Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 12. novembris
Kaija, Kornēlija

Valdību kaujas gāzes laukos vēl priekšā

Lai gan Ekonomikas ministrijas (EM) pārstāvji teic, ka «nekas nav beidzies» un starpvaldību sarunas par Eiropas Savienības (ES) finansētā reģionālā sašķidrinātā gāzes termināļa vietas izvēli vēl tikai sekos, Somijas gāzes kompānija Gasum Oy ir apņēmības pilna šo termināli būvēt savas valsts dienvidos. Tāpēc SIA Itera Latvija prezidenta Jura Savicka skarbie vārdi, ka «kauju esam zaudējuši», jo somi mācējuši pastāvēt par savām interesēm Briseles koridoros un «apspēlējuši visus», izklausās ticami.

Latvija būtu piemērota

Lēmums par termināļa vietu būtu jāpieņem laikus, uzskata EM pārstāvji. Nav zināms, vai tas izdosies, taču Latvija esot atvērta sarunām ar kaimiņvalstīm un aicinājusi pārējo reģiona valstu pārstāvjus vēlreiz rūpīgi izvērtēt visas termināļa vietas, to galvenās priekšrocības un trūkumus.

Izmaksas būtiski ietekmēs tas, kurā valstī terminālis tiks celts, tomēr, tā kā terminālis plānots kā reģionāla mēroga projekts, visas tā izmaksas tiks dalītas starp dalībvalstīm, norāda EM pārstāve Elita Rubesa-Voravko, piebilstot, ka atbilstoši Eiropas Komisijas (EK) pasūtītajam pētījumam vispiemērotākā vieta terminālim būtu Igaunija vai Somija un kā galvenā priekšrocība minēta termināļa nozīme dabasgāzes apgādes drošības paaugstināšanai. Šādi argumenti izteikti tāpēc, ka Igaunijas apgādes drošības rādītāji ir nepietiekami, tādējādi, ja termināli celtu Igaunijā vai Somijā, no kuras dabasgāzi pārējam reģionam var piegādāt tikai caur Igauniju, būtu nepieciešams modernizēt un attīstīt Igaunijas dabasgāzes apgādes sistēmu.

EM uzsver, ka Latvijas priekšrocības termināļa izbūvei publiski paustas jau kopš termināļa idejas rašanās brīža, uzsverot to, ka Latvija vēsturiski izveidota kā reģiona dabasgāzes apgādes centrs, jo tai ir vienīgā reģiona dabasgāzes pazemes krātuve, no kuras dabasgāze visam reģionam tiek piegādāta jau šobrīd. Ja tiktu izmantotas šīs priekšrocības, termināļa izbūves izmaksas varētu ievērojami samazināt.

Izmaksas dalīs

Lūgta komentēt potenciālās projekta izmaksas, E. Rubesa saka, ka tās katrai valstij varētu atšķirties atkarībā no nepieciešamajiem gāzes infrastruktūras attīstības pasākumiem termināļa darbības nodrošināšanai, tomēr plānots, ka tās tiks maksimāli izlīdzinātas starp visām dalībvalstīm, jo terminālis došot vienādu ieguldījumu visu reģiona valstu dabasgāzes atvēršanā un labvēlīgākas cenu politikas veicināšanā.

Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts uzsver, ka EK uzaicināto konsultantu veiktā pētījuma secinājumi ir rekomendējoši un neparedz saistības nevienai no projektā potenciāli iesaistītajām valstīm, tāpēc sarunas starp valdību amatpersonām turpināšoties. Viņš aicinājis EK enerģētikas komisāru sasaukt visu Baltijas valstu par enerģētiku atbildīgo ministru sanāksmi, lai sāktu konstruktīvas politiskās konsultācijas par pētījumu. «Tieši turpmākās starpvaldību sarunas kalpos par pamatu reģionālā projekta turpmākajā virzībā un piemērotākās atrašanās vietas izvēlē,» domā D. Pavļuts.

