Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Vēstule no Venēcijas I

Nauda, nauda, nauda - šis, varētu teikt, «caurviju motīvs» šogad pavadījis vairākus pasaules nozīmes mākslas dzīves notikumus. Kad vairāk nekā četri tūkstoši preses un masu mediju pārstāvju jūnija sākumā ieradās uz Venēcijas mākslas biennāles atklāšanu, pat tur viņi tika pārsteigti ar naudu - pirmo reizi vairāk nekā simt gadu biennāles pastāvēšanas vēsturē akreditētos žurnālistus pildīt savus darba pienākumus vairs nelaida «par brīvu», bet lūdza samaksāt 10 eiro par plastikāta «ieejas pasi» - dokumentu, ar kuru varēji trīs dienas svabadi pārvietoties Dārzos, Arsenālā un citās VB ekspozīciju teritorijās, cik sirdij un prātam tīk.

Venēcijas biennāles organizētāji šo tak jau sīko «incidentu» skaidro ar hronisku naudas trūkumu pasaulē joprojām par prestižu uzskatītajai vizuālo mākslu skatei. Varu vien murgos iztēloties, cik tad īsti izmaksājusi 127 pasaules valstu mākslas sasniegumu izstādīšana Venēcijā, ja pat pusmiljons apmeklētāju, kas šovasar no jūnija līdz novembra beigām sabrauca mākslas lūkoties un atstāja oficiālo samaksu (20 eiro par biļeti) kasē, nespējot segt pat sesto daļu no VB finansiālajām rūpēm. Vēl trakāk - ideja par obligāto ieejas maksu izplatījusies arī uz citām Venēcijas biennāles sadaļām - no 2012. gada obligātā nodeva tikšot iekasēta arī no Venēcijas kinofestivāla un arhitektūras biennāles (abas ir Biennale di Venezia sastāvdaļas) aprakstniekiem/recenzentiem/žurnālistiem. Un tā vairs nebūšot tikai 10 eiro sīknauda.

Taču Venēcijas mākslu izstādes sakarā ir vēl kāda naudiska bēda - kā zināms, izstādes dalībvalstis maksā ievērojamas summas gan par «savu» tā dēvēto nacionālo paviljonu uzturēšanu (biennāles aktīvajā laikā plus par īpašumu uzraudzību pārējā gadā) Venēcijas Dārzos un Arsenāla teritorijā, gan īres maksu par telpām pilsētā, kuras jāsedz tām valstīm, kurām savu paviljonu nav (visas Baltijas valstis ir šo «bezpajumtnieku» skaitā). Te nu, kā smejies, ir brīva iespēja visdažādākajām finanšu mahinācijām - neviens namīpašnieks Venēcijā, izdzirdot vārdus padiglione for Biennale (izstādes paviljons), «pa tiešo» ar interesentiem vairs nerunā, bet nosūta pie starpniekiem - biennāles īpašuma aģentiem, kuriem tas savukārt ir ļoti izdevīgs bizness. Reiz tranzītlidojumā atgriezos no Venēcijas kopā ar Krievijas paviljona kuratoriem un žurnālistiem, kuri stāstīja gatavos «šausmu stāstus», cik un kā kuram izdevies «apčakarēt» Venēcijas telpu izīrētājus un cik šādā starpniecības darījumā katrs «mākleris - kurators» no abām ieinteresētajām pusēm iebāzis savā kabatā. Vēlāk lieliskais arhitektūras kritiķis Grigorijs Revzins pēc laikraksta Komersants pasūtījuma mēģināja veikt žurnālistisko izmeklēšanu par tēmu «telpu īre Venēcijas biennālei». Rezultātā viņš tika uz četriem gadiem «maigi distancēts» jeb - latviskāk - izmests no Krievijas «oficiālās» delegācijas organizatoriskās komitejas, kas nodarbojas ar biennāles lietām.

Jūs taujāsit, kādēļ gan, Jaungadu gaidot, rakstu par tik drūmu lietu kā mākslas atkarība no naudas - jo skaidrs taču: nebūs telpu Venēcijā, nebūs ar ko un kur valsti «pārstāvēt».

Kas mums Hekabe?

Latvija Venēcijas biennālē piedalās kopš 2001. gada - ar interaktīvo ekspozīciju San Lio baznīciņā Rīgas astoņsimtgades Burvju flauta, ko veidoja triju dažādu jomu mākslinieku Ilmāra Blumberga, Viestura Kairiša un Lailas Pakalniņas darbi, kurus konceptuālā striķītī bija uzvērusi izstādes kuratore Helēna Demakova: «Bez lielajām atbildēm patiesībā visa mūsu dzīve pakāpeniski kļūst par lielu kapsētu, kur aizvien vairāk aiz mums paliek mirušu cerību, kuru kapus varam vairs tikai apraudzīt,» - teologa Jura Rubeņa moto izstādei par «mūsdienu sociālās vides izpratni».

