23 gadus vecā salona īpašniece bija viena no tiem pagājušā gada konkursa uzvarētājiem, kas saņēma 1000 latu lielu naudas balvu un garantētu mentora konsultanta palīdzību sava biznesa sākšanai. «Domas, ja tām ļoti tic, īstenojas. Es ticēju, ka manas idejas realizēsies, un nu tas ir noticis,» tā par sava biznesa sākšanu saka Šrādere.
Līdztekus uzņēmējdarbībai jauniete studē kultūras vadību Ekonomikas un kultūras augstskolā un pašlaik raksta bakalaura darbu par tēmu Sabiedrisko attiecību metožu pielietošana Verdant Eco Spa atpazīstamības nodrošināšanai.
«Ja jāraksta, tad kaut ko saistībā ar biznesu - ko tādu, kas var nest kādu praktisku labumu, citādi nevar,» konstatē Dace. Laiku rakstīšanai gan esot atlicināt ļoti grūti - to visu aizņem darbs salonā.
Ideja auklēta ilgi
Skolas laikā Dace saslimusi ar atopisko dermatītu. Lai tiktu galā ar slimību, esot izmēģinātas daudzas un dažādas metodes, bet pozitīvi rezultāti nav nākuši. Līdz beidzot viņa terapijā sākusi izmantot dabiskos uztura bagātinātājus. Tai pašā laikā pilnībā pāriets uz ekoloģiskās kosmētikas lietošanu.
Palēnām sāka rasties ideja, ka dabisko dzīvesveidu un ekoloģisko kosmētiku nenāktu par sliktu popularizēt un piedāvāt arī citiem. Ar laiku nākusi skaidrība, kā to darīt - vai nu pašai kļūt par kosmetoloģi vai frizieri, vai arī attīstīt to kā savu biznesu.
«Vienā brīdī es attapu, ka Rīgā īsti nav nevienas vietas, kur vienviet tiktu piedāvāti ar ekoloģisko kosmētiku strādājošu skaistumkopšanas speciālistu pakalpojumi - kur matus var nokrāsot ar pēc iespējas dabiskām krāsām un nagus nolakot ar laku, kurā nav nevajadzīgu toksisku vielu, vai arī saņemt masāžu, kur masieris lieto dabisku ķermeņa eļļu bez sintētiskiem piejaukumiem. Turklāt, ja arī kaut kur pie mums strādāja ar ekokosmētikas produktiem, cenas uzreiz bija ui, ui, ui,» klāsta jaunā uzņēmēja.
Sapratu, stāsta salona īpašniece, ka vieta, kur par pieņemamu cenu varētu saņemt pakalpojumus tie, kuriem ir bijušas līdzīgas problēmas, kā savulaik bija man, vai arī cilvēki, kuriem ir tuva ekoloģiska skaistumkopšana un ekoloģiskais dzīvesveids, vēl ir jārada.
Pēc idejas nāca dalība Hipotēku bankas Starta programmā. Šī programma piedāvā kompleksu atbalstu biznesa uzsācējiem un jaundibinātajiem komersantiem, t. i., konsultācijas, apmācības un finansējumu aizdevumu un grantu veidā sava biznesa sākšanai.
Jāpiebilst, ka aptuveni piektdaļa šīs programmas dalībnieku ir jauni cilvēki vecumā no 24 gadiem un nedaudz virs 40% no to kopskaita ir rīdzinieki.
Palīdzīgas rokas
Bez palīgiem te nekas nebūtu tapis, konstatē Dace. Vispirms jau ļoti ātrā tempā tika izremontētas un iekārtotas salona telpas, kas atrodas agrākās bankas filiāles vietā. Par to viņa saka paldies tēvam, kas pēc profesijas ir būvinženieris un viņas ideju sākt savu biznesu atbalstījis jau no paša sākuma.
Otrs atbalstītājs, bez kura palīdzības diez vai bizness tik ātri būtu kustējis uz priekšu, ir māsa. Vecākā māsa Ilze Daci ne tikai iedrošinājusi un palīdzējusi ar padomu, sākot idejas realizāciju, bet arī līdzējusi kārtot grāmatvedības lietas, par kurām jaunietei pirms biznesa sākšanas esot bijis diezgan miglains priekšstats.
Eksaktā joma man jau vidusskolā bija kas nesaprotams, bet māsa tajā jūtas kā zivs ūdenī - šajā ziņā mēs esam gluži pretējas, stāsta Dace.
Jaunā uzņēmēja mācījusies arī Starta programmas piedāvātajos bezmaksas grāmatvedības un saimnieciskās darbības uzskaites un nodokļu apmācības kursos. Tas gan esot devis priekšstatu par nodokļiem un grāmatvedību, bet ne pieredzi, kas māsai, kura pēc izglītības ir finansiste, klāsta uzņēmēja.
Banka dod pārliecību
Tas, ka apkārt tev ir tavi tuvākie cilvēki un draugi, kas saka, ka tava ideja ir ļoti laba un tev viss izdosies, ir brīnišķīgi, taču viņu vērtējums ne vienmēr būs objektīvs, tādēļ bankas darbinieku, kas uz plānoto skatās ar vēsu prātu, padoms ir ļoti vietā, konstatē Dace.
Piemēram, sākotnēji salona atrašanās vieta bija iecerēta pavisam citā pilsētas daļā, taču bankas speciālisti iebilduši, sakot, ka izvēlētā vieta nav gana izdevīga - ar nepietiekamu cilvēku plūsmu - un salonam vieta jāmeklē tuvāk pilsētas centram. Rezultātā tika izvēlēta pašreizējā salona atrašanās vieta Vecrīgā.
Uzņēmums strādā nedaudz vairāk kā divus mēnešus, un vasarā pēc salona atvēršanas lielu daļu tā klientūras veidojuši tieši ārzemju tūristi. Katrā ziņā ar tādu tūristu daudzumu, sākot biznesu, Dace nebija rēķinājusies. Līdz ar to jau sākotnēji bankas speciālistu padoms nācis biznesam par svētību.
Bankas atbalsts stiprināja pārliecību, ka iecerētais izdosies. Vērtīgs bijis arī mentoru - mārketingā pieredzējušo Līgas Menģelsones un Ineses Bērs - padoms, secina uzņēmēja.
Dace novērojusi, ka spa salonu apmeklē galvenokārt turīga publika. Iespējams, to nosaka salona atrašanās vieta Vecrīgā, iepretī Daugavai. Taču gaidīti ir visi, saka salona īpašniece, jo viņas vēlme, sākot biznesu, bijusi to padarīt pieejamu pēc iespējas plašākai publikai.
Vajag meistarus ar interesi
Ekoloģiskās skaistumkopšanas attīstīšanai būtiski, lai meistaram pašam būtu radoša interese par šo skaistumkopšanas veidu. Tādēļ labus speciālistus atrast nav bijis viegli.
Meklējot salona darbiniekus, Dacei nācies sastapties ar pieredzes bagātām meistarēm, kas, šķiet, būtu ideālas darbam salonā. Taču, pārrunājot sagaidāmā darba specifiku, atklājies, ka meistares pieradušas strādāt ar zināmu ražotāju produktu loku un ko jaunu un nebijušu izzināt nav ieinteresētas, lai rezultāts būtu pēc iespējas uzskatāmāks.
Strādājot skaistumkopšanas salonā, lielu daļu izejvielu - krēmus, ziedes, skrubjus, maskas u. c. - salona speciālisti izgatavo paši. Tas prasa gana radošu pieeju un spēju parādīt klientiem to, ka radošums ir arī viena no odziņām, kas veicina klientu interesi.