Konkursa rezultātu pārsūdzības ir ierasta prakse, un tieši tā noticis arī šoreiz - Valsts SIA Autotransporta direkcijas (ATD) konkurss par tiesību piešķiršanu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai ar autobusiem reģionālā starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla trīs daļās ir apstrīdēts, un Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) sūdzības izskatīs tikai 21. janvārī. Līdz ar to pateikt precīzu datumu, kad maršrutus pārņems konkursa uzvarētāji, ATD neuzņemas.
Tas, ka konkurence par tiesībām pārvadāt pasažierus ir ļoti asa, ir saprotams - uzvarētāji noslēgs līgumus līdz 2020. gada 31. decembrim, arī summas ir gana lielas, lai par tām būtu vērts pacīnīties. Jūrmalas virziena maršrutu līguma summa ir 7,8 miljoni eiro, Ogres virziena maršrutiem līgumu slēgs par 6,18 miljoniem eiro, savukārt Bauskas virziena maršrutu apkalpošanas summa ir 9,36 miljoni eiro.
Šoreiz uzvarējušas pārvadātāju apvienības, turklāt visās trijās iesaistītas a/s Nordeka un a/s Liepājas autobusu parks, bet katrā virzienā piesaistīti arī citi pārvadātāji - lielākoties vietējās firmas. Piemēram, Bauskas virzienā pārvadātāju apvienībā iesaistīts arī vietējais uzņēmums SIA AIPS, kas iepriekšējā konkursā zaudēja. Uzņēmuma vadītājs Uldis Kolužs Dienai pauda pārliecību, ka sūdzību noraidīšanas gadījumā pārvadājumus iespējams pārņemt jau no 1. februāra. «Tieši šobrīd risinu jautājumu, kuri šoferi brauks pakaļ trim jaunajiem autobusiem, ko esam nopirkuši. Autobusi būs ar konkursa prasībām atbilstošām ērtībām,» sola U. Kolužs. Tikmēr ATD pārstāvis Egons Ālers Dienai saka, ka nevar nosaukt precīzu datumu, kad konkursa uzvarētāji, ja rezultātus apstiprinās IUB, sāks pārvadājumus: «Kad bija iepriekšējais konkurss, ko IUB apturēja, bija sūdzības gan no uzvarētājiem, gan zaudētājiem, un viena no tām bija par nepietiekamo laiku, lai sagatavotos. Tagad sagatavošanās periods ir pagarināts līdz pusgadam. Ja konkursa uzvarētāji, kad rezultāti būs apstiprināti, var startēt uzreiz, viņi to drīkstēs darīt, bet, ja pieprasīs sagatavošanās laiku, mums tāds būs jādod.» Šajā gadījumā pārejas periodā maršrutus apkalpos līdzšinējie pārvadātāji.
Visās trijās konkursa daļās rezultātus apstrīdējusi SIA Sabiedriskais autobuss, kas izslēgta no dalības konkursā. Jūrmalas virzienā rezultātu apstrīdējis arī uzņēmums Jūrmala-SV. SIA Sabiedriskais autobuss pārstāve Lāsma Zemīte Dienai apstiprināja, ka galvenais iemesls rezultātu apstrīdēšanai ir konkursa komisijas lēmums noraidīt šī uzņēmuma piedāvājumu nepamatoti zemās cenas dēļ. Uzņēmums esot bijis gatavs nodrošināt pārvadājumus visos trijos virzienos. Līdz šim gan par šī uzņēmuma nodrošinātajiem pārvadājumiem dzirdētas daudzas sūdzības - gan par veciem, neērtiem autobusiem, gan pasažieriem neizsniegtām biļetēm.
U. Kolužam šķiet, ka ATD būtu lietderīgāk turpmāk reģionu tīklu, uz kuru izsludina konkursu, dalīt sīkākās lotēs - nevis trīs daļās kā šobrīd, bet apmēram desmit. Tad nerastos nepieciešamība veidot vairāku uzņēmumu apvienības kā šobrīd. E. Ālers šādu ideju noraida, sakot, ka lielas lotes nodrošina pārvadājumu kvalitātes celšanu. «Mazam pārvadātājam ir krietni mazākas iespējas nodrošināt tās klases tehniku, kas būtu vēlama, turklāt konkurss vairākās lotēs prasītu papildu administratīvās izmaksas,» argumentē E. Ālers.