Somi nekavējas

Gasum Oy viceprezidents Ari Suomilammi Dienai uzsver, ka plānots būvēt apjomīgu sašķidrinātās gāzes termināli Somijā un pašlaik tiek vērtētas divas vietas: Inko un Tolkinena, kas atrodas Porvo pilsētas tuvumā, Somijas dienvidaustrumos. Galavārds par vietas izvēli varētu būt zināms pēc ietekmes uz vidi vērtējuma, ko pabeigs šovasar. A. Suomilammi komentē, ka gāzes tirgus Somijā ir lielāks, ja salīdzina ar Latvijas tirgu, un tā esot stiprā puse, ja vērtē, kurā no valstīm izvietot termināli. Viņa kolēģis - Gasum Oy projektu direktors Sepo Nurminens, norāda, ka dabasgāzes tirgus Somijā ir aptuveni četri miljardi kubikmetru gadā, kas ir gandrīz divreiz vairāk nekā Latvijā un Igaunijā, kopā ņemot.

A. Suomilammi piebilst, ka ES ir mērķis izbeigt «enerģijas salu» izolāciju, tas nozīmē, ka Somijā jābūt alternatīvam avotam gāzes piegādei. Viņš prognozē, ka lēmums par investīcijām gaidāms nākamā gada beigās. Pērn aprīlī Gasum Oy vēstīja, ka investīcijas terminālī lēšamas 200-400 miljonu eiro (138-276 miljoni latu) apmērā. Vaicāti par termiņiem, Gasum Oy pārstāvji atbild - plānots, ka «pirmā gāze būs» 2019. gadā. S. Nurminens arī piebilda - pat ja sašķidrinātās gāzes terminālis atradīsies Somijā, šī valsts redz sadarbību ar Latviju «kā interesantu iespēju», turklāt Inčukalna pazemes gāzes krātuves izmantošana joprojām ir nozīmīga.

Ja jaunais terminālis paredzēts kā reģionāla mēroga būve, tad, no tehniskā viedokļa, atrašanās iespējami tuvāk Inčukalna krātuvei būtu «tehniski un praktiski objektīvi labākais risinājums», saka a/s Latvijas Gāze pārstāvis Vinsents Makaris, lai gan arī viņš atzīst, ka lielas atšķirības, kur termināls atrodas, neesot.

Zaudēts mačs

Kaismīgajās debatēs par gāzes termināļa būvniecības vietu arī izskanējušas bažas par prasmi pārstāvēt mūsu valsts intereses starptautiskajā arēnā.

Somiem esot izdevies apspēlēt visus, jo viņi protot pragmatiski pastāvēt par savām ekonomiskajām interesēm, somi tās liekot pirmajā vietā un neļaujot politikai ietekmēt plānus ekonomikā. «Mēs diemžēl esam šo kauju zaudējuši, savas intereses neaizstāvam pietiekami agresīvi,» skarbs izteikumos ir J. Savickis, piebilstot, ka viņš var «tikai apsveikt somus ar gudru lēmumu».

Līdzīgās domās ir arī bijušais ekonomikas ministrs Artis Kampars: «Spriežot pēc tā, kur esam šobrīd, esam diezgan vāji nolobējuši savas intereses,» jo šobrīd redzams, ka «daudz lietu karājas gaisā», rezultātā nav sadarbības ne Visaginas atomelektrostacijas, ne gāzes termināļa jautājumā. Viņaprāt, Baltijas valstu sadarbība šāda mēroga projektos pierādītu, ka varam «spēlēt lielākā laukumā, nevis tikai šauru interešu virzienā».

Alternatīva dabasgāzes piegādātāja ienākšana Latvijā radīs konkurenci esošajam piegādātājam, saka E. Rubesa-Voravko, skaidrojot, ka konkurence tirgū nodrošinās pamatotu dabasgāzes cenu, kā arī mazinās apgādes drošuma riskus, tāpēc dabasgāzes piegāžu diversifikācija ir ieguvums Latvijas dabasgāzes lietotājiem, taču ar nosacījumu, ka diversifikācija ir ekonomiski efektīva.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vienotībai priekšā riskantas izspēles

Par scenārijiem, kā varētu attīstīties koalīcijas partneru attiecības, un dažādiem ministru sastāva restartēšanas modeļiem, kas varētu novest pie koalīcijas paplašināšanas vai valdības krišanas,...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?