Viesnīca nav galamērķis
Lai attīstītu viesnīcu biznesu, jāattīsta Latvijas tūrisma piedāvājums, savu pārliecību pauž Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas vadītāja Santa Graikste un turpina: «Viesnīcas vienas pašas darboties nevar. Viss atkarīgs no pārējā piedāvājuma, jo tūrists jau nebrauc uz valsti, lai pabūtu viesnīcā. Mums jādomā par to, kādus tūrisma produktus piedāvājam. Pamazām situācija uzlabojas, uzņēmēji saprot, ka viņi nav tikai konkurenti, bet arī sadarbības partneri.»
Agrāk lielākoties brauca tādi Krievijas tūristi, kas varēja atļauties augstākas klases viesnīcas un restorānus, tagad Krievijas ceļotāji pievērsušies daudz demokrātiskākām iespējām, turklāt uz Latviju daudz brauc Krievijas inteliģence - skolotāji, ārsti - un viņi neizvēlas dārgākās viesnīcas, izklāsta Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas vadītāja un piebilst, ka mainījušies arī Skandināvijas tūristu paradumi - arī viņi labprātāk izvēlas lētākas viesnīcas.
Mazāk britu
Radisson Blu viesnīcu ķēde rudens-ziemas sezonā apkalpojusi par 10% vairāk cilvēku nekā šajā pašā sezonā gadu iepriekš. Lielākais pieprasījums bijis konferenču segmentā. «Tas mums dod vislielāko peļņu, jo tiek izmantots ļoti daudz no viesnīcas piedāvātajiem pakalpojumiem,» stāsta Radisson Blu mārketinga direktors Valdis Portnajs un prognozē, ka gaidāmā sezona īpaši neatšķirsies no pagājušā gada vasaras.
«Lielāks kāpums nav gaidāms, jo vasaras periodā viesnīcas arī iepriekšējos gados bijušas tuvu maksimālajai noslodzei,» saka V. Portnajs. Radisson Blu viesnīcās visvairāk tūristu ir no Krievijas, Norvēģijas, Somijas, Zviedrijas, vasaras sezonā - no Vācijas, Itālijas. Mazāk kļuvis tūristu no Lielbritānijas.
V. Portnajs norāda, ka tūristu prasības pēdējos gados tikai augušas: «Viņi kļuvuši izglītotāki, jo, daudz ceļojot, guvuši lielu pieredzi. Mēs tiekam salīdzināti ar daudzām valstīm un viesnīcu ķēdēm.»
Ugunskura vieta piknikam
Viesnīcas tuvu Rīgas centram nevar atļauties ierīkot ugunskura vietu, tāpēc Best Western viesnīca Māra izmantos iespēju, ka atrodas tālāk no centra, un ierīkos piknika vietu. Tāpat, lai piesaistītu klientus, plānots atklāt bērnu rotaļu laukumu. Viesnīcas Māra pārstāvis Harijs Ozols stāsta, ka ziemas-rudens sezona allaž bijusi «lēnāka» un kopējais apkalpoto viesu skaits gadu no gada nav mainījies: «Mūsu viesnīca ir lidostas viesnīca, jo atrodas divu kilometru attālumā no tās. Tāpēc mūs visbiežāk izvēlas tranzītceļotāji un arī tie pasažieri, kuriem ir agrie lidojumi, piemēram, Latvijas reģionu iedzīvotāji.»
Visbiežākie Māras ārvalstu viesi ir tūristi no Krievijas, tad seko Vācija, Igaunija, Lietuva un Dānija. Šajā segmentā īpašu izmaiņu nav bijis. H. Ozols stāsta, ka svarīgi ir «iet pa priekšu viesu prasībām», piemēram, «domājot par viesu veselību, esam noteikuši, ka viesnīcā nedrīkst smēķēt». H. Ozols arī norāda, ka viesnīcu cenas pēdējos gados nav paaugstinātas, tās svārstās atkarībā no sezonas. «Mūsu mērķis ir piedāvāt cenas un pakalpojuma samērību, un pašreizējā ekonomiskajā situācijā neredzam iemeslu celt cenas.»
Viesnīcas Gallery Park Hotel pārstāve Līga Līvmane saka, grūti prognozēt, kāda būs gaidāmā sezona. Pērn viesnīcai veiksmīgs nav bijis augusts, jo bijuši slikti laikapstākļi: «Ja neņem vērā augustu, visu vasaras sezonu nostrādājām ar 90% noslogojumu,» teic L. Līvmane un stāsta, ka «mūsu klientu vidū arvien vairāk sastopam Francijas, Šveices un Beļģijas pilsoņus. Prasības ir ļoti augstas. Kļūdas neviens nepiedod.»
Cenas nevajadzētu celt
«Latvijas sertificēto viesnīcu kvalitāte pēdējos gados augusi, tas lielā mērā saistīts ar pāreju uz Eiropas viesnīcu zvaigžņu apvienības Hotelstars Union vienotajiem kritērijiem,» Dienai norāda Viesnīcu un restorānu centra direktors Edvīns Buka un izklāsta: «Pāreja pabeigta pērn, un jaunā vērtēšanas sistēma mudina arvien vairāk jauno un jau darbojošos viesnīcu un viesu māju veikt atbilstības novērtēšanu uz zvaigznēm, kuras pazīst visā Eiropā. Tādējādi tiek celta gan kvalitāte, gan arī konkurētspēja.»
Patlaban Latvijā vispopulārākā ir trīszvaigžņu viesnīcu klasifikācija. Strauji pieaudzis četrzvaigžņu viesnīcu skaits. «Piecu zvaigžņu kategorijā pēdējos gados pieaugums ir samērā neliels, četru zvaigžņu kategorijā tas ir būtisks. Trīszvaigžņu kategorijā pēdējā laikā būtisks ir pieaugums 3 Superior nišā. Šo uzlaboto trīszvaigžņu līmeni cenšas iegūt arvien vairāk viesnīcu,» norāda E. Buka.
«Latvijas viesnīcu pakalpojumu cenas ir vienas no zemākajām Eiropā, bet jādara viss, lai varētu noturēt līmenī apkalpošanas kvalitāti,» uzskata viesnīcu servisa eksperte Vita Jermoloviča un piebilst: «Atsauksmes par Rīgas centra viesnīcām no tūristiem ir pozitīvas. Ceļotāji ir apmierināti, jo kvalitāte atbilst norādītajām klasifikācijas zvaigznēm, un saistībā ar atbilstību nerodas vilšanās.»
Viesnīcām cenas gan nevajadzētu radikāli paaugstināt, jo tas ierobežotu vietējo iedzīvotāju iespējas izmantot viesnīcu pakalpojumus, uzskata V. Jermoloviča un arī uzsver: «Latvijā trūkst viesnīcu, kas spētu nodrošināt kvalitatīvas konferences.»