Hipnotiskas noskaņas
Festivāls izdabā dažādas mūzikas mīļotājiem un tādēļ allaž piedāvā eklektisku programmu - tā būs arī šogad. Vairāki no dalībniekiem jau ir zināmi. Skaņu mežam šogad ir palaimējies pašā pumpurā uzķert kādu aktualitāti, un 11. septembrī tiks prezentēts viens no svaigākajiem neatkarīgās popmūzikas virzieniem ar izcelsmi ASV austrumu krastā. Mūzikas žurnālisti to reizēm dēvē par hypnagogic pop - acīmredzot tā instrumentālo un hipnotisko noskaņu dēļ. Žanra virsotnē ir Bruklinas Oneohtrix Point Never (OPN) jeb Daniels Lopatins un Klīvlendas trio Emeralds, kas arī spēlēs Rīgā. Abu nupat izdotie albumi ir karstākās ziņas vairākos pazīstamos neatkarīgās mūzikas portālos. Ietekmīgais mūzikas portāls Pitchfork Media tiem ir devis augstākos vērtējumus, un Emeralds ir iekļuvis kategorijā Labākā jaunā mūzika.
Gan Emeralds, gan OPN mūziku var dēvēt par neoklasiku un melanholisku veltījumu zudušajiem nākotnes sapņiem. Tā sakņojas 80. gadu sintezatoru un tā dēvētajā kosmische (kosmiskajā) mūzikā un tās desmitgades sentimentālajā estētikā. Šajā gadījumā pretēji ierastajam ietekmes virzienam jauni amerikāņu mūziķi ir pārņēmuši Eiropas eiforiskās analogās elektroniskās mūzikas tradīciju, kas izzuda 80. gadu vidū. Viņu izpildījumā šī mūzika ir dzirdama ar muzikālajiem un idejiskajiem uzslāņojumiem, kas nākuši starplaikā - tonāliem sabiezējumiem un skumjām par zudušajiem sapņiem un ilūzijām. Var teikt, ka hypnagogic pop ir kiborgu meditācija, melanholija un saldsērīgs optimisms par nākotnes tehnoloģijām - teleportācijas ierīcēm un brīvdienām kosmosā.
Disko un doom metāls
Pērnajā Skaņu mežā viens no iespaidīgākajiem priekšnesumiem bija kulta doom metāla grupas Sunn O))) koncerts, turpretim šā gada festivālā tāds solās būt Sunn O))) ačgārnais spoguļattēls, eksperimentālais «orķestris» no Londonas Chrome Hoof. Stilu, ko pārstāv šis dinamiskais un ekscentriskais ansamblis, mēdz dēvēt par doom disko, un mūziķi arī tērpjas līdzīgi kā Sunn O))), taču tie ir nevis melni, bet spīdīgi un futūristiski mūku tērpi. Chrome Hoof ir kļuvis leģendārs ar saviem dzīvajiem horeogrāfiskajiem priekšnesumiem un spēju apvienot šķietami nesaderīgus stilus - disko un doom metālu, džezu, fanku, glemroku, elektromūziku un kamermūziku.
Par kustīgākiem mūzikas cienītājiem savukārt domāts audiovizuālās izdevniecības Raster-Noton vakarā 10. septembrī. Šī izdevniecība ap tūkstošgades miju deju mūzikā ienesa klīniski perfektu digitālo estētiku ar māksliniekiem Alvu Noto, Pan Sonic un Rjodžī Ikedu - visi minētie savulaik viesojušies Rīgā. Pretēji daudziem datormūziķiem Raster-Noton pārstāvētie mākslinieki piedāvā baudāmu skatuves priekšnesumu.
Rīgā Raster-Noton parādes vakarā būs iespēja redzēt vienu no izdevniecības dibinātājiem Byetone jeb Olafu Benderu un tās jaunās gvardes spilgtākos pārstāvjus - Grišu Lihtenbergeru un Aoki Takamasu. Raster-Noton vakars būs audiovizuāls inteliģentas deju mūzikas priekšnesums, izdevniecība ir pazīstama ar savām perfekti sinhronajām mūzikas un video performancēm. Viens no to autoriem Byetone uzsver: «Manas mūzikas primārais mērķis ir dot fizisko impulsu dejai. Savukārt video mērķē uz atbilstošu piedzīvojumu tīklenei, pastiprinot muzikālo impulsu ar ritmiskām gaismas un tumsas maiņām. Savā darbā cenšos izvairīties no sarežģītības, tā vietā demonstrējot suģestīvu vizuālās un muzikālās valodas mijiedarbību.»
Vairāk par festivālu www.skanumezs.lv.