Pasaules lielāko viedtālruņu ražotāju pirmajā desmitniekā jau puse vietu pieder Ķīnas kompānijām. Kā teikts analītiskās kompānijas Canalys pārskatā par šā gada pirmo ceturksni, trešo vietu sarakstā ieņem Huawei, ceturto - Google apakšvienību Motorola nesen nopirkušais Lenovo, sesto - ārpus Ķīnas tikpat kā nepazīstamā pirms četriem gadiem izveidotā privātā kompānija Xiaomi, pasaules lielāko ražotāju pirmajā desmitā atrodas arī Yulong un ZTE. Vismaz šo piecu uzņēmumu ražojumus jau labu laiku nav iespējams dēvēt par rietumvalstu paraugu kloniem, arī Padebešu impērijas ražotāji konkurē savā starpā, tāpēc atšķiras gan modeļu līnijas, gan cenu politika.
Canalys analītiķi norāda - lai arī globālā mērogā Samsung un Apple ar 30,2% un 15,5% pārdoto ierīču saglabā būtisku atrāvienu no saviem Āzijas konkurentiem (Huawei daļa ir 4,9% jeb 13,7 miljoni pārdotu viedtālruņu ceturksnī) un pat pašas Ķīnas tirgū pirmo vietu ieņem Samsung (18%), «par galveno dzinējspēku Ķīnas tirgū ir kļuvis vietējo ražotāju dinamisms un ambīcijas». Pazīmes liecina par Ķīnas viedtālruņu ražotāju ielaušanos arī pasaules tirgos.
Cita mārketinga stratēģija
Canalys eksperti un daudzi informācijas tehnoloģiju portāli īpaši piemin kompāniju Xiaomi, kura vēl pirms gada tika uzskatīta un, kas ir svarīgāk, arī pati sevi uzskatīja tikai par vienas nišas spēlētāju. Gada laikā uzņēmums, pateicoties savam flagmanim Mi3 un viedtālruņu līnijai Hongmi (pazīstamai arī kā Redmi vai Red Rice), ne tikai spējis iekļūt Ķīnas viedtālruņu ražotāju lielajā trijniekā, bet savās mājās arī apsteigt Apple un pacelties līdz 6. vietai pasaulē, lai gan 97% Xiaomi pārdošanas notiek kontinentālajā Ķīnā, pārējā - Taivānā un Honkongā. Galvenās šīs kompānijas priekšrocības ir «labi dzelži un veiksmīga mārketinga stratēģija», uzskata Canalys eksperti. Xiaomi necenšas pelnīt ar cenu līmeni, piemēram, Hongmi līnijas viedtālruņu cena mazumtirdzniecībā (bez līguma ar konkrētu operatoru) ir no 699 juaņām (nedaudz vairāk par 80 eiro), bet gan uz lejupielādējamu aplikāciju rēķina. Xiaomi piesaista klientus arī ar kompānijas uzturēto Android versiju MIUI, kas tiek atjaunota reizi nedēļā, reaģējot uz viedtālruņu lietotāju vēlmēm.
Nav šaubu, ka par Xiaomi attīstības nākamo posmu jākļūst pilnvērtīgai ekspansijai pasaules tirgū; šogad kompānijas vadība arī paziņoja, ka šā gada laikā Xiaomi sāks viedtālruņu pārdošanu desmit pasaules valstīs: Malaizijā, Indonēzijā, Indijā, Filipīnās, Taizemē, Vjetnamā, Krievijā, Turcijā, Meksikā un Brazīlijā. Par to, ka šiem produktiem būs noiets, liecina ne tikai uzņēmuma pārdošanas apjomi - 2012. gadā Xiaomi pārdeva 7,3 miljonus, pērn 18,7 miljonus, bet tikai šā gada 1. ceturksnī vien - jau 11 miljonu viedtālruņu -, bet arī ievērojamā interese par Xiaomi ārvalstu pircējiem paredzētajā Ķīnas interneta tirdzniecības gigantā Aliexpress un tas, ka iekļaut Xiaomi tālruņus savos apskatos par pienākumu uzskata visi vadošie tehnoloģiju portāli, lai arī rietumniekiem tos ir iespējams iegādāties vienīgi ar interneta starpniecību.