Pirmā «otrās neatkarīgās Latvijas» dalība Venēcijas biennālē kļuva par gada mākslas un - pateicoties milzīgajiem tēriņiem saistībā ar izstādi - skandalozu mediju dzīves notikumu Latvijā, droši vien arī katra mākslinieka personīgajā CV, lai arī pasaulē atbalsojās niecīgi. Citējot Šekspīru - kas mums Hekabe, un kas mēs tai?

Taisnība ir H. Demakovai, gan vairāku Venēcijas gadu Latvijas kuratorei, gan vēlāk Kultūras ministrijas ierēdnei, - Latvijai piedalīšanās Venēcijā ir mākslas un kultūras vides pašcieņas jautājums. Punkts. Ja reiz Kultūras ministrijai Venēcija ir kultūrpolitisko prioritāšu skaitā, pašsaprotami ir arī jārēķinās ar apjomīgiem finanšu tēriņiem un jāignorē «tautas masu» domāšana, ka «izgrūst cik tur simtus tūkstošu latu par viena štrunta mākslinieka iegribu apmierināšanu» laikā, kad «Latgales bērnunamos audzēkņiem trūkst cimdu», ir teju sātanisks grēks. Tomēr jautājums paliek - par kādu cenu Latvijai ik pāris gados būtu jāiekaro Venēcijas mākslu skate?

Šis jautājums sāpīgi atbalsojās nesen rudenī, kad beidzot ieraudzīju Kristapa Ģelža (lasi: Latvijas ekspozīciju) mākslu Venēcijā. Artificial Peace/contemporary landscape - tā angliski sauc Ģelža gleznojumu kopu, kas bija izstādīta Palazzo Albrizzi, Canaregio 4118, - mazā privātā galerijā netālu no Rialto tilta, kuru uz biennāles laiku - gandrīz septiņiem mēnešiem - noīrēja Latvijas Kultūras ministrija un citi «sponsori» (kuratore Daiga Rudzāte). Vieta neslikta, teju blakus nozīmīgai tūrisma takai, kas savieno Venēcijas dzelzceļa staciju ar Svētā Marka laukumu (šīs vietas izvēle bija saprātīgākā, kādā Latvijas māksla pa šiem 10 gadiem Venēcijā vispār tikusi rādīta un, starp citu, arī lētākā šajā laikposmā). Tomēr, apvaicājies meitenei, kas izstādi uzraudzīja, saņēmu atbildi - nu, veiksmīgā dienā te ienāk kādi 50 apmeklētāji. Savukārt biennāles centrālajos laukumos - Dārzos un Arsenālā - pat drēgnā novembra vakarā jāpastāv rindā, lai tiktu Vācijas, ASV, Francijas, Korejas, Šveices u. c. paviljonos.

Krievu mākslas kritiķe Jekaterina Degotja ir tieša: «Jums var būt visģeniālākā māksla, bet, kamēr to rādīsiet kaut kādos Venēcijas kaktos, to neviens nepamanīs. Nu, varbūt pamanīs divi trīs mākslas maniaki…»

Kristapa Ģelža luminiscējošās lielformāta gleznas Venēcijas biennāles kontekstā (biennāles tēma - ILLUMI/NATIONS - gaismu nācijas) bija tieši tādas - ģeniāla māksla! Bildes tumšajā Palazzo Albrizzi telpā vibrēja kā neiespējamās gaismu jūras, kā simt Venēcijas kanālu ūdeņos noslīkušas saules, maģiski nomierinot - tur, pēc gala, sekos jauns sākums… Iespaidīga atmosfēra, augstvērtīga māksla, bez audio-video-ciparu-un-sazin-vēl-kādu tehnoloģiju specefektiem, pure painting - tīra manta. Ģelža glezniecības miers jo kontrastējošāks likās uz tā kopējā sliktas, pretenciozas glezniecības fona, ko vēroju «lielajos paviljonos». Vispār jau traģiski - tā vietā, lai lepotos, cik «mums» forša ekspozīcija, nākas 15 minūtes tincināt vai skaidrot, kā to padiglione Lettonia atrast.

Tāpēc man ir tikai viens racionāls priekšlikums - Kultūras ministrijai kooperēties ar abām Baltijas kaimiņvalstīm Igauniju un Lietuvu, kuras arī ir bez pajumtes šajā pilsētā, un uz nākamo biennāli vismaz beidzot noīrēt labas telpas galvenajā ceļā pie biennāles vārtiem - kauč Nedziedināmo krastmalā! Jo divi gadi līdz nākamajai Biennale di Venezia paies nemanot.

(Nobeigums nākamajā Kultūras Dienā)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Venēcijas biennāles mājaslapa:
www.labiennale.org

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?