Lai _Arsenāls_ būtu reāli konkurētspējīgs starptautiskā apritē, nebūtu kaitējis apzināties, ka «aiz loga» vairs nav XX gs. 80. gadu izskaņa, kad dzima _Arsenāls_ un filmu aprite notika nesalīdzināmi lēnāk nekā mūsdienās - laikā, kad legālajiem filmu izplatīšanas ceļiem pievienojušās arī nelegālie straumēšanas kanāli. Taču - labāk vēlu nekā nekad.
Jāatgūst pozīcijas
Lēmums rīkot festivālu ik gadu, cerams, ļaus Arsenālam atkarot pabālējušās pozīcijas un atgūt Baltijas nozīmīgākā festivāla statusu, kuru agresīvi un mērķtiecīgi ir ieņēmis Tallinā notiekošais Black Nights festivāls. Iezīmes, akcenti un vēlme piesaistīt starptautisko profesionāļu publiku manāma jau arī šīs sezonas Arsenāla programmā - tiek organizētas divas starptautiskas meistardarbnīcas: scenāristu kursi Sources un projekts Rīgas vīruss, kas orientēts uz kino profesionāļiem un piesaistīs ārvalstu pasniedzējus. (www.arsenals.lv ir izsludināta pieteikšanās abām šīm darbnīcām). Kas zina, varbūt vēl pēc gada vai diviem Arsenāls rīkos arī filmu projektu tirgu, kas filmu programmai pievienos arī biznesa akcentu, ko pagaidām demonstrē igauņi. Protams, šīs biznesa aktivitātes drīzāk attiecas uz šķietami mistisko festivāla starptautisko nozīmību, prestižu, kas vietējam skatītājam visdrīzāk ir samērā vienaldzīgs. Jo skatītāji, cerams, grib skatīties filmas - labas, oriģinālas, māksliniecisko izteiksmi variējošas un masu kino izaicinājumu piedāvājošas. Tādas savos spēka gados mēdza piedāvāt Arsenāls. Šādu programmu plus vēl eksotisku fokusu Arsenāla organizētāji sola arī šogad - eksotisko, japānisko pieskaņu var atrast gan Arsenāla šāgada plakātā (autore Maija Kurševa), gan arī filmu programmā - tās fokuss būs Japānas kino «jaunais vilnis» - proti, XX gs. 60. gadu filmas, kas līdzīgi tolaik Eiropā notiekošajiem strāvojumiem piedāvāja jaunas izteiksmes un formas meklējumus. Protams, festivālus rotā viesi, un japāņu jaunā viļņa dzīvais klasiķis Josida Josisige, kas ieradīšoties Rīgā, būs skaista rota. Jāpiebilst, ka ar retrospekcijām pasaules festivālos šis režisors nav pārāk lutināts - 2003. gadā Sanpaulu, vēl šur un tur - un uztverams kā patiesi eksotiska raritāte, ko, cerams, kāds arī novērtēs.
Skaidrs un ne visai
Jau tradicionāli Arsenāls piedāvās Baltijas valstu filmu skati un Foruma (konkursa) programmu. Par Baltijas skati - viss skaidrs, tā ir iespēja redzēt vērtīgākās pēdējo divu gadu laikā Baltijā tapušās spēles un dokumentālās filmas, ko atlasījusi Arsenāla atlases komisija. Par otro - arīdzan skaidrs. Tā ir skate, kurā sapulcinātas svaigākās un oriģinālākās festivāla filmas bez īpašas starptautisko panākumu «astes» un atpazīstamības. Arī loģiski, jo katra sevi cienoša festivāla vēlme ir atklāt kaut ko jaunu un pārsteidzošu. Joprojām Arsenāls nepretendē uz vieda arbitra lomu un Foruma galveno balvu piedāvās kā izlozes un nejaušības rezultātu. Tas arī pagaidām viss - par programmas «pērlēm» un akcentiem, t.i., plašākai publikai domātām filmām, kas var pagozēties arī ar starptautisku festivālu «asti», Arsenāla organizētāji vēl neinformē - sīkāka informācija būšot neilgi pirms festivāla atklāšanas. Šogad Arsenāls saimniekos kino Rīga abās zālēs un kinoteātrī K.Suns. Skaidrs gan ir viens, ka jau tagad ir nopērkami Arsenāla abonementi www.bilesuserviss.lv un ka šis rudens grasās būt ar kino notikumiem blīvi piepildīts. Novembrī uz karstām pēdām pēc Arsenāla vīkšas arī Baltijas pērle, kas gan parasti nelepojas ar konceptuālu skaidrību, toties ar pamatīgu devu lielos festivālos apbalvotu filmu. Vārdu sakot, gaidīsim - šis rudens piedāvās ne tikai asas politiskas, bet arī kinematogrāfiskas izjūtas.