Nākamā rindā - Indija
Īpaši jāuzsver, ka, līdzīgi kā Ķīnā, arī pasaulē patlaban straujāk augošais viedtālruņu tirgus Indijā attīstās, galvenokārt pateicoties vietējiem ražotājiem. Par spīti zemajai pirktspējai un 2G tīklu dominēšanai, Indijā pārdoto viedtālruņu daudzums pērn gandrīz trīskāršojās, no 16,2 miljoniem pārdotu ierīču 2012. gadā pieaugot līdz 44 miljoniem. Pagājušajā gadā Indija arī apsteidza Japānu, paceļoties uz trešo vietu pasaules valstu - lielāko viedtālruņu pircēju - sarakstā, turklāt jāņem vērā, ka Indijā viedtālruņi veidoja tikai 17,1% no kopējā pārdotā mobilo tālruņu skaita.
Lai arī 2013. gadā Indijas viedtālruņu tirgū (pēc pārdoto ierīču skaita) pārliecinošu vadību saglabāja Samsung, lielāko pārdevēju pirmajā piecniekā trīs vietas aizņēma vietējie ražotāji, ievērojami palienot savas daļas. Otro un trešo vietu ieņēma attiecīgi Micromax un Karbonn, piekto - Lava, strauji pietuvojoties Sony, liecina IDC apskata dati. Pašmāju viedtālruņu noieta ievērojamais pieaugums noteicis to, ka dominē viedoklis - vietējo uzņēmumu kopējā daļa Indijas tirgū jau šogad pārsniegs 50%, kas gan nenozīmē, ka tie iegūs arī lielāko daļu peļņas.
Neraugoties uz vietējā tirgus grandiozo potenciālu, arī Indijas vadošie viedtālruņu ražotāji seko Ķīnas kolēģu piemēram un sāk raudzīties uz ārvalstīm, vispirms jau uz citu attīstības valstu tirgiem. Micromax viedtālruņi jau pieejami ne tikai visu Indijas kompāniju tradicionālajos izmēģinājuma poligonos Šrilankā, Nepālā un Bangladešā, bet arī Brazīlijā un Krievijā; izlūkošanas misiju ārvalstīs sācis arī Karbonn, kura plānus gan var piebremzēt šā gada februārī ar Microsoft parakstītais līgums par operētājsistēmas Windows Phone izmantošanu uzņēmuma produktos. Lava pagaidām ir tumšais zirdziņš, tomēr tieši šīs tikai 2009. gadā dibinātās kompānijas potenciālu eksperti uzskata par vislielāko. Šī iemesla dēļ nebūs pārsteigums, ja jau tuvākajos pāris gados pasaules iekarošanu sāks, piemēram, šīs kompānijas flagmaņi, Iris līnijas viedtālruņi.
Kvalitāti par zemu cenu
Pēc daudzu ekspertu domām, galvenās problēmas tirgus līderiem, it īpaši Apple, rada fakts, ka vairākumam attīstības valstu iedzīvotāju gan zemākās pirktspējas, gan vienaldzības pret zīmoliem dēļ nepieciešami samērā kvalitatīvi viedtālruņi par zemu cenu, kādus piedāvā galvenokārt Ķīnas ražotāji. Piemēram, lai arī Apple pagājušā gada nogalē noslēdza līgumu par savu viedtālruņu izplatīšanu ar pasaules lielāko mobilo sakaru operatoru China Mobile (uzņēmums ar gandrīz 800 miljoniem klientu), tā pārdošanas apjomu pieaugums Ķīnā, salīdzinot ar vietējo ražotāju pārdošanas apjomu pieaugumu, bija necils. Samsung ir daudz konkurētspējīgs, tomēr arī Dienvidkorejas uzņēmuma daļa Ķīnas viedtālruņu tirgū lēnām, taču samazinās. Līdzīga situācija veidojas arī citos lielajos attīstības valstu tirgos, uz kuru rēķina Ķīnas kompānijas palielina pārdošanas apjomus.