Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +7 °C
Viegls lietus
Otrdiena, 1. oktobris
Lāsma, Zanda, Zandis

Abstrakti reālistiskā saruna

«Piecpadsmit gadu kaislīgi ļāvos abstraktās glezniecības valdzinājumam un esmu laimīga par piedzīvoto. Šobrīd mani atkal interesē reālismam tuvs izteiksmes veids.» Tā gleznotāja Anita Meldere pamatīgajā personālizstādē, kas rezumē vairāku gadu meklējumus. Nosaukuma pārfrāzējums, aizlienēts no kulta režisora Pedro Almodovara filmas Runā ar viņu, nav nejaušs, izvirzot komunikāciju radošā uzdevuma centrā.

Kopš 90.gadu vidus Meldere bija kļuvusi par hrestomātisku piemēru pārliecinošas abstrakcijas dzimšanai latviešu mākslā - figurāli portretisko motīvu izgaišanai arvien pašvērtīgākos formas elementu salikumos. Politisko spaidu dēļ novēlojies par pusgadsimtu, bezpriekšmetiskās glezniecības ekspresīvais žests ar krāsu atbrīvotības un kaligrāfiskas veiklības zīmogu spilgti parādījās personālizstādē _Mana abstrakcija_ 2002.gadā Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā.

Bez iepriekšparedzamības

Vienlaikus vizuāli pazīstamu motīvu atgriešanās nav pēkšņa un negaidīta, pamazām atkarojot vietu līdzās abstrakcijai. Nekādu abstraktas un reālistiskas pieejas pretstatījumu lineāri iztēlota modernisma garā, bet postmodernajai «virsmas kultūrai» piederīga līdzāspastāvēšana, stilu un virzienu «zviedru galds», no kura aizņemties izteiksmes paņēmienu, kas tai vai citā noskaņojumā un situācijā šķiet atbilstošāks. Jau izstādē Mākoņu ceļi 2006.gadā redzētie tveramākie ainaviskie motīvi (debesis, jūra, arī pa kādai stafāžai) eksponēti arī šoreiz. Vēl pamatīgāks pārsteigums bija portretu atgriešanās - 2007.gadā tapušie galvu tuvplāni ir lielāki par dabisko izmēru, savienojot impresionistisku vieglumu ar fovistisku košumu ekspresīvā toņkārtā. Triepienu mudžekļos un efektīgās reflekšu saspēlēs nereti ekspluatēti arī skičveidīgas nepabeigtības efekti, kas modernajā mākslā (atšķirībā no klasiskās tradīcijas) sen kļuvuši par akceptētiem spontāna tiešuma un autentiskuma rādītājiem (Jaunas sievietes portrets, 2007). Melderei pārpārēm pietiek artistiska viegluma, lai sejas vaibsti iznirtu no šķietami nejaušiem krāsu pārslāņojumiem, bet būtībā nav pamata secināt, ka skatītāja saruna ar tēlojošām gleznām noteikti būs veiksmīgāka nekā ar «vienkārši» laukumiem un līnijām. Acumirklīgu, pārejošu emociju atblāzma sejās pauž, iespējams, gan zināmu satraukumu, gan skumjas, gan neziņu vai atrašanos kādā svārstīgu pārdomu momentā, bet tas pats projicējams arī abstraktajos darbos. Neapstrīdamu pieturas punktu nav nevienā gadījumā, tie gan laikam piešķirtu tikai iepriekšparedzamu garlaicību.

Kaislības un kontrasti

Abstrakto mākslu vajā divi «dēmoni» - komerciāla dekora reputācija, no vienas puses, un joprojām sarežģītās attiecības ar saturisko pusi, ar jēgu, kuras nolasīšana ir radikāli nedroša un neprognozējama, no otras puses. Tāpēc izstādi kopumā var uztvert kā dubulti apdrošinātu piedzīvojumu, adresētu gan pilnīgi abstraktas, gan daļēji abstraktas (ar ainaviskiem motīviem un uzvedinošiem nosaukumiem), gan vairāk vai mazāk reālistiskas valodas sapratējiem. Tādi darbi kā Uguns siena (2002), Dvēseļu mājokļi I (2008), Dzeltenais horizonts (2008), Transformācija, Mirklis (2009) u.c. nepārprotami turpina Vasilija Kandinska aizsākto ievirzi, kas Rietumu mākslā dēvēta par lirisko vai organisko abstrakciju (pretstatā ģeometriskām tendencēm) un ierasti skaidrota kā garīgo meklējumu, emociju un eksistenciālu noskaņu «tulkojums» krāsās un līnijās. Savukārt Dzimšanas dienas mistērija (2006), Saruna ar jūru, Vienatnē ar jūru (2007), Mākoņiem līdzi, Zibens ligzda (2008) u.c. jau ievirza sarunu konkrētākā gultnē - dabas procesu, ūdeņu un mākoņu tēmā, ko papildina kādas reālistiskas «odziņas» (gaisa baloni vai figūriņas). Tomēr kopsaucējs ir procesuāla dinamika, dabas un psiholoģisko norišu izomorfisms - cīņu, kaislību un kontrastu lauks. Tajā arī bez literāriem palīglīdzekļiem ir nolasāms tas, ko, piemēram, britu estētikas un filozofijas pētnieks Pols Krouters dēvē par universāli atkārtojamu, formu savstarpējo attiecību principā balstītu mākslas aspektu. Lai arī šādai lingvistisko zīmju un vizuālo elementu sastatīšanai ir savas robežas, tā paver cerīgas durvis potenciālai sarunai starp mākslinieku un skatītāju.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?