par tarifa izmaiņām,» saka _RS_ preses sekretāre Iluta Bērziņa.
Otrdien ar RS finanšu rādītājiem plāno iepazīsies jaunās domes deputāti. Pārvadātāja ieņēmumi šajā gadā plānoti 98 miljonu latu, ierēķinot pašvaldības dotāciju, kas ir vairāk nekā puse no summas un ir lielāka nekā pērn. Savukārt paredzamie tēriņi RS ir 110 miljoni latu. Jau gada sākumā uzņēmums budžetu sastādīja ar piecu miljonu deficītu, skaidrojot, ka tam palielinājušies izdevumi PVN likmes kāpuma un citu saistību dēļ. Piemēram, lielāko daļu no kredītu maksājumiem veido pārskaitījumi par jaunajiem trolejbusiem 13,6 miljonu apmērā. Viena no lielākajām pozīcijām ir 5,9 miljonu maksājums RS meitasuzņēmumam SIA Rīgas karte par e-biļetes ieviešanu un apsaimniekošanu. Tas gan ir par 1,2 miljoniem mazāk, nekā izmaksātu konduktoru algošana.
Sākotnēji plānotais piecu miljonu iztrūkums pārsniedza 12 miljonus tad, kad domnieki pirms vēlēšanām nolēma piešķirt nebijušas atlaides pensionāriem un valsts atteicās līdzfinansēt daļu no pārvadātāja zaudējumiem.
RS vēl nevar atbildēt, kā iztrūkumu dzēsīs, taču uzskaita pozīcijas, uz kurām nevarot taupīt. Piemēram, ieguldījumi infrastruktūrā jau esot samazināti līdz minimumam. Visai ierobežotas arī ir iespējas taupīt uz izdevumiem, kas saistīti ar transporta sistēmas apkalpošanu, - elektrību, degvielu, nodokļiem u.c. «Viss maksā tik, cik tas maksā, un tas ir mīts, ka cenas ir dramatiski kritušās,» norāda I.Bērziņa.
Tādēļ gandrīz vienīgais veids, kā RS var ietaupīt, ir vēl vairāk samazināt iedzīvotājiem sniegtā pakalpojuma apjomu un atalgojumu darbiniekiem, kas šobrīd veido pusi no visiem izdevumiem. Valdei, kas vēl pērn saņēma 5400-6000 latu mēnesī, atalgojums jau ir samazināts uz pusi, bet pārējai administrācijai - vidēji par 15%, transporta pakalpojuma nodrošināšanā strādājošajiem - par 10%. Piemēram, šoferi RS par pilnu slodzi saņem 755 latu mēnešalgu pirms nodokļu nomaksas. Štati RS pamatā samazināti tikai uz 600 konduktoru rēķina, kas zaudēja darbu, ieviešot e-biļeti. Domē neoficiāli izskanējis, ka bez vēl viena algu samazinājuma RS neiztiks.
«Pēc pieredzes zinu, ja viņiem nedod lielāku dotāciju, tad viņi ķeras klāt draudiem par braukšanas maksas paaugstināšanu,» saka opozīcijas deputāts Olafs Pulks (JL). Ja domes koalīcija piekāpsies, tad «skolu saglabāšanai un citiem solījumiem» nauda neatliks.
Satiksmes un transporta lietu komitejas vadītājs Nikolajs Zaharovs (SC) nevarēja paskaidrot, kā pašvaldība rīkosies, vien norādīja, ka jautājumu par dotācijas un RS sniegto pakalpojumu apjomu, kā arī biļešu cenām skatīs reizē ar pilsētas budžeta grozījumiem.