Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Vēriens Lielajai Piektdienai

Man pasūtīja izvērstas formas darbu Klusajai nedēļai. Virziens bija skaidrs. Tās ir semiotiskas pārdomas par Krusta ceļu laikmeta un personības pretstatu griezumā - Kārlis Lācis stāsta par savu simfoniju Krusta ceļš, kuru 3. aprīlī, Lielajā Piektdienā, Rīgā un 4. aprīlī Cēsīs šī darba iniciatora diriģenta Māra Sirmā vadībā pirmatskaņos Latvijas Nacionālais simfoniskais orķestris, Valsts akadēmiskais koris Latvija un solisti - soprāns Jolanta Strikaite un saksofonists Gints Pabērzs.

Koncertā skanēs arī divi Arvo Perta skaņdarbi - 1. simfonija un ticības apliecinājums Credo vokāli simfoniskā vērienā ar klavieru solo. Un te nu loks noslēdzas, jo pie klavierēm būs - Kārlis Lācis.

Atsaucoties Māra Sirmā aicinājumam, Kārlis Lācis izvēlējies vairāk nekā divtūkstoš gadu seno stāstu par Jēzus Kristus ciešanu ceļu. «Paļāvos uz ieteikumu, ka darbs tīrā latviešu valodā tomēr ierobežo atskaņošanas iespējas. Īpaši nelauzīju galvu par latviešu valodu un uzreiz skatījos latīņu valodas virzienā. Es bieži uzticos intuīcijai, it īpaši tekstu izvēlē,» Kārlis Lācis izstāsta, ka simfonijā Krusta ceļš iekļauti Mateja un Lūkas evaņģēlija teksti, daži psalmi un fragments no Vaimanu dziesmām. Izmantoti arī Imanta Ziedoņa dzejoļi un Tēvreize. «Man tas ir punkts, no kura atsperties un veidot savu skatījumu,» atzīst komponists. «Ziedoņa dzeja iegūla mūzikā. Likās, tā šis stāsts kļūst emocionāli tuvāks latvietim. Jo cik gan daudzi šodien saprot latīņu valodu?»

Filma par skarbu

«Simfonija Krusta ceļš ir tik liels skaņdarbs, ka mēģinājumos nogurstam un vairs paši neko daudz nesaprotam. Tā ilgst veselu stundu. Bija jāizstāsta viss ciešanu Krusta ceļš, un sanāca stunda,» Lācis lietišķi izstāsta, sastapts pirms kārtējā mēģinājuma. «Man nav daudz garīgo skaņdarbu. Tos, kas ir, man līdz šim pasūtījis Māris Sirmais.» Vēl tikai pērnruden Sirmā un kora Latvija rīkotajā ikgadējā Starptautiskā Garīgās mūzikas festivāla klausītāji piedzīvoja viņa iepriekšējā garīgā opusa Te Deum pirmatskaņojumu.

Kas iedvesmojis ciešanu tēmas atainojumam no mākslā pieredzētā? «Pēc Māra Sirmā ieteikuma mēģināju skatīties slaveno Mela Gibsona filmu, taču tā ir tik nežēlīga un gara, ka pusi paskatījos un izslēdzu ārā. Likās - to nevar izturēt. Tomēr negribētos tādā izmisumā iedzīt arī klausītājus.»

Pārdzīvojums tomēr būs. «Liels vēriens - milzīgs orķestris un koris - ir viņa stihija. Viņš ir ļoti intensīvs, taču arī melodisks un smalks,» Kārļa Lāča komponista rokrakstu raksturo diriģents Māris Sirmais. «Es teiktu, ka vēl tikai mācos. Arī Arvo Perts savā 1. simfonijā bija spurains, kamēr izauga līdz harmonijai. Pieļauju, ka daudz no tā, kas man tagad liekas, ka tā jādara, ar laiku atkritīs. Ikdienā to neredz, bet, atskatoties pirms desmit gadiem, jābrīnās, kā man nebija kauna kaut ko tādu kādam piedāvāt!»

Privilēģija komponēt

Cik nopietni Kārli Lāci skāris pavērsiens, kas jau daudzus izpildītājmāksliniekus aizvirzījis uz komponista vai diriģenta ceļu? «Mācīties komponēšanu Mūzikas akadēmijā mani iedrošināja komponists profesors Juris Karlsons. Drīz vien sapratu, ka, spēlējot klavieres sešas stundas dienā, es nogurstu un ir grūti koncentrēties. Toties komponējot ieeju tajā pasaulē, un var paiet visa diena - laiks pazūd!» Protams, arī klavieres Kārlis Lācis nav pametis - tāpat kā dažādu koncertprogrammu veidošanu, piemēram, kopā ar Rēziju Kalniņu, Intaru Busuli, un uzstāšanos korporatīvajos pasākumos vai televīzijā.

«Es par to priecājos, jo žanri ir dažādi - varu pārslēgties un tādējādi atpūsties. Arī bez sporta nevaru. Ja trīs dienas neesmu skrējis, fiziski sāku ļoti slikti justies. Flautists Miks Vilsons tikko aizskrēja maratonā no Rīgas līdz Valmierai, bet man pietiek ar desmit kilometriem dažreiz nedēļā un orientēšanās sportu vasarā,» stāsta komponists, kuru bieži slavē par īpašajām darbaspējām. Viņam tikko pasūtot darbu, bet pēc pāris dienām jau gatavs! Pats Lācis par šīm leģendām tikai pasmejas. Tiesa, «ja pasūta mazu darbiņu, to uzreiz izpildu, lai nekrājas. Varu piecelties arī piecos rītā». Būdams brīvs no algota ikdienas darba, viņš var caurām dienām sēdēt mājās un komponēt. «Līdz šim man ir sanācis pārāk necensties domāt par naudu, un tā vienmēr kaut kā pati atnāk. Daru to, kas mani interesē, un par to man vēl samaksā.» Pašlaik jau top jauns mūzikls Žanna d'Arka, pirmizrāde Dailes teātrī plānota nākamā gada janvārī. Šis būs jau trešais mūzikls Lāča jaunradē un teātra repertuārā nomainīs Oņeginu. Vēl viens mūzikls pasūtīts Maskavā - Kazanova Puškina teātrim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?